|
Są sytuacje, w których użycie lampy lub statywu jest niewskazane lub nawet zabronione, wówczas jedyne rozwiązanie to użycie jasnego obiektywu i fotografowanie z ręki. Zdjęcie wykonane zostało aparatem Nikon D3S z obiektywem 14–24 mm f/2.8; parametry ekspozycji to: 1/80 s, f/4.5, 200 ISO. |
Zdjęcia reportażowe ostre i niezaszumione
Przy realizacji ulicznego reportażu obiektywy o dużym otworze względnym są szczególnie przydatne z jeszcze jednego powodu. Możliwość stosowania małych wartości przysłony
pozwala korzystać z krótszych czasów ekspozycji, a więc zamrażać akcję i rejestrować nieporuszone zdjęcia obiektów oraz osób będących w ruchu. Dodatkowo większa ilość światła, jaka dociera do sensora korpusu, pozwala na
fotografowanie z mniejszymi wartościami czułości ISO, dzięki czemu rejestrowany obrazy będą miały
mniej niepożądanego kolorowego cyfrowego ziarna. Jasna optyka pozwala więc przy zachowaniu poprawnej ekspozycji robić zdjęcia ostrzejsze i o wyższej jakości obrazu. Jeśli dodamy do tego swobodę jaką daje fotografowanie z ręki i możliwość fotografowania w słabym oświetleniu, to nasze
szanse na zrobienie dynamicznych, oryginalnych, efektownych zdjęć znacznie wzrosną. Nie można zapomnieć i o tym, że jasne szkła znacznie
ułatwiają pracę układowi autofokusu. Ostrość jest ustawiana szybciej i pewniej, co również nie pozostaje bez wpływu na wygląd fotografii.
|
Jasna optyka pozwala stosować krótkie czasy otwarcia migawki i zamrażać ruch na w słabym oświetleniu scenicznym. W tym wypadku, aby ostro odwzorować tancerkę flamenco konieczne było maksymalne otwarcie przysłony i znaczne podniesienie czułości matrycy. Zdjęcie wykonane zostało aparatem Nikon D3S z obiektywem 70–200 mm f/2.8; parametry ekspozycji to: 1/160 s, f/2.8, 12 800 ISO. |
Tak, jak w kinie
Od kiedy lustrzanki cyfrowe pozwalają rejestrować krótkie nagrania wideo, stale rośnie liczba fotoamatorów, którzy chętnie korzystają z zalet obu mediów. W przypadku filmowania jasna optyka to podstawa. Nie chodzi jednak tylko o to, że duże otwory względne pozwalają uzyskiwać
obraz o plastyce i miękkości, jaką charakteryzują się ruchome obrazy oglądane w kinie. Trzeba pamiętać, że na jedną sekundę klipu wideo składa się od 24 do 30 statycznych klatek. Zatem kręcąc słabo oświetloną scenę nie możemy bez ograniczeń wydłużać czasu ekspozycji – barierą jest tutaj
klatkaż, który ogranicza czas otwarcia migawki do 1/30 s. W takiej sytuacji możemy zatem jedynie zwiększać czułość sensora lub zmniejszać wartość przysłony, oczywiście to drugie rozwiązanie jest lepsze, gdyż pozwala zarejestrować mniej zaszumiony obraz. Współczesne lustrzanki cyfrowe dysponują znacznie większymi sensorami od typowej kamer wideo, dlatego umożliwiają one filmowanie wydarzeń, które trudno zarejestrować innymi urządzeniami.
Jaśniejszy obiektyw to także większa swoboda przy filmowaniu.
Jeśli chcecie się przekonać, że lustrzanki cyfrowe z jasną optyką potrafią filmować niemal bez światła, obejrzyjcie poniższe ujęcia nakręcone na koncercie muzyki fado oraz w trakcie hiszpańskiego karnawału, podczas którego strzela się petardami, a także pali kilkumetrowe rzeźby z kartonu i styropianu.
Jednak warto
Jasna obiektywy, choć przeważnie nie są tanie, pozwalają na znacznie większą swobodę fotografowania i filmowania. Warto rozważyć zakup choćby jednego takiego szkła, aby móc posmakować prawdziwie plastycznego obrazu fotograficznego i filmowego. Oto najważniejsze zalety jasnej optyki:
- możliwość wykonywania zdjęć bez lampy błyskowej w warunkach zastanego oświetlenia, co pozwala zachować na zdjęciach autentyczną atmosferę miejsca i wydarzenia
- brak konieczności używania statywu, co w połączeniu ze stabilizacją obrazu pozwala na robienie zdjęć w sposób bardziej spontaniczny
- dużo większa swoboda w kształtowaniu głębi ostrości w kadrze, a tym samym łatwość uzyskiwania efektownej plastyki obrazu
- możliwość uzyskiwania ostrych zdjęć przy fotografiach o charakterze reportażowym, dzięki szybszej pracy autofokusu
- mniejsze zaszumienie obrazu z uwagi na możliwość stosowania niższych wartości czułości matrycy (ISO) z zachowaniem poprawnej ekspozycji
- możliwość zamrażania ruchu np. przy fotografii dynamicznie poruszających się obiektów, dzięki wykorzystaniu krótkich czasów ekspozycji
- lepsza konstrukcja optyczna (minimalizacja aberracji i zniekształceń geometrycznych)
- wysoka jakość wykonania potwierdzona certyfikatami i bogactwem dodatkowego wyposażenia (silniki ultradźwiękowe, osłony przeciwsłoneczne, futerały itp.)
- filmowy charakter nagrań wideo, tzw. film look
Zobacz także:Szwajcaria w obiektywach Olympus Mikro 4/3Obiektywy i akcesoria do aparatów Sony NEX-3 i NEX-5Tajlandia w obiektywach Sony (bez front i back focus'a)Wiem, co kupuję: obiektyw - część IIIWiem, co kupuję: obiektyw - część IIOznaczenia obiektywów dla systemu Sony AlfaWiem, co kupuję: obiektyw - część ICo do czego pasuje – przewodnik po bagnetach i oznaczeniach obiektywów firmy PentaxOznaczenia obiektywów Canona dla systemu EOSOznaczenia obiektywów TamronOznaczenia obiektywów SigmaIle naprawdę widzi aparat, czyli kąt widzenia obiektywuKalkulator kątów i pola widzenia obiektywuOznaczenia obiektywów TokinaCo znaczą magiczne symbole DX, VR, G, AI-S, czyli oznaczenia obiektywów Nikona?Co widzi obiektyw, a co zobaczy matryca?