Dobry temat i ciekawe zdjęcia "czają się" za każdym rogiem. Interesujące ujęcie można znaleźć w naszych domach, za naszymi oknami oraz w sklepiku, w którym kupujemy co rano pieczywo. Nie wiem, skąd zrodziło się owe przekonanie, że fotograf nierobiący ciekawych zdjęć w pobliżu swego domu nagle dozna twórczego olśnienia wśród piasków Sahary, ulic Marakeszu, czy australijskich lasów deszczowych? Może nazbyt łatwo ulegamy pozornej magii barwnej egzotyki. Może trudno jest się przyzwyczaić do myśli, że
dobry fotograf to osoba, która zawsze potrafi dostrzec i pokazać unikalność miejsc tuż obok, miejsc na pozór banalnych i nijakich. Zauważa on i rejestruje sytuacje, wobec których obojętnie przechodzi wielu innych ludzi.
Za dobrą fotografią kryje się zawsze jej wykonawca – człowiek. To on najpierw zauważa, że dzieje się coś intrygującego, potem w swej wyobraźni tworzy obraz i wreszcie na samym końcu za pomocą aparatu wykonuje zdjęcie. Sprzęt w tym procesie nie ma tak istotnego znaczenia, jakby się mogło wydawać. To tylko narzędzie pracy niczym ołówek lub klawiatura komputera dla pisarza. Wydaje się, że nikt o zdrowych zmysłach nie będzie twierdził, że dobre powieści powstają wyłącznie na staroświeckich mechanicznych maszynach do pisania. Niestety w fotografii niezwykle często nazbyt wielką wagę przykłada się do technologii, sprzętu itp. Aparat fotograficzny powinien tylko pomagać. Jednak, aby nie przeszkadzał, trzeba to narzędzie porządnie poznać. Wbrew pozorom działanie aparatu jest proste i niezwykle łatwo można nauczyć się podstawowych zasad jego funkcjonowania, wpływając tym samym na wygląd i jakość zdjęć.
|
Pejzaż to tylko jeden z elementów fotografii podróżniczej. Podlasie jest miejscem, w którym można odszukać wiele ciekawych ujęć. |
Na początek podróżniczej przygody z aparatem fotograficznym
polecam spacery w pobliżu domu oraz krótkie podróże po najbliższej okolicy. Po pierwsze można wówczas wypróbować (przetestować) swój sprzęt oraz zacząć nieco inaczej obserwować otoczenie. Po drugie można ocenić równocześnie wartość aparatu i jego przydatność do dalszych wypraw. Można wówczas przekonać się, jak aparat radzi sobie z wysoką i niską temperaturą oraz z wilgocią, jak długo wytrzymują akumulatory lub baterie, czy karta pamięci ma wystarczającą pojemność. Takie spacery są znakomitą okazją, aby rozpoznać układ klawiszy i przycisków oraz poznać ich przeznaczenie. Warto wówczas opanować także sposób pakowania torby czy plecaka. Wiem doskonale, że prawie nikt nie czyta instrukcji załączonej do aparatu, ale warto ją ze sobą zabrać. Wyjaśni nam, dlaczego świeci się czerwona lampka lub jak wybrać odpowiedni program z menu. Po kilku takich spacerach podróż w inną cześć świata z dobrze poznanym aparatem nie jest tak bardzo nieprzewidywalna.
Podstawowym wymiarem fotografii jest światło. Światło jest tworzywem, które wykorzystuje fotograf. Prawie każdy zauważy, że inaczej wygląda ściana domu w porannym letnim słońcu i w zimowe popołudnie bądź nocą, gdy pada na nią sztuczne światło z ulicznej latarni. Fotograf nie tylko musi to zauważyć, powinien ten fakt twórczo wykorzystać. Wbrew pozorom większość dobrych fotografii nie jest dziełem przypadku. Porzekadło, że dobre zdjęcie jest rezultatem bycia we właściwym miejscu o właściwym czasie, jest o tyle prawdziwe, że znalezienie się w określonym miejscu o odpowiednim czasie jest działaniem przemyślanym i zaplanowanym. Trzeba pomagać szczęściu. Bardzo często, aby uchwycić konkretny obraz,
fotograf tygodniami odwiedza upatrzone miejsca i czeka na odpowiednią porę dnia. Taka jest właściwie fotografia podróżnicza. Czasami czeka się długo, innym razem trzeba dużo i szybko chodzić. Należy wstawać wcześnie i późno kłaść się spać. Trzeba być przygotowanym na to, co może się zdarzyć nagle i niespodziewanie.
|
Kompozycja fotograficzna jest rodzajem uniwersalnego języka, za pomocą którego fotograf komunikuje się z widzem. |
Jaki zatem jest sposób na odszukanie ciekawego tematu? Generalnie
najprościej jest mieć aparat zawsze ze sobą. Nawet mały i niepozorny. Przede wszystkim
należy patrzeć, obserwować i przyglądać się wszystkiemu, co nas otacza. Jeżeli zauważyliśmy ciekawy motyw, to należy zastanowić się, co szczególnego nas w owym obrazie poruszyło. W czasie fotografowania najczęściej tylko jakiś drobny fragment w widzianym przez nas obrazie jest istotny, to on nas pobudza i intryguje. Kluczem do sukcesu staje się więc zauważanie tych najważniejszych elementów, a potem skupienie na nich swojego działania. Wydaje się, że motto słynnego fotoreportera Roberta Cappy: "Jeśli twoje zdjęcia nie są dostatecznie dobre, to nie jesteś dostatecznie blisko" ani na chwilę nie traci swej wagi w odniesieniu do każdego rodzaju fotografii.
Prawidłowe odczytanie treści zdjęć przez widza zależy w dużej mierze od wiedzy fotografa o kompozycji.
Kompozycja fotograficzna jest rodzajem uniwersalnego języka, za pomocą którego fotograf komunikuje się z osobą oglądającą zdjęcie. Dobrze skomponowana fotografia wykorzystująca, np. mocne punkty, plany, głębię ostrości i kolory przyciąga wzrok, staje się ciekawe. Kompozycja pozwala autorowi na przekazanie widzowi swoich emocji w sposób jasny i czytelny. Dzięki rozplanowaniu przestrzeni osoba oglądająca zdjęcie koncentruje się na najważniejszych elementach.