Chociaż Pentaxowi daleko do udziału w rynku cyfrowych lustrzanek, jaki ma Canon czy Nikon, jest to firma niezmiernie dla branży i rozwoju lustrzanek zasłużona. To właśnie do niej należy wprowadzenie wielu nowatorskich rozwiązań, które konkurencja zaprezentowała dopiero wiele lat później (choć nierzadko z większym powodzeniem – takie są koszty bycia pionierem). Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów systemu lustrzanek Pentaxa jest bagnet K, który z niewielkimi modyfikacjami przetrwał ponad 30 lat. Do niedawna Pentax bardzo dbał, by kolejne modyfikacje bagnetu, konieczne ze względu na wprowadzanie nowych funkcji, nie naruszały zgodności ze starszymi produktami.
|
Jak widać rodzina obiektywów Pentaxa jest całkiem liczna. Lewą stronę zajmują obiektywy przeznaczone do aparatów średniego formatu – ich wykorzystanie wymaga zastosowania odpowiedniej przejściówki. |
Niestety, w ostatnich latach producent ten postanowił zaoszczędzić nieco pieniędzy, usuwając "zbędne" elementy w niektórych seriach obiektywów oraz większości nowych korpusów. Spowodowało to, że wykorzystanie części nowych korpusów z najstarszymi obiektywami (i na odwrót – niektórych nowych obiektywów ze starszymi korpusami) bywa utrudnione. Dlatego też, jeśli jesteśmy posiadaczami starszej optyki i chcielibyśmy ją wykorzystać, uważnie przyjrzyjmy się umieszczonym na nich oznaczeniom.
Co w literkach piszczy, czyli oznaczenia obiektywów
Na szczęście, Pentax stosuje bardzo konsekwentne oznaczenia swoich obiektywów, zazwyczaj więc nie będzie problemów z określeniem, do której grupy należy interesujący nas obiektyw. Pełna nazwa obiektywu Pentaxa może wyglądać np. tak:
SMC DA* 16-50 mm F2.8 ED AL [IF] SDM
Pierwszy segment to oznaczenie opatentowanych powłok antyodblaskowych Pentaxa. Ponieważ mają je niemal wszystkie obiektywy z bagnetem K, jest to w zasadzie obligatoryjny element nazwy. Następny człon to określenie
serii, ściśle związane z odmianą zastosowanego bagnetu. Z tego powodu jest to kluczowa informacja, jeśli rozpatrujemy wybór starszego obiektywu. Następne człony nazwy to kolejno ogniskowa (lub jej zakres), otwór względny obiektywu oraz symbole najważniejszych zastosowanych technologii. Aby ułatwić zorientowanie się w nich, podajemy poniżej ich objaśnienia:
SMC – (Super-Multi-Coating) Oznaczenie opatentowanych w 1971 roku wielowarstwowych
powłok przeciwodblaskowych. Cieszą się one opinią jednych z najlepszych na świecie. Spotkać można starsze obiektywy Pentaxa, które mają powłoki przeciwodblaskowe, jednak nie są to powłoki SMC.
ED – (Extra-low Dispersion) Informacja o zastosowaniu soczewek ze szkła niskodyspersyjnego, co pozwala zmniejszyć natężenie
aberracji chromatycznej.
AL – (Aspherical) Symbol obiektywów wyposażonych w
soczewki asferyczne. Ich zastosowanie pozwala skorygować
aberrację sferyczną, na wystąpienie której szczególnie narażone są jasne, szerokokątne zoomy. Dodatkową korzyścią wynikającą z zastosowania soczewek asferycznych są łatwiejsze uzyskanie równomiernego rozkładu światła w kadrze oraz skorygowanie zniekształceń geometrycznych, a także zredukowanie liczby soczewek, z których składa się obiektyw.
[IF] – (Internal Focusing) W ten sposób oznaczona są obiektywy, w których zastosowano system wewnętrznego ogniskowania. Ponieważ podczas ustawiania ostrości porusza się wewnętrzna grupa soczewek o małej bezwładności, ogniskowanie może być szybsze. System wewnętrznego ogniskowania poprawia też szczelność obiektywu.
SDM – (Supersonic Direct-drive Motor) Tak Pentax oznacza pierścieniowy silnik napędu AF, zapewniający szybkie i ciche ogniskowanie. Pierwszymi obiektywami Pentaxa wyposażonymi w silniki SDM są (a w zasadzie będą) modele SMC DA* 16-50 mm F2.8 ED AL [IF] SDM i SMC DA* 50-135 mm F2.8 ED [IF] SDM. Korzystać będą one z zasilania poprzez styki systemu Power Zoom (bagnet w wersji
KAF2), zatem obecnie jedynym aparatem Pentaxa przystosowanym do pracy z tymi obiektywami jest K10D (oraz bliźniaczy Samsung GX-10).
Macro – Pentax nie podchodzi restrykcyjnie do oznaczenia Macro – by je otrzymać, obiektyw powinien zapewniać skalę odwzorowania 1:2.
Fish-Eye – Oznacza obiektywy typu rybie oko (fish-eye), czyli szerokokątnych szkieł o charakterystycznej, krzywoliniowej perspektywie. Zobacz też artykuł:
Ile naprawdę widzi aparat, czyli kąt widzenia obiektywu.
|
Superszerokokątny zoom przeznaczony do pracy z korpusami cyfrowymi, Pentax smc P-DA FISH-EYE 10-17mm F3.5-4.5 ED (IF), zapewnia charakterystyczną, krzywoliniową perspektywę. |
SP – (Super Protect) Tak określane są dodatkowe powłoki ochronne nanoszone na przednią soczewkę niektórych obiektywów.
Ghostless – Nazwa nowych powłok przeciwodblaskowych, po raz pierwszy zastosowanych w 1997 roku w obiektywie P-FA 43/1.9 Limited. Ze względu na wysoki koszt wykonania, powłoki te zarezerwowane są dla obiektywów "z górnej półki".
QSF – (Quick-Shift Focus) Funkcja pozwalająca na ręczne przeostrzanie bez konieczności przełączania na tryb manualny w aparacie.
Power Zoom – Funkcja niektórych korpusów małoobrazkowych i obiektywów sprzed ery cyfrowej pozwalająca m.in. na zmianę ogniskowej obiektywu z poziomu aparatu. W najnowszym modelu K10D styki systemu Powerzoom odpowiadają za zasilanie silnika ultradźwiękowego SDM. Zakres funkcji realizowanych przez mechanizm Power Zoom zależy zarówno od obiektywu, jak i korpusu, pełna lista przewidywana przez specyfikację Pentaxa obejmuje:
- Automatyczne chowanie obiektywu: po wyłączeniu aparatu ogniskowa obiektywu zostaje ustawiona na taką, przy której ma on najmniejsze rozmiary,
- Śledzenie wielkości obiektu: w miarę jak zmienia się odległość od fotografowanego obiektu ogniskowa zmieniana jest tak, by zachować tę samą jego wielkość (skalę odwzorowania)
- Power Zoom: ogniskowa zmieniana jest poprzez niewielkie poruszenia pierścienia na obiektywie lub elementami kontrolnymi umieszczonymi na korpusie aparatu (pokrętło, przyciski),
- Zoom Clip: pamięć ogniskowej. Kilka wartości ogniskowej może być zapamiętanych, a następnie przywołanych przez ustawienie pierścienia zmiany ogniskowej w pozycji AS,
- Zoom effect: śledzenie fotografowanego obiektu podczas ekspozycji. Ogniskowa jest zmieniana podczas wykonywania zdjęcia poruszającego się przedmiotu by uzyskać jego wyraźny obraz przy rozmytym, dynamicznym tle mającym postać charakterystycznych linii.
Niektóre z wymienionych technologii nie pojawiają się w nazwie obiektywu (Power Zoom, QSF, Ghostless) – dopiero zerknięcie w dokumentację pozwala stwierdzić, czy są obecne.