Fotografia podróżnicza wbrew potocznej opinii nie jest wyłącznie fotografią krajobrazową. W dobrej i atrakcyjnej zdjęciowej relacji z podróży powinno przedstawić się kilka wątków. Na pełną i urozmaiconą opowieść o naszych wojażach będą się składać m.in.: pejzaże, portrety i zdjęcia grupowe (np. scenki sytuacyjne), zdjęcia architektury (z zewnątrz, od wewnątrz), kulinaria, zwierzęta, zdjęcia nocne oraz detale (fotografia makro), a często także zdjęcia podwodne. Jak zatem widać,
współczesna relacja fotograficzna z podróży powinna być opowieścią złożoną z różnych ujęć, pokazującą w sposób klarowny, prosty i żywy nasze fascynacje. Rzecz jasna często podejmuje się decyzje o fotografowaniu ograniczonej liczby tematów. Jednak zawsze taki wybór musi być uzasadniony efektami, jakie fotograf zamierza osiągnąć. Pamiętając o tym, że
jedno zdjęcie jest w stanie powiedzieć więcej niż tysiące słów, dobrze jest się skoncentrować na jasnym pokazaniu naszych przeżyć i przygód. Jednak – jak łatwo zauważyć – przygotowanie takiej relacji wymaga pewnych przygotowań.
|
Na pełną opowieść o naszych wojażach będą się składać m.in.: pejzaże, portrety, zdjęcia grupowe i zdjęcia architektury. |
Wyprawa powinna być poprzedzona zdobyciem wiedzy o miejscu, do którego się wybieramy. Powinniśmy wiedzieć, jacy ludzie tam mieszkają, jak reagują na robienie im zdjęć i czy znajdują się tam jakieś interesujące miejsca (osady, drzewa, zabudowania, zakola rzek, pomniki, cmentarze, pagórki itp.), które mogą być motywem fotografii. Przed wyprawą popatrzmy na plany i mapy, które podpowiedzą, o jakiej porze dnia mamy szansę na najlepsze oświetlenie. Warto też obejrzeć zamieszczone w książkach i albumach ilustracje, które mogą sugerować, czego możemy się spodziewać w miejscu, do którego się wybieramy. Przeszukajmy zbiory internetu pod kątem potrzebnej dla nas wiedzy.
|
Powinniśmy wiedzieć, jak ludzie reagują na robienie im zdjęć i czy są jakieś np. kulturowe ograniczenia w wykonywaniu fotografii w świątyniach i miejscach kultu. |
Robienie dobrych zdjęć pociąga za sobą konieczność zdobycia wielu umiejętności i nawyków. Oczywiście istnieją przypadki i zdarzenia, dzięki którym można zrobić jedno wspaniałe zdjęcie, ale
sztuką jest osiągnięcie... powtarzalności, czyli takiego poziomu, kiedy wszystkie zdjęcia stają się poprawne, a kilka pośród nich jest naprawdę bardzo dobrych. Powtarzalność osiąga się wyłącznie dzięki wiedzy i doświadczeniu... a talent z pewnością pomaga w szybkim osiąganiu dobrego poziomu.
Warto jednak pamiętać, że porażki to coś naturalnego. Zrobienie dobrego zdjęcia wymaga wielu prób i często całej serii nieudanych zdjęć. Gdybyśmy mogli zobaczyć wszystkie stykówki i zdjęcia mistrzów fotografii powstające w czasie sesji, nasze humory byłyby znacznie lepsze. U nich też nie każda klatka jest arcydziełem. Bez wędrówek, poszukiwań i prób przy robieniu wielu zdjęć szansa na ciekawe, niebanalne zdjęcia jest bardzo mała.
Zobacz także:Neutralne filtry szare połówkowe w fotografii krajobrazowejTEST: Sony NEX-5N – udana modernizacjaMAKRO – kilka porad na dobry i... tani początekRajd Dolnośląski - warsztaty fotograficzne w wydaniu Akademii NikonaTEST: Olympus PEN E-P3 - alternatywa dla lustrzankiSony Alpha SLT-A77: pierwsze wrażenia i zdjęcia testoweSony Alpha NEX-5N: pierwsze wrażenia i zdjęcia testoweTest amatorskich lustrzanek Nikona, cz. IV: Który model jest najlepszy dla Ciebie?Test amatorskich lustrzanek Nikona, cz. III: Nikon D7000 – ma wszystko, co trzebaTest amatorskich lustrzanek Nikona, cz. II: Nikon D5100 – można poszalećTest amatorskich lustrzanek Nikona, cz. I: D3100 – po prostu rób zdjęciaPoradnik kupującego: lustrzanka amatorska Nikona pod choinkęWiem, co kupuję: monitor dla fotografaOlympus TOUGH – historia podwodnaKRAJOBRAZ – jak zauważyć i zrobić ciekawe zdjęcie?Olympus TOUGH – twardziel dla najmłodszych (i nie tylko)