Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  PORADNIK KUPUJĄCEGO  >  Wiem, co kupuję: obiektyw - część III


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Olympus, jako pierwszy na świecie producent lustrzanek cyfrowych, zastosował profilaktykę w zakresie ochrony zdjęć przed brzydkimi plamami, będącymi śladem obecności kurzu na matrycy?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Wiem, co kupuję: obiektyw - część III
Autor: Marcin Pawlak
Jaki obiektyw wybrać – stało- czy zmiennoogniskowy? Jasny czy ciemny? O stałej jasności, czy zmiennej? Gdy już zdecydujemy się na zakup "szkła", rozmaitość wyboru modeli przeznaczonych dla naszego aparatu może przyprawić o zawrót głowy. W trzeciej części naszego poradnika pomożemy Wam dokonać wyboru, który będzie odpowiadał Waszym zapotrzebowaniom.

« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »

Każdy obiektyw ma na obudowie podane podstawowe parametry, które opisują jego przydatność do różnych zastosowań. Najważniejszym z nich jest ogniskowa , która (w powiązaniu z wielkością matrycy lub filmu) determinuje uzyskany kąt widzenia. Jest ona wyrażona w milimetrach, i im mniejsza jest owa wartość, tym szerszy kąt widzenia oferuje nam dany obiektyw.
 
Drugim istotnym parametrem jest otwór względny , określający jak dużo światła dociera do filmu lub matrycy przy całkowicie otwartej przysłonie. Zwykle ma on postać ułamka o zapisie 1/2.8 lub f/2.8. Im mniejsza jest część mianownikowa, tym więcej światła przepuszcza obiektyw (potocznie mówi się, iż jest on "jaśniejszy").
 
Niestety, producenci obiektywów nie trzymają się jednej konwencji zapisu tych parametrów. Ten sam obiektyw o ogniskowej 50 mm i otworze względnym f/2.8 o różnych producentów oznaczony będzie w następujący sposób:
 
Canon – 50mm F/2.8
Sigma – 50mm F2.8
Carl Zeiss – 2.8/50
Olympus – 50mm 1:2.8
 
Aby zamącić bardziej, oznaczenia grawerowane na obudowie obiektywu często różnią się od tych znajdujących się w nazwie katalogowej danego modelu. Często spotykany jest skrótowy (ale poprawny) zapis ogniskowej i otworu względnego w postaci 50/2.8.
 
Jeśli zapis ogniskowej ma postać pewnego zakresu, np. 17-55 mm oznacza to, iż mamy do czynienia z obiektywem zmiennogniskowym, w którym kąt widzenia można regulować w zakresie odpowiednim do przedziału ogniskowych. W takim wypadku otwór względny obiektywu może pozostawać niezmienny, lub zmieniać się w zależności od ogniskowej – wówczas również jego zapis przyjmuje postać zakresu. W pierwszym wypadku pełny zapis parametrów obiektywu wyglądać będzie tak: 17-55 mm F/2.8, w drugim natomiast przyjmie następującą postać: 17-55 mm F/2.8-4. Również w tym wypadku może on przyjąć postać skrótową, a zatem 17-55/2.8-4.

Oznaczenia obiektywu Zeissa o stałym otworze względnym f/2.8 i zakresie ogniskowych 24-70 mm.

Znaczki na obudowie
Oprócz ogniskowej i otworu względnego na obiektywie naniesiony jest zwykle szereg oznaczeń i skrótów, oznaczających najrozmaitsze rozwiązania konstrukcyjne, często specyficzne dla danego producenta, a niekiedy nawet dla pojedynczego modelu obiektywu. Poniżej podajemy objaśnienia najczęściej spotykanych, zaś pełne rozwiniecie firmowej nomenklatury zamieściliśmy w osobnych artykułach dotyczących obiektywów Nikona, Canona, Sigmy, Pentaxa, Sony (Minolty), Tamrona i Tokiny. Część wymienionych terminów omówimy jeszcze dokładniej w dalszej części artykułu.
  • AL, ASL, ASP, ASPH, Aspherical: w obiektywie zastosowano soczewki asferyczne, co ułatwia korekcję aberracji sferycznej oraz zachowanie poprawnej geometrii obrazu.
  • AD, LD, DL, UD, ED: w obiektywie zastosowano soczewki ze szkła niskodyspersyjnego, co ma na celu zniwelowanie aberracji chromatycznej.
  • APO, Apochromatic: obiektyw ma konstrukcję apochromatyczną, co również pozwala zminimalizować aberrację chromatyczną.
  • CRC (Close Range Correction), Float: układ ogniskowania składający się z dwóch części, służących do ostrzenia na dużych i krótkich dystansach.
  • DG, Di: oznaczenia obiektywów przystosowanych do pracy w lustrzankach z matrycą APS-C, zachowana możliwości wykorzystania w aparatach pełnoklatkowych.
  • DC, DX, EF-S, Di II: obiektywy o ograniczonym polu obrazu, przeznaczone wyłącznie do stosowania w lustrzankach z matrycą formatu APS-C.
  • IF (Internal Focusing): ustawienie ostrości realizowane jest przez przesuwanie grupy soczewek wewnątrz obiektywu. Dzięki temu jego przednia część się nie obraca podczas ogniskowania. Taka konstrukcja pozwala uzyskać dużą szczelność obiektywu.
  • IRF, RF (Rear Focusing): ogniskowanie odbywa się poprzez przesuwanie tylnej grupy soczewek. Ponieważ jest ona stosunkowo niewielka i lekka, ostrość ustawiana jest szybciej. Przednia część obiektywu nie porusza się, podobnie jak przy wewnętrznym ogniskowaniu.
  • Macro: najczęściej nadużywane przez producentów oznaczenie. Symbol ten mówi, że obiektywem można wykonywać zdjęcia o skali odwzorowania 1:1, ostatecznie 1:2. Tymczasem powszechne jest oznaczanie symbolem Macro obiektywów o skali odwzorowania nawet 1:4.
  • USM, HSM, SSM, SWM, SDM, AF-S: do napędu układu ogniskowania wykorzystano silnik ultradźwiękowy. Jest to technologia bardzo cicha i szybka.
  • IS, OS, VC, VR: stabilizacja obrazu. Pozwala na znaczne, zwykle 3-5 krotne wydłużenie czasu ekspozycji. Więcej na temat jej działania i konkurencyjnych rozwiązań pisaliśmy w artykule
    Wiem, co kupuję: stabilizacja obrazu.

Oczywiście, nie sposób wszystkich tych oznaczeń uczyć się na pamięć. Jednak nawet posługując się powyższym skrótowym zestawienie możemy zorientować się, iż najnowszy obiektyw
 
Tamron AF18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC LD Aspherical (IF) MACRO
 
oferuje zakres ogniskowych od 18 do 270 mm przy otworze względnym zmieniającym się od f/3.5 do f/6.3. Przeznaczony jest do współpracy z niepełnoklatkowymi lustrzankami cyfrowymi i wyposażony jest w system stabilizacji obrazu. Ma wewnętrzne ogniskowanie i umożliwia wykonywanie zdjęć z niewielkich odległości, a w jego konstrukcji zastosowano elementy asferyczne i ze szkła niskodyspersyjnego. Proste, prawda?
« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 2.68s.