Czy wiesz, że ... |
Film małoobrazkowy 36 x 24 mm ma wymiary identyczne z taśmą filmową 35 mm? |
|
|
Kurs Fotografii Warszawa
|
|
TEST: Nikon D90, czyli poprawianie dobrego
Autor: Marcin Pawlak
Nie same pozytywy
Zmianą, wprowadzoną do modelu Nikon D90, z której nie wszyscy będą zadowoleni, jest pozostawienie jedynie trybu PTP (Picture Transfer Protocol) wykorzystywanego do transferu danych do komputera. Zabrakło natomiast trybu Mass Storage. Nie możemy zatem z poziomu komputera zmienić nazw plików na karcie pamięci, ani w inny sposób modyfikować ich zawartości – operacja taka wymagać będzie uprzedniego przekopiowania pliku na dysk komputera lub skorzystania z czytnika kart pamięci. Problemy ze współpracą z D90 mogą też mieć starsze modele banków zdjęć, które domyślnie wymagają urządzeń pracujących w trybie Mass Storage. Od momentu premiery aparatu poprawiła się też obsługa RAW-ów (w formacie NEF) zapisywanych przez D90. Akceptują je najnowsze wersje CaptureNX oraz ViewNX. Adobe Camera RAW 4.6 (a zatem Photoshop CS3 i Lightroom) znajduje się na razie w fazie testów, ale nam z powodzeniem udało się go wykorzystać do odczytu plików NEF pochodzących z D90. Dużym minusem D90 jest też znaczne ograniczenie pojemności bufora po włączeniu odszumiania – niewiele ponad sekundę ciągłej rejestracji zdjęć to dziś zbyt mało nawet w aparacie amatorskim.
Zgrabna układanka
Jak zatem sprawdza się układanka skonstruowana przez inżynierów Nikona? Jak widać z testów, D90 to udany mariaż sprawdzonych elementów z D80 oraz solidnie przetestowanych nowinek stosowanych w profesjonalnych korpusach Nikona. Pod tym względem D90 spełnia wszystkie chyba pokładane w nim oczekiwania. Oczywiście jest jeszcze nowatorska funkcja rejestracji sekwencji wideo, ale w obecnym kształcie potraktować ją należy raczej jako "balonik próbny", mający wysondować, w jakim kierunku powinien podążyć rozwój tego rodzaju funkcji w przyszłych aparatach. Przy obecnych ograniczeniach jest to raczej ciekawostka dla amatorów niskobudżetowych produkcji filmowych, niż narzędzie skierowane do przeciętnego wideoamatora. Poniżej zamieszczamy skróconą tabelę uwzględniającą podstawowe różnice pomiędzy D90 a poprzedzającym go modelem D80.
Podstawowe różnice pomiędzy modelami D80 i D90 |
---|
| Nikon D80 | Nikon D90 | Przetwornik obrazu | CCD RGB | CMOS RGB | Rozmiar przetwornika | 23,6 x 15,8 mm, Nikon DX | 23,6 x 15,8 mm, Nikon DX | Całkowita liczba pikseli | 10,75 mln | 13,1 mln | Efektywne piksele | 10,2 mln | 12,3 mln | Rozmiar zdjęcia (w pikselach) | 3872 x 2592 [L], 2896 x 1944 [M], 1936 x 1296 [S] | 4288 x 2848 [L], 3216 x 2136 [M], 2144 x 1424 [S] | Czułość przetwornika (ISO) | 100–1600 (odpowiednik ISO) w krokach co 1/3, plus ustawienia HI-0.3, HI-0.7 i HI-1 | 200–3200 (odpowiednik ISO) w krokach co 1/3, plus ustawienia LO-0.3, LO-0.7, LO-1 oraz HI-0.3, HI-0.7, HI-1 | Automatyczne oczyszczanie matrycy | Nie | Tak | Kompatybilne obiektywy | Mocowanie bagnetowe typu F (połączenie autofokusa za pośrednictwem sprzęgła i styków AF), pomiar ekspozycji wymaga obiektywów z procesorem | Mocowanie bagnetowe typu F (połączenie autofokusa za pośrednictwem sprzęgła i styków AF), pomiar ekspozycji wymaga obiektywów z procesorem | Kąt obrazowy | Odpowiadający w formacie 35 mm [135] kątowi widzenia obiektywu o około 1,5 raza dłuższej ogniskowej | Odpowiadający w formacie 35 mm [135] kątowi widzenia obiektywu o około 1,5 raza dłuższej ogniskowej | Migawka | Sterowana elektronicznie szczelinowa o pionowym przebiegu w płaszczyźnie fokalnej, od 30 do 1/4000 s z krokiem co 1/3 lub 1/2, B (bulb) | Sterowana elektronicznie szczelinowa o pionowym przebiegu w płaszczyźnie fokalnej, od 30 do 1/4000 s z krokiem co 1/3 lub 1/2, B (bulb) | Zdjęcia seryjne | Do 3 kl./s | Do 4 kl./s w trybie CL, 4,5 kl./s w trybie CH | Samowyzwalacz | Tak | Od 1 do 9 klatek z szybkostrzelnością trybu seryjnego CL | Wizjer | Stały, na poziomie oka, z pryzmatem pentagonalnym; z wbudowaną korekcją dioptrażu (od -2,0 do +1,0 dptr.) | Stały, na poziomie oka, z pryzmatem pentagonalnym; z wbudowaną korekcją dioptrażu (od -2,0 do +1,0 dptr.) | Pokrycie kadru w wizjerze | Około 95% (w pionie i w poziomie) | Około 96% (w pionie i w poziomie) | Powiększenie wizjera | Około 0,94x z obiektywem 50 mm ustawionym na nieskończoność i korekcją dioptrażu; -1 dptr. | Około 0,94x z obiektywem 50 mm ustawionym na nieskończoność i korekcją dioptrażu; -1 dptr. | Autofokus | Nikon Multi-CAM 1000 z diodą wspomagającą AF (przybliżony zasięg: od 0,5 do 3 m). Zakres działania: od -1 do +19 EV (przy czułości równoważnej ISO 100 i w temperaturze normalnej: 20°C) | Nikon Multi-CAM 1000 z diodą wspomagającą AF (przybliżony zasięg: od 0,5 do 3 m). Zakres działania: od -1 do +19 EV (przy czułości równoważnej ISO 100 i w temperaturze normalnej: 20°C) | Tryby ustawiania ostrości | Autofokus pojedynczy (AF-S); ciągły (AF-C); automatyczny (AF-A); ręczny (M); śledzenie ostrości automatyczne włączane w trybach autofokusa pojedynczego i ciągłego przy zmianie stanu fotografowanego obiektu | Autofokus pojedynczy (AF-S); ciągły (AF-C); automatyczny (AF-A); ręczny (M); śledzenie ostrości automatyczne włączane w trybach autofokusa pojedynczego i ciągłego przy zmianie stanu fotografowanego obiektu | Pola ostrości | 11 pól ostrości; możliwość wyboru dowolnego pojedynczego pola; centralne pole ostrości można przełączyć w tryb pola szerokiego | 11 pól ostrości; możliwość wyboru dowolnego pojedynczego pola; centralne pole ostrości można przełączyć w tryb pola szerokiego | Tryby wyboru pola AF | Pojedynczy AF(dowolny z 11 punktów), Dynamiczny AF (dowolny z 11 punktów z śledzeniem położenia), Automatyczny wybór pól AF | Pojedynczy AF(dowolny z 11 punktów), Dynamiczny AF (dowolny z 11 punktów z śledzeniem położenia), Automatyczny wybór pól AF, Dynamiczny AF z wykorzystaniem informacji o kolorze | System pomiaru ekspozycji | Matrycowy (420-polowy), centralnie ważony (75% wagi pomiaru przypisane do obszaru o średnicy 6, 8 lub 10 mm w centrum kadru), punktowy (Pomiar z obszaru o średnicy 3,5 mm (około 2,5% powierzchni kadru) na środku aktywnego pola AF (na centralnym polu AF w przypadku korzystania z obiektywu bez CPU lub jeśli wybrano ustawienie Automatyczny wybór pól AF)) | Matrycowy (420-polowy), centralnie ważony (75% wagi pomiaru przypisane do obszaru o średnicy 6, 8 lub 10 mm w centrum kadru), punktowy (Pomiar z obszaru o średnicy 3,5 mm (około 2,5% powierzchni kadru) na środku aktywnego pola AF (na centralnym polu AF w przypadku korzystania z obiektywu bez CPU lub jeśli wybrano ustawienie Automatyczny wybór pól AF)) | Zakres pomiaru ekspozycji (ISO 100, obiektyw f/1,4, 20°C) | 0-20 EV (pomiar matrycowy lub centralnie ważony), 2-20 EV (pomiar punktowy) | 0-20 EV (pomiar matrycowy lub centralnie ważony), 2-20 EV (pomiar punktowy) | Tryby ekspozycji | P/A/S/M, programy tematyczne (auto, portret, krajobraz, makro, sport, zdjęcia nocne/krajobraz, zdjęcia nocne/portret) | P/A/S/M, programy tematyczne (auto, portret, krajobraz, makro, sport, zdjęcia nocne/krajobraz, zdjęcia nocne/portret) | Kompensacja ekspozycji | ±5 EV z krokiem co 1/3 lub co 1/2 EV | ±5 EV z krokiem co 1/3 lub co 1/2 EV | Braketing ekspozycji i błysku | Od 2 do 3 ekspozycji z krokiem o wartościach z przedziału od 1/3 do 2,0 EV | Od 2 do 3 ekspozycji z krokiem o wartościach z przedziału od 1/3 do 2,0 EV | Zgodność z systemem Picture Control | Nie | Tak | Balans bieli | Automatyczny, 6 trybów manualnych z możliwością doprecyzowania, ustawienie temperatury barwowej (w Kelwinach), pomiar balansu bieli, możliwy braketing balansu bieli | Automatyczny, 7 trybów manualnych z możliwością doprecyzowania, ustawienie temperatury barwowej (w Kelwinach), pomiar balansu bieli, możliwy braketing balansu bieli | Active D-Lighting | Nie | Tak | Rejestracja sekwencji wideo | Nie | Tak, do 5 minut w rozdzielczościach 1280x720, 640x424, 320x216, kompresja MJPEG, z dźwiękiem mono | Monitor LCD | 2,5-calowy, 230 000 pkt. | 2,7-calowy, 230 000 pkt. | Podgląd kadru na wyświetlaczu (LiveView) | Nie | Tak, ustawianie ostrości przez detekcję kontrastu, wybór położenia i wielkości pola pomiarowego, system wykrywania twarzy. | Zapis zdjęć | Karta pamięci SD | Karta pamięci SD/SDHC | Wyjście wideo | PAL/NTSC | PAL/NTSC, HDMI | Wyjście audio | Nie | Tak | Interfejs PC | USB 2.0 (Hi-Speed) (złącze Mini-B) | USB 2.0 (Hi-Speed) (złącze Mini-B) | Złacze GPS | Nie | Tak | Rozmiary | 132 x 103 x 77 mm | 132 x 103 x 77 mm | Waga (korpus bez akumulatora i obiektywu) | 585 g | 620 g |
Podsumowanie
Czy D90 jest zatem aparatem wartym uwagi? Z pewnością. Niemal każdy element funkcjonalny aparatu został w mniejszym lub większym stopniu w stosunku do D80 poprawiony. Dzięki temu nowemu aparatowi łatwiej będzie konkurować z nowymi lustrzankami innych producentów, a niewątpliwie będzie z nimi porównywany. Porównanie z nimi nie jest jednak łatwe, jako że – tradycyjnie już – linie modeli poszczególnych producentów nie pokrywają się. Nad Nikonem D90 wisi "widmo" profesjonalnego D300, który jednak jest aparatem wykorzystywanym przez wielu wymagających amatorów. Z tego powodu pewne ograniczenia funkcjonalne (choćby brak banków ustawień, uproszczony tryb LiveView, brak dostrajania autofokusa) są zrozumiałe. Na dodatek z funkcjonalności D300 naprawdę było co odejmować, i bynajmniej nie powstał aparat ubogi! Ci, którzy obawiali się nadmiernych cięć (vide historyczna para D100/D70) chyba mogą odetchnąć z ulgą. Nikon D90 jest niesłychanie funkcjonalnym aparatem, który przede wszystkim – oferuje znakomitą jakość zdjęć. W nieco innej sytuacji jest konkurencja, choćby wspomniany Canon – 30D/40D nie ma "nad sobą" wyżej pozycjonowanego aparatu z matrycą rozmiaru APS-C. Canon zatem bez obaw i z pełna premedytacją wprowadzać może pewne elementy właściwe aparatom profesjonalnym – i z tego właśnie powodu pod pewnymi względami EOS 50D góruje nad D90. Jednaj z tego samego porównywanie go z D90 jest nie do końca uprawnione – EOS 50D ma ambicje bycia aparatem półprofesjonalnym (choćby z powodu wspomnianego braku modelu wyżej pozycjonowanego), podczas gdy D90 jest aparatem stricte amatorskim. To jednak, które aparatu będą ze sobą bezpośrednio konkurować, w dużej mierze zależeć będzie od polityki cenowej producentów. Samego zaś D90 podsumować można tak: bardzo solidny i przemyślany aparat dla zaawansowanego amatora.
Plusy:
- świetna ergonomia obsługi,
- bardzo dobra jakość wykonania,
- bardzo dobra szczegółowość obrazu,
- krótkie czasy reakcji, błyskawiczne włączanie aparatu,
- szybki i precyzyjny autofokus,
- bardzo precyzyjna kontrola nad parametrami przetwarzania obrazu (Picture Control),
- sprawny matrycowy pomiar ekspozycji, choć miewa tendencję do lekkiego niedoświetlania zdjęć,
- duży i jasny wizjer,
- dobrze uporządkowane, intuicyjne menu,
- bardzo duży zakres wysokich czułości,
- sprawnie działające odszumianie obrazu dla wysokich czułości ISO,
- funkcja bezprzewodowego kontrolera zewnętrznych lamp błyskowych,
- bardzo dobra wydajność zapisu na kartach pamięci,
- rozbudowana funkcja wyrównywania rozpiętości tonalnej w trakcie rejestracji zdjęcia,
- zaawansowane funkcje korekty zdjęć, obejmujące poprawianie geometrii,
- bardzo niskie zużycie energii,
- duży, czytelny wyświetlacz,
- w pełni konfigurowalny, dedykowany przycisk funkcyjny,
- funkcja rejestracji sekwencji wideo,
- podgląd kadru na żywo (LiveView) z rozpoznawaniem twarzy,
- wyjście HDMI,
- możliwość podłączenia odbiornika GPS,
- duży wyświetlacz LCD o świetnej rozdzielczości,
- możliwość wprowadzenia stałej korekty pomiaru ekspozycji,
- korygowanie "w locie" aberracji chromatycznej.
Minusy:
- domyślne poziomy wyostrzania i nasycenia nieco zbyt niskie jak na aparat amatorski,
- najkrótszy czas otwarcia migawki jedynie 1/4000 s,
- czułość 100 ISO uzyskiwana jedynie w trybie symulacji,
- słabe działanie balansu automatycznego bieli w świetle żarowym o niskiej temperaturze,
- niewielka pojemność bufora przy zapisie zdjęć w RAW-ach,
- spadek pojemności bufora po włączeniu odszumiania,
- stałe powiązanie pomiaru punktowego z ręcznie wybranym polem AF,
- sztuczne ograniczenie do 100 zdjęć w serii,
- znaczne ograniczenia trybu nagrywania sekwencji wideo (zwłaszcza brak autofokusa).
Zobacz także:Adobe Camera RAW 4.6 będzie obsługiwał Coolpixa P6000!Nikon NEF Codec 1.5.0 obsługuje D90Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1,4GNikon CaptureNX 2.1.0 – poprawione błędy i obsługa D90Nowa wersja Nikon Transfer 1.2.0Nikon Camera Control Pro 2.3.0 – obsługa D90 i więcej możliwości z LiveViewNikon Transfer teraz w wersji 1.1.2Nikon uderza w średni format?Nikon i Microsoft zawarły umowę patentowąGP-1 – moduł GPS dla Nikona D90Nikon Capture NX 2.0.1 – poprawione błędySILKYPIX obsługuje Nikona D700Nowy serwis edukacyjny NikonaNikon D90 będzie kręcił filmy?Nikon Capture NX2 dla użytkowników "jedynki" (prawie) za darmoBibble Pro/Lite 4.10.1 – obsługuje również Nikona D700Większy bufor Nikona D3Nikon RAW Codec 1.4.0 – obsługa D700 i nowe funkcjeWiem, co kupuję: obiektyw - część IIIWiem, co kupuję: obiektyw - część IIPierwsze wrażenia: Nikon Speedlight SB-900Nikon D700 - pierwsze wrażenia i zdjęcia próbneTEST: Casio Exilim Pro EX-F1 – fotograficzny demon prędkościTEST: Sony A350 – Live View na całegoTEST: Canon EOS 40D – krok w stronę ideałuTEST: Sony A200 – "setka" skonstruowana na nowoTEST: Sony A700 - Alpha na poważnieTEST: Nikon D60, czyli D40x po liftinguTEST: Nikon D300 - aparat na miarę czasówTEST: Olympus E-3 – aparat dla podróżnikaWiem, co kupuję: obiektyw - część I
Powrót do listy artykułów
|
|
Konkurs
| |
|
|
Nocą wszystko wygląda inaczej
|
|
Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
|
|
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
|
|
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
|
|
|
|