Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Teoria  >  Książki i albumy  >  Recenzja: Michael Freeman, "Fotografia zbliżeniowa"


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwszy aparat wykonujący zdjęcia barwne dzięki separacji światła na składowe RGB powstał już w 1904 roku?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Recenzja: Michael Freeman, "Fotografia zbliżeniowa"
Autor: Marcin Pawlak
Zazwyczaj otaczający nas świat oglądamy z pewnej, często znacznej odległości. Tymczasem spojrzenie z bliska ujawnia bogactwo kształtów i faktur. Aż się prosi, by je uwiecznić na fotografii. Jak? Na to pytanie odpowiada w swej książce znany fotograf Michael Freeman.



Podobnie jak pierwsza książka z cyklu poradników Freemana wydanych przez National Geographic, Fotografia zbliżeniowa ma charakterystyczną konstrukcję: każda rozkładówka stanowi odrębną całość, poruszającą odrębne zagadnienie lub jakiś jego aspekt. Dzięki temu książkę tą można czytać nie tylko "od deski do deski", ale i na wyrywki. Każdy z takich miniaturowych rozdziałów jest świetnie zilustrowany zdjęciami wykonanymi przez Autora, a często również diagramami pokazującymi, jak w danym przypadku rozmieścić sprzęt niezbędny do sfotografowania danej sceny. Co jakiś czas trafimy na Studium przypadku, czyli serię zdjęć pokazujących różne ujęcia tego samego tematu i drogę, jaka prowadziła do uzyskania tego finalnego, najbardziej udanego.
 
Książka podzielona została na trzy rozdziały. Pierwszy z nich, Inny świat, to ogólne wprowadzenie do makrofotografii i fotografii zbliżeniowej. Przybliża podstawy teoretyczne makrofotografii i sprzęt stosowany przy fotografowaniu z bliska, ale w sposób przystępny i bez nadmiernego zagłębiania się w techniczne czy teoretyczne niuanse. W tej części poznamy podstawy operowania głębią ostrości, skalą odwzorowania i różnymi rodzajami oświetlenia. Część druga, Sztuka natury, omawia zagadnienia związane z kompozycją martwej natury, począwszy od wyboru samego tematu, poprzez kompozycję, wybór i ustawienie odpowiedniego oświetlenia, dobór tła i niezbędne akcesoria aż po aranżację całej sceny. Całość podsumowuje zestaw porad, jak fotografować typowe studyjne tematy: żywność, biżuterię czy dzieła sztuki. Część trzecia, Natura w detalach, wprowadza nas w fotografowanie świata ożywionego: roślin, owadów oraz zwierząt. Chociaż, jak większość książki, przedstawia zagadnienia związane przede wszystkim z fotografią studyjną, zawiera również garść cennych porad, jak sobie radzić warunkach terenowych. Bardzo ciekawe są porady, jak fotografować organizmy wodne czy owady znajdujące się w wiwarium.


Fotografia zbliżeniowa ma charakter wybitnie poradnikowy, jednak w najlepszym tego słowa znaczeniu. Niewiele znajdziemy w niej porad stricte technicznych: odnośnie użytego aparatu, obiektywu, ogniskowej czy przysłony. W każdym za to wypadku dowiemy się, jak zaaranżowana została przedstawiona fotografia, jak umieszczone zostało oświetlenie, jakich sztuczek użyto, by uzyskać efekt końcowy. Dzięki temu przedstawione porady pozbawione są powiązań z konkretna konfiguracją sprzętową i nabierają uniwersalnego charakteru.
 
Kolejna cześć poradnika fotograficznego Michaela Freemana to pozycja nader cenna na skromnym polskim rynku, i to nie tylko ze względu na wysoką wartość merytoryczną. Uwagę zwraca znakomity poziom edytorski tej publikacji, i to zarówno pod względem koncepcyjnym, jak i technicznym. Wobec zalewu książek typu "Szydełkowanie dla każdego" można ją traktować jako wzorzec tego, jak powinien wyglądać nowoczesny poradnik. Przejrzysty, przystępny ale nie zwalniający z myślenia. Polecamy każdemu, kto chce się zająć fotografią zbliżeniową niezależnie od tego, jakim aparatem się posługuje: tradycyjnym czy cyfrowym, lustrzanką czy kompaktem.


Michael Freeman
Światowej sławy fotograf i pisarz, jest autorem ponad 20 cieszących się popularnością książek. Specjalizuje się w fotografii podróżniczej, architekturze oraz sztuce Azji. Popularność w dużej mierze zawdzięcza stosowaniu efektów specjalnych. Od wielu lat jest czołowym fotografem magazynu Smithsonian, pracował również dla wydawnictw Time-Life Books, Reader’s Digest, GEO i National Geographic.


Tytuł: Profesjonalna fotografia cyfrowa. Fotografia zbliżeniowa.
Tytuł oryginału: DIGITAL PHOTOGRAPHY EXPERT – Close-up Photography
Autor: Michael Freeman
Tłumaczenie: Paulina Głuchowska
Wydawnictwo: National Geographic
Format, oprawa: 21 x 23 cm, miękka
Liczba stron: 160
Data wydania: kwiecień 2008
ISBN: 978-83-60006-65-8
Cena: 49 zł

Zobacz także:
Recenzja: Michael Freeman, "Fotografia zbliżeniowa"
Recenzja: "Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby’ego"
Recenzja: Album: "AKT – naucz się fotografować kreatywnie"
Recenzja: Daniel Lezano, Bjorn Thomassen: "Fotografia portretowa – 100 rad i pomysłów
Recenzja: Guy Edwardes, "Krajobrazy – 100 rad i pomysłów"
Recenzja: Rostislav Stach, "Fotołowy – naucz się fotografować zwierzęta na łonie natury”
Recenzja: "Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. 195 ujęć Scotta Kelby'ego" – o robieniu zdjęć praktycznie
Recenzja: Marek Górecki, "10 projektów w cyfrowej ciemni fotograficznej"
Recenzja: Roderick Macdonald, "Akty. Fotografia cyfrowa dla profesjonalistów."


Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 3.03s.