Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Teoria  >  Pojęcia fotograficzne  >  Ile to właściwie jest 1/2,5", czyli zamieszanie z rozmiarami matryc


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Założenia standardu Cztery Trzecie nakładają konstruktorom szczególne ograniczenia na dowolność konstrukcji obiektywów systemowych, dzięki którym nawet obiektywy szerokokątne umożliwiają uzyskanie poprawnego obrazu w każdym miejscu matrycy?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Ile to właściwie jest 1/2,5", czyli zamieszanie z rozmiarami matryc
Autor: Marcin Pawlak
Przeglądając dane techniczne aparatów prędzej czy później napotkamy informację o rozmiarze zastosowanej matrycy. Jednak przyjęty przez producentów sposób podawania ich wielkości jest dość często mylący i bywa źródłem wielu nieporozumień.


Jeśli chcemy tylko zaspokoić swą ciekawość, wystarczy że będziemy wiedzieli, jak owe oznaczenia odczytać. Zapis 1/2" to nic innego jak ułamek, zatem im większy jest drugi człon takiego zapisu, z tym mniejsza matrycą mamy do czynienia. Czy ma to jednak jakieś znaczenie? Do niedawna rozmiar matrycy zastosowanej w aparacie był kwestią nader istotną. Ze względu na zasadę działania sensorów światłoczułych, fizyczny rozmiar matrycy w powiązaniu z jej rozdzielczością miał ogromny wpływ na jakość rejestrowanego obrazu. Miniaturyzacja matryc nieuchronnie pociągała za sobą spadek jakości obrazu, głównie wskutek wzrastającego poziomu szumów. Dziś, ze względu na ogromny rozwój elektroniki przetwarzającej zarejestrowany obraz, fizyczne rozmiary przetwornika nie mają już tak krytycznego znaczenia, jednak w dalszym ciągu można stosować się do zasady, że im większy jest rozmiar matrycy, tym lepiej. To jednak w zasadzie wszystko, co o rozmiarze matrycy przeciętny niedzielny "pstrykacz" powinien wiedzieć.
 
Nieco inaczej ma się sprawa, jeśli przyjrzeć się wpływowi, jak rozmiar matrycy ma na charakter wykonywanych zdjęć. Niewielki rozmiar wykorzystywanych dziś w kompaktach matryc wymusza stosowanie obiektywów o bardzo krótkich ogniskowych, co ma duży wpływ na rejestrowaną na zdjęciach głębię ostrości.

Jak widać, stosowane w kompaktach matryce (1/2,5'', 2/3'') są dużo mniejsze nie tylko od klatki filmu 36x24 mm, ale i od sensorów stosowanych w cyfrowych lustrzankach (Nikon DX, system 4/3).

Jeśli jednak chcemy nieco zagłębić się w matematyczne podstawy fotografii, choćby po to, by samodzielnie obliczyć takie parametry jak kąt widzenia obiektywu przy konkretnej ogniskowej, prędzej czy później potrzebować będziemy fizycznych wymiarów matrycy.
 
W wypadku sensorów stosowanych w lustrzankach nie ma z tym problemu: w danych technicznych aparatu znajdziemy odpowiednie parametry. Nieco inaczej ma się sprawa w przypadku aparatów kompaktowych – tu spotkamy się ze wspomnianym wcześniej ułamkowym, calowym zapisem.

Mylące oznaczenia sensorów
Wydawać by się mogło, znajdująca się w oznaczeniu sensora wartość to właśnie poszukiwany przez nas rozmiar – przekątna przetwornika. Tymczasem okazuje się, że ma ona bardzo niewiele wspólnego z fizycznymi rozmiarami matrycy. Ten sposób określania wielkości przetwornika ma swoje źródło w nomenklaturze stosowanej przez producentów kamer wideo, i wywodzi się jeszcze z czasów, gdy w kamerach przetworniki obrazu miały postać szklanej lampy katodowej. Oznaczenie to odnosiło się nie do rozmiaru pola rejestrującego obraz, a średnicy szklanej bańki owej lampy.

Przekątna matrycy jest mniejsza o mniej więcej 1/3 od wartości wynikającej z oznaczenia, gdyż odnosi się ona do średnicy lampy obrazowej o tej samej wielkości pola obrazowego.

Dziś, choć lampy obrazowe przeszły już do historii, ów sposób określania wielkości przetworników pozostał. Zatem najpopularniejszy dziś rozmiar matrycy 1/2,5" oznacza, że pole rejestrujące obraz jest takie jak w lampie o rozmiarze 1/2,5". Niestety, informacja ta niewiele nam mówi o rzeczywistym rozmiarze wspomnianej matrycy, gdyż nie ma ścisłej zależności matematycznej pomiędzy ułamkową wartością zapisaną w oznaczeniu, a rzeczywistą przekątną sensora. Jeżeli nie potrzebujemy dokładnej wartości, możemy z grubsza przyjąć, że przekątna matrycy to 2/3 wartości zapisanej w jej oznaczeniu. Jeśli jednak potrzebujemy dokładnej długości przekątnej (lub innych wymiarów), nie pozostaje nic innego jak posłużyć się danymi katalogowymi. Dla ułatwienia podajemy poniżej wartości charakterystyczne dla najpopularniejszych rozmiarów, uzupełnione (dla porównania) danymi sensorów stosowanych w lustrzankach i aparatach średniego formatu.

Rozmiary sensorów stosowanych w cyfrowych aparatach fotograficznych
Typ przetwornika Proporcje kadru Przekątna Szerokość Wysokość
Phase One P 65+ 3/2 67,4 mm 53,9 mm 40,4 mm
Leaf AFi 10 3/2 66,57 mm 56 mm 36 mm
Kodak KAF 39000 4/3 61,3 mm 49 mm 36,8 mm
Leica S2 6/5 54 mm 45 mm 30 mm
Dalsa 48x36 mm 4/3 60 mm 48 mm 36 mm
36×24 mm 3/2 43,3 mm 36 mm 24 mm
APS-H Canon 3/2 34,3 mm 28,6 mm 19,1 mm
Leica M 3/2 32,5 mm 27 mm 18 mm
Leica R8/9 3/2 31,7 mm 26,4 mm 17,6 mm
DX Nikon 3/2 28,4 mm 23,6 mm 15,8 mm
APS-C Canon 3/2 27 mm 22,5 mm 15 mm
Sony R1 3/2 25,9 mm 21,5 mm 14,4 mm
Sigma 1,7x 3/2 24,9 mm 20,7 mm 13,8 mm
4/3, Micro 4/3 4/3 22,5 mm 18 mm 13,5 mm
1" 4/3 16 mm 12,8 mm 9,6 mm
2/3" 4/3 11 mm 8,8 mm 6,6 mm
1/1.7" 4/3 9,5 mm 7,6 mm 5,7 mm
1/1.8" 4/3 8,9 mm 7,2 mm 5,3 mm
1/2" 4/3 8 mm 6,4 mm 4,8 mm
1/2.5" 4/3 7,2 mm 5,8 mm 4,3 mm
1/2.7" 4/3 6,7 mm 5,4 mm 4 mm
1/3" 4/3 6 mm 4,8 mm 3,6 mm
1/3.2" 4/3 5,7 mm 4,5 mm 3,4 mm
1/3.6" 4/3 5 mm 4 mm 3 mm
1/4" 4/3 4,5 mm 3,6 mm 2,7 mm
1/6" 4/3 2,9 mm 2,3 mm 1,7 mm
1/8" 4/3 2 mm 1,6 mm 1,2 mm



Zobacz także:
TEST: WD My Passport Wireless – przenośny dysk z czytnikiem kart i Wi-Fi
TEST: Ładowarka Energizer Intelligent i akumulatory Precision
RECENZJA: Album Tatrzańska Atlantyda Piotra Mazika
TEST: Plecak i torby Case Logic z linii Luminosity
RECENZJA: Wolfgang Kempa, Historia fotografii. Od Daguerre'a do Gursky'ego
Co to są banki zdjęć i jak kupować fotografie cz.3
Co to są banki zdjęć i jak zarobić na sprzedaży fotografii cz. 2
Co to są banki zdjęć i jak zarobić na sprzedaży fotografii cz. 1
Kingston DataTraveler microDuo – pamięci do smartfona lub tabletu
Olympus OM-D E-M10 – najlepszy kompan w podróży cz. 3
Dziesięć przykazań – jak fotografować dzieci
Olympus OM-D E-M10 – najlepszy kompan w podróży cz. 2
Olympus E-PL5 – dziecinnie proste fotografowanie, cz. 1
Olympus OM-D E-M10 – najlepszy kompan w podróży cz. 1
TEST: Kingston kontra SanDisk - szybkie karty pamięci
TEST: SanDisk Extreme II SSD 480 GB – dysk dla fotografa
Aparat, czy puszka sardynek? O nietypowych modelach aparatów
Digiscoping, czyli świat w dużym przybliżeniu


Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 2.018s.