Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  PORADNIK KUPUJĄCEGO  >  Oznaczenia obiektywów dla systemu Sony Alfa


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Znany film Tima Burtona, Gnijąca panna młoda (Corpse bride), nakręcony został cyfrową lustrzanką?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Oznaczenia obiektywów dla systemu Sony Alfa
Autor: Marcin Pawlak
Sony to na pozór nowy gracz na rynku lustrzanek. Przejęcie fotograficznego działu Minolty wraz z pokaźnym portfolio obiektywów pozwoliło jednak japońskiemu gigantowi wystartować z całkiem atrakcyjną ofertą. Japoński gigant nie zasypia bynajmniej gruszek w popiele – grono obiektywów sygnowanych przez Sony wzbogaciły zarówno szkła opracowane przez zespół dawnej Minolty, jak i przez legendarnego Zeissa.

« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »

Historia systemu Sony Alfa rozpoczęła się w 2006. Dla osób niezorientowanych w meandrach fotograficznego rynku mogło to być zdarzenie zaskakujące – pytanie, w jaki sposób gigant elektroniki użytkowej chce wykroić dla siebie kawałek podzielonego już dawno rynku, nasuwało się samo. Jak się okazało, Sony nie zamierzało wyważać otwartych drzwi, i po prostu przejęło jednego z borykających się z problemami konkurentów – czyli fotograficzną część koncernu Konica-Minolta. W ten sposób japoński koncern stał się kontynuatorem nie byle jakiej, bo rozpoczynającej się w latach 30 XX wieku tradycji – wtedy to bowiem rozpoczęła się historia jednej z bardziej innowacyjnych i zasłużonych dla fotografii firm – Minolty.
 
W trakcie dziesięcioleci istnienia Minolta mogła poszczycić się wieloma pionierskimi rozwiązaniami, jak choćby pierwszym systemem autofokusa (1985) zastosowanym w lustrzankach jednoobiektywowych (chociaż nie obyło się bez patentowych zatargów z korporacją Honewell). Tak, wiemy, iż wcześniej pojawiły się rozwiązania takie jak Pentax ME-F, Nikon F3AF czy Chinon CE-5, jednak dopiero system Minolty mógł aspirować do miana sprawdzonego i dobrze przyjętego przez rynek.

Wybór bagnetu A okazał się dla Sony strzałem w 10. Wraz z przejęciem pokaźnego portfolio obiektywów pozwolił pozyskać system stabilizacji obrazu Anti-Shake opracowany przez Minoltę.

Początki dzisiejszego systemu Sony Alfa sięgają jednak dawniej – wspomnianego już roku 1985, kiedy to Minolta wraz z wprowadzeniem autofokusa zdecydowała się na zmianę systemu bagnetowego: zarzucono dotychczas stosowane mocowania MC i MD. Chociaż posunięcie to wzbudziło oburzenie wśród dotychczasowych użytkowników korpusów i optyki Minolty, mocowanie bagnetowe A bez większych zmian przetrwało do dziś – właśnie jako podstawa systemu Sony Alfa.
 
Ta kontynuacja tradycji Minolty ma ogromne znaczenie dla nabywców lustrzanek sygnowanych logo Sony α. Na pozór system Sony w porównaniu z ofertą konkurencji wygląda skromnie: raptem 19 obiektywów. Jeśli jednak doliczymy do tego obiektywy sygnowane przez Minoltę – a lustrzanki Sony A100 oraz A700 współpracują z nimi bez najmniejszych problemów – okaże się, iż gama zgodnych z nimi szkieł liczy około setki modeli (nie licząc oferty producentów niezależnych).


Lista obiektywów zgodnych z systemem Sony Alfa jest dużo dłuższa, niż widoczne na zdjęciu dwadzieścia obiektywów. Tylko Minolta wyprodukowała około setki szkieł z bagnetem A.

Chociaż Sony przejęło cały dział fotograficzny koncernu Konica-Minolta, nie poprzestało na obiektywach "odziedziczonych" po Minolcie. Bazując na wieloletniej współpracy z niemieckim Zeissem, zaproponowało legendarnej firmie opracowanie nowych obiektywów z bagnetem A. Owocem tego porozumienia są dwa stałoogniskowe obiektywy Planar T* 1,4/85 ZA i Sonnar T* 1,8/135 ZA oraz zoom Vario-Sonnar T* DT 3,5-4,5/16-80 ZA.
« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.028s.