Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Teoria  >  Książki i albumy  >  Recenzja: Michael Freeman, "Fotografia zbliżeniowa"


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Jedną z postaci greckiego Kościoła Prawosławnego jest Święty Nikon?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Recenzja: Michael Freeman, "Fotografia zbliżeniowa"
Autor: Marcin Pawlak
Zazwyczaj otaczający nas świat oglądamy z pewnej, często znacznej odległości. Tymczasem spojrzenie z bliska ujawnia bogactwo kształtów i faktur. Aż się prosi, by je uwiecznić na fotografii. Jak? Na to pytanie odpowiada w swej książce znany fotograf Michael Freeman.



Podobnie jak pierwsza książka z cyklu poradników Freemana wydanych przez National Geographic, Fotografia zbliżeniowa ma charakterystyczną konstrukcję: każda rozkładówka stanowi odrębną całość, poruszającą odrębne zagadnienie lub jakiś jego aspekt. Dzięki temu książkę tą można czytać nie tylko "od deski do deski", ale i na wyrywki. Każdy z takich miniaturowych rozdziałów jest świetnie zilustrowany zdjęciami wykonanymi przez Autora, a często również diagramami pokazującymi, jak w danym przypadku rozmieścić sprzęt niezbędny do sfotografowania danej sceny. Co jakiś czas trafimy na Studium przypadku, czyli serię zdjęć pokazujących różne ujęcia tego samego tematu i drogę, jaka prowadziła do uzyskania tego finalnego, najbardziej udanego.
 
Książka podzielona została na trzy rozdziały. Pierwszy z nich, Inny świat, to ogólne wprowadzenie do makrofotografii i fotografii zbliżeniowej. Przybliża podstawy teoretyczne makrofotografii i sprzęt stosowany przy fotografowaniu z bliska, ale w sposób przystępny i bez nadmiernego zagłębiania się w techniczne czy teoretyczne niuanse. W tej części poznamy podstawy operowania głębią ostrości, skalą odwzorowania i różnymi rodzajami oświetlenia. Część druga, Sztuka natury, omawia zagadnienia związane z kompozycją martwej natury, począwszy od wyboru samego tematu, poprzez kompozycję, wybór i ustawienie odpowiedniego oświetlenia, dobór tła i niezbędne akcesoria aż po aranżację całej sceny. Całość podsumowuje zestaw porad, jak fotografować typowe studyjne tematy: żywność, biżuterię czy dzieła sztuki. Część trzecia, Natura w detalach, wprowadza nas w fotografowanie świata ożywionego: roślin, owadów oraz zwierząt. Chociaż, jak większość książki, przedstawia zagadnienia związane przede wszystkim z fotografią studyjną, zawiera również garść cennych porad, jak sobie radzić warunkach terenowych. Bardzo ciekawe są porady, jak fotografować organizmy wodne czy owady znajdujące się w wiwarium.


Fotografia zbliżeniowa ma charakter wybitnie poradnikowy, jednak w najlepszym tego słowa znaczeniu. Niewiele znajdziemy w niej porad stricte technicznych: odnośnie użytego aparatu, obiektywu, ogniskowej czy przysłony. W każdym za to wypadku dowiemy się, jak zaaranżowana została przedstawiona fotografia, jak umieszczone zostało oświetlenie, jakich sztuczek użyto, by uzyskać efekt końcowy. Dzięki temu przedstawione porady pozbawione są powiązań z konkretna konfiguracją sprzętową i nabierają uniwersalnego charakteru.
 
Kolejna cześć poradnika fotograficznego Michaela Freemana to pozycja nader cenna na skromnym polskim rynku, i to nie tylko ze względu na wysoką wartość merytoryczną. Uwagę zwraca znakomity poziom edytorski tej publikacji, i to zarówno pod względem koncepcyjnym, jak i technicznym. Wobec zalewu książek typu "Szydełkowanie dla każdego" można ją traktować jako wzorzec tego, jak powinien wyglądać nowoczesny poradnik. Przejrzysty, przystępny ale nie zwalniający z myślenia. Polecamy każdemu, kto chce się zająć fotografią zbliżeniową niezależnie od tego, jakim aparatem się posługuje: tradycyjnym czy cyfrowym, lustrzanką czy kompaktem.


Michael Freeman
Światowej sławy fotograf i pisarz, jest autorem ponad 20 cieszących się popularnością książek. Specjalizuje się w fotografii podróżniczej, architekturze oraz sztuce Azji. Popularność w dużej mierze zawdzięcza stosowaniu efektów specjalnych. Od wielu lat jest czołowym fotografem magazynu Smithsonian, pracował również dla wydawnictw Time-Life Books, Reader’s Digest, GEO i National Geographic.


Tytuł: Profesjonalna fotografia cyfrowa. Fotografia zbliżeniowa.
Tytuł oryginału: DIGITAL PHOTOGRAPHY EXPERT – Close-up Photography
Autor: Michael Freeman
Tłumaczenie: Paulina Głuchowska
Wydawnictwo: National Geographic
Format, oprawa: 21 x 23 cm, miękka
Liczba stron: 160
Data wydania: kwiecień 2008
ISBN: 978-83-60006-65-8
Cena: 49 zł

Zobacz także:
Recenzja: Michael Freeman, "Fotografia zbliżeniowa"
Recenzja: "Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby’ego"
Recenzja: Album: "AKT – naucz się fotografować kreatywnie"
Recenzja: Daniel Lezano, Bjorn Thomassen: "Fotografia portretowa – 100 rad i pomysłów
Recenzja: Guy Edwardes, "Krajobrazy – 100 rad i pomysłów"
Recenzja: Rostislav Stach, "Fotołowy – naucz się fotografować zwierzęta na łonie natury”
Recenzja: "Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. 195 ujęć Scotta Kelby'ego" – o robieniu zdjęć praktycznie
Recenzja: Marek Górecki, "10 projektów w cyfrowej ciemni fotograficznej"
Recenzja: Roderick Macdonald, "Akty. Fotografia cyfrowa dla profesjonalistów."


Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.235s.