Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  Tajlandia w obiektywach Sony (bez front i back focus'a)


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
System mechanicznej stabilizacji matrycy zastosowany w aparatach Olympus E-3 i E-510 nie powstał z myślą o fotografii cyfrowej?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Tajlandia w obiektywach Sony (bez front i back focus'a)
Autor: Przemysław Imieliński
Pod koniec marca br. firma Sony zorganizowała warsztaty fotograficzne, których celem była prezentacja najnowszych obiektywów sygnowanych znakiem Alfa. Uczestnicy szkolenia mieli również okazję praktycznego przetestowania jednej z funkcji oferowanej przez korpus A900, pozwalającej na wyeliminowanie zjawisk front lub back focus'a – będących zmorą miłośników zdjęć z niewielką głębią ostrości. Zobaczcie sami, jak prosto i szybko można poradzić sobie z tym problemem.

« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »

Tajlandia to wymarzone miejsce dla fotografa: egzotyczna przyroda; odmienna kultura, religia i obyczaje; piękne i niezwykle barwne ludowe stroje – wszystko to sprawia, że z aparatem trudno rozstać się choćby na chwilę, a zdjęcia "robią się" same. W takich właśnie warunkach przedstawiciele polskich mediów fotograficznych mieli okazję przetestować najnowsze teleobiektywy oraz "jasne" zoomy produkowane przez firmę Sony we współpracy z niemieckim Zeissem.

Tajlandzki folklor zobaczyć dziś można przede wszystkim na specjalnych pokazach organizowanych dla turystów. Zdjęcie wykonane obiektywem Sony 70–200 mm f/2.8 SSM G – ogniskowa 200 mm, f/2.8, 1/250 s, 320 ISO


Zestaw jak marzenie
Osobiście przez kilka dni korzystałem z zestawu trzech obiektywów: Sony Carl Zeiss Vario Sonnar T 16–35 mm f/2.8 ZA SSM, Sony Carl Zeiss Vario Sonnar T 24–70 mm f/2.8 ZA SSM oraz Sony 70–200 mm f/2.8 SSM G. Komplet ten umożliwia pokrycie szerokiego zakresu ogniskowych i pozwala wykonywać zarówno bardzo szerokokątne ujęcia, jak i ciasne zbliżenia. Nie mniej istotne niż uniwersalność oferowanych kątów widzenia są, w wypadku wspominanych zoomów, duża jasność (f/2.8 w całym zakresie ogniskowych) oraz szybkość pracy autofokusa.

Wszystkie obiektywy z testowanego przez nas zestawu oferowały stałą jasność f/2.8 w całym zakresie ogniskowych. Na zdjęciu zaprezentowany we wrześniu 2008 roku Sony Carl Zeiss Vario Sonnar T 16–35 mm f/2.8 ZA SSM


W testowanych obiektywach system ustawiania ostrości napędzany jest silnikami SSM (SuperSonic Motor). Zasada ich działania jest analogiczna jak w wypadku konkurencyjnych rozwiązań: USM (Canon), SWM (Nikon), HSM (Sigma) – w odróżnieniu od typowego silnika elektrycznego, wykorzystywane są w nich elastyczne stojany oraz wirniki z ceramicznymi elementami piezoelektrycznymi. Podstawowymi zaletami napędów SSM są szybka, precyzyjna i cicha praca oraz możliwość ręcznego przeostrzania (funkcja DMF – Direct Manual Focus), bez konieczności wyłączania trybu AF.

"Jasna" optyka daje dużo swobody
Jak wspomniałem testowane obiektywy oferowały maksymalny otwór względny o wartości f/2.8 w całym zakresie ogniskowych. Taka "jasność" daje fotografowi nie tylko olbrzymi komfort pracy – kadrowanie w pomieszczeniach czy podczas nocnych spacerów jest znacznie bardziej precyzyjne, ponieważ w wizjerze zwyczajnie widać więcej – ale pozwala także na większą swobodę w kształtowaniu głębi ostrości. Korzystając z przysłon o bardzo małych wartościach (f/2.8–3.5) możemy bardzo świadomie wpływać na kompozycję kadru i wzajemne oddziaływanie poszczególnych planów. Świadomie użyta niewielka głębia ostrości pozwala skupić uwagę oglądających w konkretnym punkcie obrazu lub odseparować od tła główny temat zdjęcia.

Niewielka głębia ostrości pozwoliła wyodrębnić z tła główny temat zdjęcia i to pomimo bardzo zbliżonej kolorystyki posągu i fasady świątyni znajdującej się na drugim planie. Zdjęcie wykonane obiektywem Sony 70–200 mm f/2.8 SSM G – ogniskowa 200 mm, f/3.2, 1/800 s, 200 ISO

« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.364s.