Wymyślając takie ujęcie, czuję się jak naganiacz z wesołego miasteczka. Ozzie Smith! Czarnoksiężnik z Krainy Oz! Wygląda, jakby grał jako przechwytujący na pięciu różnych pozycjach w tym samym czasie! (...) W tym zwariowanym obrazkowym świecie potrzebujesz zdjęć, które krzyczą. Więc jak zrobić takie świetne zdjęcie magicznego zawodnika? Lustra! (...)
|
''Uchwycić moment'' – Joe McNally |
Wystawiliśmy je na boisko bez szwanku. Zostały przykręcone, ustabilizowane, wypolerowane i wyczyszczone, wycelowane i obłożone workami z piaskiem. Ozzie nie był nawet w kadrze, stał zaraz obok aparatu. Oświetlony lampą błyskową na wielkim wysięgniku filmowym, który górował nad całością tuż poza granicą kadru, patrzył do tyłu na aparat. Kontrolowałem rozproszenie światła za pomocą ciasnego plastra miodu (okrągła metalowa siatka, wyglądająca jak plaster miodu, którą nakłada się na głowicę lampy, a która ogranicza rozprzestrzenianie się światła). Inaczej mielibyśmy koszmarne flary w obiektywie.
Zmierzchało i coś zauważyłem. W każdym lustrze odbijał się niczym biały słoń nasz wóz techniczny. Nie-taki-znów-detal, który jakoś pominąłem, ustawiając wszystko.
Nie można było przestawić ciężarówki – wszystkie podłączenia prądu z niej dochodziły. No dobra, białe widać, czarnego nie widać! Szybki wyścig do najbliższego sklepu z materiałami. "Dzień dobry, potrzebuję wszystkich beli czarnego materiału, jakie macie!" Sprzedawcy kochają zdesperowanych fotografów.
|
''Uchwycić moment'' – Joe McNally |
Tytuł: Uchwycić moment
Tytuł oryginału: The Moment it Clicks
Autor: Joe McNally
Tłumaczenie: Agnieszka Falejczyk
Wydawca: Fabryka słów
Format, oprawa: 229mm x 229 mm, miękka
Liczba stron: 264
Data wydania: kwiecień 2009
ISBN: 978-83-7574-054-7
Cena: 50 zł
Więcej informacji oraz zdjęć z książki "Uchwycić moment" można znaleźć tutaj.
Joe McNally – jest fotografem cieszącym się międzynarodowym uznaniem. Jego kariera, w trakcie której wykonuje zlecenia w 50 różnych krajach, trwa od 30 lat. Fotografuje dla Time'a, Sports Illustrated i National Geographic. W połowie lat 90 był pierwszym od 23 lat etatowym fotografem w magazynie Life.
Wykonywał zlecenia komercyjne – między innymi dla firm Target, Nikon i Sony. Jest laureatem nagród: Alfred, Eisenstaedt Award for Outstanding Magazine Photography, Communication Arts, Applied Arts, Photo District News, Pictures of the Year, American Photo, The World Press Photo Foundation, The Art. Directors' Club i Graphis. Jego wybitny projekt Faces of Ground Zero – Giant Polaroid Collection, został rozsławiony, jako jedna z najciekawszych, artystycznych odpowiedzi na tragedię ataków na World Trade Center.
Zobacz także:"Uchwycić moment" – kolejne fragmenty książki (cz. 2)"Uchwycić moment" – fragmenty książki (cz.1)"Uchwycić moment" – sekrety zdjęć jednego z najlepszych światowych fotografówRecenzja: "Ze świata" – album fotograficzny Ryszarda KapuścińskiegoRecenzja: "Światłoczuły" – album fotograficzny Tomka SikoryRecenzja: Michael Freeman – "Kolor"Recenzja: Bryan Peterson, "Czas naświetlania bez tajemnic"Recenzja: Michael Freeman, "Krajobrazy i przyroda"Recenzja: Michael Freeman, "Fotografia zbliżeniowa"Recenzja: "Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby’ego"Recenzja: Bryan Peterson, "Ekspozycja bez tajemnic"