Nieco urozmaicenia
Nie ulega wątpliwości, że podstawowym materiałem z którego powstawać będzie film powinien być… materiał wideo. Jednak często zdarza się, zwłaszcza gdy kręcimy film "z marszu", bez wcześniejszego przygotowania, że zrealizowany materiał jest zbyt monotonny. Typowym przykładem jest film z dziecięcego przedstawienia w przedszkolu – zwykle w trakcie nagrywanego wydarzenia nie mamy możliwości zmiany miejsca, z którego filmujemy, a sam materiał trudno dynamiczniej zmontować ze względu na podkład muzyczny. W takiej sytuacji przydadzą się zdjęcia wykonane przez innych rodziców, które w programie montażowym wstawimy jako urozmaicające materiał przebitki.
Aparaty cyfrowe dysponują możliwościami, które nie są dostępne nawet drogim kamerom wideo, jak np.
funkcja zdjęć poklatkowych. Dzięki funkcji
interwałometru dostępnej w aparatach Nikon V1 i J1 możemy odtworzyć w przyspieszonym tempie piękny wschód słońca czy też zarejestrować nocną wycieczkę po mieście, jak na filmie poniżej.
Dostarczany wraz z aparatami Nikon 1 program montażowy Nikon Movie Editor pozwala na zmontowanie sekwencji do 50 zdjęć. Ponieważ nasza sekwencja była znacznie dłuższa, musieliśmy się posłużyć innym programem. Jest wiele aplikacji służących do tego celu, jak choćby znany i bezpłatny VirtualDub.
Jedną z ciekawszych funkcji filmowych aparatów Nikon 1 jest
możliwość rejestracji przyspieszonych sekwencji filmowych, do dyspozycji mamy tryby nagrywające film z prędkością 400 i 1200 klatek na sekundę, co pozwala zarejestrować i odtworzyć w zwolnionym tempie przebieg wielu zjawisk. Kilka przykładowych ujęć prezentujemy na krótkim filmie poniżej.
Więcej na temat funkcji filmowania przyspieszonego pisaliśmy w artykule
Nikon 1 V1 – jestem o krok przed Tobą.
Na koniec montaż
Nagrywając film zwykle rejestrujemy zbyt dużo materiału, dlatego konieczne jest jego przemontowanie do krótszej i strawniejszej w odbiorze postaci. Do podstawowego montażu, polegającego na połączeniu wszystkich ujęć, wycięciu dłużyzn, wstawienia przebitek zdjęciowych i podłożenia podkładu dźwiękowego wystarczy w zupełności dostarczany wraz z aparatami Nikon 1 program montażowy
Nikon Movie Editor. Ten bardzo prosty program pozwala przyciąć poszczególne klipy, ustawić je w odpowiedniej kolejności i dodać pomiędzy nimi płynne przejścia (mamy do wyboru 11 szablonów przejścia o regulowanym czasie trwania).
|
Nikon Movie Editor pozwala uporządkować i przyciąć klipy, oferuje też podstawowe rodzaje przejść pomiędzy ujęciami. |
Innym rozwiązaniem jest skorzystanie z programu
Nikon Short Movie Creator. Na podstawie uporządkowanego chronologicznie zestawu klipów i zdjęć tworzy on multimedialny fotoreportaż, często zwany fotokastem. Sposób montażu materiału zależy od wybranego przez nas schematu – od prostego, ze spokojnymi przejściami poprzez warianty dynamiczne, aż po wirtualną, ilustrowaną graficznie książkę.
|
Nikon Short Movie Creator służy do łatwego tworzenia fotokastów na bazie zgromadzonych filmów, zdjęć i muzyki. |
Oba programy, Movie Editor oraz Short Movie Maker dostarczane są wraz z aparatami Nikon 1, i instalowane wraz z przeglądarką multimediów
Nikon ViewNX 2.
Zobacz także:Zorza polarna – jak i kiedy fotografować światło północy?Nikon 1 V1 – jestem o krok przed TobąJak fotografować w deszczu i mgle5 wskazówek dla fotografów na 2016 rokObiektywy i akcesoria dla aparatów systemu NIKON 1Relacja: Podstawy fotografii – kurs Akademii NikonaPanoramy w fotografii podróżniczejFotografia podróżnicza - porady na dobry początekNeutralne filtry szare połówkowe w fotografii krajobrazowejMAKRO – kilka porad na dobry i... tani początekRajd Dolnośląski - warsztaty fotograficzne w wydaniu Akademii NikonaTest amatorskich lustrzanek Nikona, cz. IV: Który model jest najlepszy dla Ciebie?Test amatorskich lustrzanek Nikona, cz. III: Nikon D7000 – ma wszystko, co trzebaTest amatorskich lustrzanek Nikona, cz. II: Nikon D5100 – można poszalećTest amatorskich lustrzanek Nikona, cz. I: D3100 – po prostu rób zdjęcia