Autorem omawianej publikacji jest
Wolfgang Kemp, profesor historii sztuki na Uniwersytecie w Hamburgu, który poza nią napisał jeszcze między innymi
Räume der Maler. Zur Bilderzählung seit Giotto (1996). Na czwartej stronie okładki
Historii... możemy przeczytać, że: "Książka oferuje
jasne i przystępne wprowadzenie do historii fotografii. Wychodząc od takich postaci jak Louis Daguerre i Henry Fox Talbot, stojących u jej początków, Wolfgang Kemp w sposób obrazowy
przedstawia wszystkie istotne zjawiska i etapy rozwoju fotografii, jak np. piktorializm około 1900 roku, słynną wystawę >>The Family of Man<< z 1955 roku czy >>Life-Photography<< Irvinga Penna i Richarda Avedona.
Książka kończy się triumfem fotografii: nie tylko została ona uznana za pełnoprawną formę artystyczną, ale stała się wręcz głównym medium współczesnej produkcji artystycznej."
Opowieść historyczna ze szczyptą zdjęć
Opis z okładki dość dobrze charakteryzuję tę publikację, która skupia się nie tyle na aspektach technicznych samego wynalazku, co
na rozwoju fotografii jako środka wyrazu artystycznego oraz stopniowym
stawaniu się przez nią odrębną i samodzielną dziedziną sztuki. Wolfgang Kemp przedstawia wszystkie
kluczowe momenty tego procesu oraz
najważniejsze nazwiska twórców i ich wybrane dzieła. Choć te ostatnie są, niestety, często prezentowane w książce
w formie niewielkich reprodukcji, co w połączeniu z mało kontrastowym papierem i kieszonkowym formatem publikacji powoduje, że zdjęcia nie są zbyt czytelne, a to utrudnia ich analizowanie równolegle do interesującej narracji autora. Szkoda, że wydawca nie zdecydował się na opublikowanie wszystkich reprodukcji
w postaci wkładki wydrukowanej na papierze kredowym, tak jak zrobił to w przypadku jedynych dwóch kolorowych fotografii zamieszczonych w
Historii. Na szczęście dodana na końcu publikacji
lista źródeł ilustracji ułatwia ich odnalezienie w internecie, choć oczywiście wymaga to przerwania na chwilę interesującej lektury.
Uporządkowana, wiedza w pigułce
Wolfgang Kemp napisał książkę, która
w przystępny i skondensowany sposób opisuje historię podboju salonów, jakiego dokonała fotografia.
Wynalazkowi temu bowiem odmawiano z początku jakichkolwiek wartości artystycznych, traktując utrwalane dzięki niemu obrazy jedynie jako wierną kopię rzeczywistości i uważając za coś, co nigdy nie będzie się mogło cieszyć takim uznaniem, jak malarstwo.
Z czasem jednak zaczęto doceniać możliwości, jakie daje fotografia w dziedzinie rejestrowania umykających naszym oczom zjawisk i wyrażania artystycznych wizji w formie twórczej interpretacji świata, który nas otacza. Z tego właśnie powodu
Historia... jest
pozycją ciekawą i zajmującą, bowiem na przestrzeni ostatnich 175 lat, jakie mijają właśnie od powstania pierwszych zdjęć, fotografia
rozwijała się i ewoluowała, pojawiały się w niej różne
nurty i kierunki, jak naturalizm czy piktorializm, a także twórcy, których dokonania pozwoliły jej zając równoprawne miejsce pośród innych dziedzin sztuki.
|
Wolfgang Kempa – Historia fotografii. Od Daguerre'a do Gursky'ego - okładka |
Niewątpliwą zaletą książki, która przypomina siłą rzeczy nieco akademicki wykładu, jest jej mimo wszystko
zrozumiały język (niemała w tym zasługa tłumacza, Mariusza Bryla) i
liczne cytaty, dające czytelnikowi
pojęcie o recepcji poszczególnych dzieł przez im współczesnych odbiorców
oraz o filozofii, jaka przyświecała tworzącym je artystom. W
Historii... nie brakuje też ciekawostek, informacji o wzajemnych relacjach i konfliktach, jakie łączyły łub dzieliły najznamienitszych fotografów swoich czasów. Sprawia to, że
książkę czyta się z przyjemnością i dużym zainteresowaniem, zyskując jednocześnie
uporządkowany obraz rozwoju fotografii jako dziedziny sztuki od początku jej istnienia niemal aż po dzień dzisiejszy.
Dla kogo ta książka?
Pozycja ta jest z pewnością skierowana
do studentów szkół artystycznych i humanistycznych, ale jej przystępny język i ciekawa narracja sprawia, że sięgnąć po nią powinni
wszyscy, którzy fotografią interesują się także od strony nieco bardziej teoretycznej. Lektura książki pozwala bowiem
zrozumieć obecne we współczesnej fotografii nurty oraz ułatwia interpretację dzieł wielkich artystów. To zaś nie tylko może dać nam większą satysfakcję jako konsumentom dzisiejszej kultury i sztuki, ale być może pozwoli nam wykorzystać także niektóre z dokonań minionych fotografów przy wykonywaniu własnych zdjęć. Warto sięgnąć po tę publikację, gdyż
rozumienie przekazu, jaki niesie za sobą obraz, jest podstawą umiejętnością, dzięki której można się sprawnie poruszać w świecie współczesnej kultury zdominowanej przecież zarówno przez statyczne jak i ruchome zdjęcia.
Spis treści
Andrzej Nowakowski, Wstęp
Od początków w 1839 roku do piktorializmu około 1900
Bogini niesiona przez światło
Fotografia, czy to sztuka?
Wynalezienie fotografii I
Optyczna nieświadomość
Wynalezienie fotografii II
Wynalezienie fotografii III
Jak Rembrandt, tylko lepiej: David Octavius Hill i Robert Adamson
"Chciałabym utrwalić całe piękno mojego najbliższego otoczenia": Julia Margaret Cameron
Fotografia naturalistyczna: Peter Henry Emerson
Fotografia około 1900: piktorializm
Koniec piktorialzmu
Fotografia jako fotografia: 1913-1940
Samoufundowanie fotografii
Fotograficzne badania strukturalne: Paul Strand
Widzenie fotograficzne: László i Lucia Moholy-Nagy i Aleksander Rodczenko
Obiekt fotograficzny: Albert Renger-Patzsch i Edward Weston
Oblicze czasu: August Sander i Walker Evans
Prawdy efemeryczne: fotograficzny moment
Naruszenie medium: surrealizm i fotografia
Decydujący moment: 1940-1970
Decydujący moment: Henri Cartier-Bresson
Trzy albumy i Family of Man
Fotografia subiektywna
Opanowane momenty: Irving Penn i Richard Avedon
Pejzaże społeczne: Garry Winogrand i Lee Friedlander
Amerykańska groteska: Diane Arbus
Sztuka z udziałem fotografii: od 1970/80 do współczesności
Od fotografii artystycznej do sztuki z udziałem fotografii
Tekst i obraz, image recycling, serialność, wielkie formaty, kolor: pięć cech współczesnej sztuki fotograficznej
Fotograficzne działania postmodernizmu
Appropriation, image recycling: Cindy Sherman, Sherrie Levine, Richard Prince
Tekst i obraz: Barbara Kruger i Victor Burgin
Inscenizowanie, opowiadanie: Les Krims, Duane Michals, Bernhard i Anna Blume
Mise-en-scène: Jeff Wall, Thomas Demand
Nie-określony moment w czasie: Hilla i Bernd Becherowie oraz ich szkoła
Po końcu fotografii analogowej
Wskazówki bibliograficzne
Indeks osób
Źródła ilustracji według stron
Tytuł: Historia fotografii. Od Daguerre'a do Gursky'ego
Autor: Wolfgang Kempa
Liczba stron: 172
Format: 160 x 240 mm
Oprawa: miękka
ISBN: 978-83-242-2372-5
Rok wydania: 2014
Wydawnictwo: Universitas
Strona wydawnictwa: www.universitas.com.p
Cena: 39 zł
Zobacz także:Recenzja: Album z najlepszymi zdjęciami prasowymi Grand Press Photo 2011Recenzja: Nieznane twarze Marilyn MonroeRecenzja: "Artyści mówią. Wywiady z mistrzami fotografii"Recenzja: Rod Edwards – "Fotografuj ludzi jak profesjonalista"Recenzja: Joe McNally –"Uchwycić moment" – sekrety pracy jednego z najlepszych światowych fotografówRecenzja: "Ze świata" – album fotograficzny Ryszarda KapuścińskiegoRecenzja: "Światłoczuły" – album fotograficzny Tomka SikoryRecenzja: "Makijaż fotograficzny" – E. Sokólska, J. GrąbczewskiRecenzja: Michael Freeman – "Kolor"Recenzja: Bryan Peterson, "Czas naświetlania bez tajemnic"Recenzja: Marek Sutkowski, "Nikon System tradycyjny i cyfrowy"Recenzja: Michael Freeman, "Krajobrazy i przyroda"Recenzja: Michael Freeman, "Fotografia zbliżeniowa"Recenzja: Robert Thompson, "Naucz się dobrze fotografować makro i szczegóły"Recenzja: "Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby’ego"Recenzja: Album: "AKT – naucz się fotografować kreatywnie"