Drugi przykład (zdjęcie wykonane podczas tej samej imprezy, co poprzednie) również ilustruje typowy problem użytkowników aparatów kompaktowych o małych matrycach i obiektywach z niewielkim zakresem ogniskowych. Jest to portret z widoczną osobą na pierwszym planie oraz ostrym, mocno zabałaganionym tłem. Wspomniane tło nie tylko odciąga uwagę oglądającego lecz również psuje kompozycję i klimat zdjęcia (to ostatnie z powodu widocznego w tle samochodu z przyczepą.
Metoda 2: sprzątamy bałagan w tle w sposób bezpieczny
Metoda, którą chcę tym razem zaprezentować różni się od poprzedniej pod dwoma względami. Po pierwsze, wykorzystana metoda zaznaczenia sfotografowanej osoby umożliwia wykonanie poprawek również po zmiękczeniu tła – jest więc bezpieczniejsza. Po drugie, do rozmycia tła wykorzystamy nieco inne narzędzie, które jest bardziej skomplikowane, ale daje też bogatsze możliwości. Ponadto pokażemy inną pułapkę czyhającą na nas podczas doboru zdjęć, oraz zademonstrujemy sposoby radzenia sobie z nią.
|
Ostre wszystkie plany zdjęcia oraz bałagan w tle – plaga fotografii pamiątkowych oraz portretowych wykonywanych kompaktami. |
Do wydobycia pierwszego planu i oddzielenia go od tła użyjemy narzędzia nazywanego
Maską Warstwy (Layer Mask). W pierwszej kolejności powinniśmy odblokować warstwę tła, klikając na niej dwukrotnie ikonę kłódki trzymając wciśnięty klawisz
[Alt]. Poniżej tworzymy jedną warstwę kontrolną wypełnioną dowolnym kolorem, który nie występuje na wycinanym przez nas pierwszym planie.
Następnie na pierwszą nakładamy maskę warstwy – wybieramy w tym celu z menu
Warstwa | Maska Warstwy | Pokaż wszystko (Layer | Layer Mask | Reveal All). Następnie za pomocą narzędzia
Gumka (Eraser Tool) wymazujemy tło, na miejscu którego pojawi się ustalony przez nas na ostatniej warstwie jednolity kolor. Wymazując pamiętajmy, aby obszary o mniej ostrych krawędziach (w tym przypadku głowę i włosy) zaznaczać nieco bardziej zmiękczonym pędzlem.
|
Intensywnie niebieski kolor tła pomaga nam określić, w którym miejscu maska . |
Całą warstwę wraz z jej maską kopiujemy za pomocą polecenia
Powiel warstwę (Duplicate Layer), a maskę warstwy numer 2 odwracamy klikając ją i wciskając klawisze
[Ctrl] + [ I]. Zapewne zauważymy wokół włosów fotografowanej postaci delikatną, niebieską poświatę – w tym miejscu maskę warstwy numer dwa musimy wzmocnić, zaznaczając jej kontury twardszym pędzlem.
W tym momencie, mając włączoną warstwę numer dwa wybieramy z menu
Filtr | Rozmycie | Rozmycie soczewkowe (Filter | Blur | Lens Blur) – w efekcie naszym oczom ukaże się dość skomplikowane okno. Z naszego punktu widzenia najważniejszą obecną w nim opcją jest
Radius (Promień) – jej wartość powinniśmy dobrać eksperymentalnie tak, aby efekt rozmycia odpowiadał naszym oczekiwaniom. W naszym przykładzie powinna być na tyle duża, aby tło przestało nam przeszkadzać, jednak na tyle umiarkowana, aby efekt nie był nienaturalny. Z listy
Mapa głębi - źródło (Depth Map - source) wybieramy opcję
Maska warstwy (Layer Mask) i wciskamy OK. Jeżeli wszystko przeprowadziliśmy poprawnie, nasza praca jest zakończona.
|
Zmiękczone tło przestaje razić na zdjęciu, a samochód z lewej strony jest nieco mniej widoczny. Zakonnik na pierwszym planie ponownie staje się głównym tematem fotografii. |
A co z ewentualnymi korektami maski zdjęcia w razie potrzeby? Otóż wystarczy na liście warstw w danej warstwie (górna przedstawia mnicha, dolna zaś tło) kliknąć biało-czarną ikonę maski, a następnie dokonać odpowiedniej korekty.
Zakończenie
Przedstawione przez nas techniki to sposób na ciekawe wzbogacenie naszych zdjęć. Nie zastąpi on niestety prawdziwego efektu niskiej głębi ostrości, jakie można stworzyć za pomocą odpowiedniego aparatu z jasnym obiektywem. W sytuacji krytycznej może nam jednak pomóc uzyskać efekty nieco zbliżone do tych, jakie możemy oglądać z aparatu formatu 35 mm lub APS-C. Powodzenia w eksperymentach!
Zobacz także:Warsztat: Efektowny kolaż zdjęćABC fotografii – perspektywaWarsztat: Zdjęcie z kolekcji dziadkaWarsztat: Dodawanie daty na zdjęciach w IrfanViewZdjęcia panoramiczne – poradnik dla początkującychCyfrowe panoramowanie i zoomowanieGwieździste zdjęciaWarsztat: Korekta zniekształceń geometrycznych w Photoshopie CS2/CS3Warsztat: Poprawianie ekspozycji fragmentów zdjęcia w PhotoshopieWarsztat: Szybkie tonowanie zdjęć w programach graficznychWarsztat: Korekta tonalna zdjęć w programie graficznymOgniskowa, czyli jak aparat widzi nieskończonośćABC kompozycji – reguła trójpodziałuKalkulator głębi ostrościOBALAMY MITY: Głębia ostrości w lustrzankach cyfrowychGłębia ostrości w aparatach kompaktowychGłębia ostrości w praktyce i w teoriiWyznaczanie odległości hiperfokalnej