Jednym z największych wrogów współczesnych aparatów mocno naszpikowanych elektroniką jest
wilgoć. Nawet solidnie zabezpieczonych korpusów i obiektywów (tzw. uszczelnionych) nie należy zbyt długo
wystawiać na wodną próbę. Na początek warto wybrać motywy, które można sfotografować np.
z bramy osłoniętej przed deszczem, przystanku autobusowego, wiaty lub spod wysuniętego balkonu. Mokry dzień z wilgocią i mgłą wydaje się być złym czasem na fotografowanie. Jednak to tylko pozory. Przede wszystkim jak w każdym rodzaju fotografii jest ważny stan ducha. To nasze wewnętrzne opory – przed chłodem, zimnem i wilgocią najczęściej nie pozwalają na wyjście w plener w słotny dzień.
Przygotowanie sprzętu i ... siebie
Czasami fotografowie obawę przed wyjściem na deszczowy plener uzasadniają
troską o sprzęt. Jednak jak zwykle jest sporo prostych rozwiązań pozwalających na skuteczną jego ochronę. Aparat noszony w
nieprzemakalnej torbie lub plecaku (jeżeli nie jest nieprzemakalny to okryj go pokrowcem lub folią) na czas wykonywania zdjęcia okrywa się np.
workiem foliowym z wyciętymi otworami na obiektyw i wizjer, a samemu najprościej jest
ciepło się ubrać oraz ukryć pod sporym parasolem. Woreczek może zakryć punkty wspomagające autofokus, dlatego często będzie trzeba
„ostrzyć” ręcznie. Jeżeli ktoś wstydzi się zapakować swój aparat do foliowego woreczka, może skorzystać z dostępnych na rynku specjalnych pokrowców przeciwdeszczowych (np. firmy Kata np. E-702 cena około 220 zł, Kata E-690 GDC za około 120 zł) lub pokrowców podwodnych (pokrowiec wodoszczelny DiCAPac WP-DSLR1 cena około 400 zł). Warto zainwestować w taki sprzęt ponieważ
pokrowiec przeciwdeszczowy lub podwodny chroni aparat nie tylko przed wodą, ale również przed pyłem i piaskiem (zatem przyda się w czasie np. wypraw na plażę lub pustynię). W czasie fotografowania w deszczu trzeba założyć
osłonę przeciwsłoneczną na obiektyw tzw. tulipan. Ochroni ona przednią soczewkę obiektywu przez wieloma kroplami. Polecam aby ów
tulipan nosić stale na obiektywie. Zabezpiecza soczewkę obiektywu przez bezpośrednim uderzeniem, zabrudzeniem itp.
|
Pokrowiec przeciwdeszczowy KATA E 702 skutecznie chroni aparat wraz z obiektywem przed deszczem i wilgocią. |
Troszcząc się o aparat nie zapominajmy o sobie. W chłodne dni ważne są wygodne i ciepłe buty, nie krepująca ruchów oraz nieprzemakalna kurtka (płaszcz przeciwdeszczowy), czapka a nawet cienkie rękawiczki (także latem). O dobrym parasolu już wspomniałem. W czasie burz i towarzyszącym im wyładowań atmosferycznych (piorunów) nie pozostawajmy na odkrytym terenie lub w pobliżu samotnych drzew, słupów energetycznych, wież lub na górskich szczytach i grzbietach. Nie warto dla dobrego ujęcia ryzykować zdrowia lub życia.
Uwaga! Niewielka ilość światła
Pochmurne deszczowe dni to także
niewielka ilość światła. Warto wówczas mieć ze sobą statyw, aby móc fotografować długimi czasami (o doborze statywów pisałem w poprzednim numerze FotoGeA.com). Żadne systemy stabilizacji obrazu nie zastąpią trójnoga. Pomocne będą:
filtr polaryzacyjny do wzmacniania lub usuwania odbić w wodzie lub mokrych powierzchniach oraz filtry połówkowe szare do pejzaży. Aby
uchwycić krople padającego deszczu w formie widocznych kresek należy używać czasu otwarcia migawki w okolicach 1/60 s (chociaż to oczywiście zależy od intensywności opadów i wiatru).
|
W czasie solidnych opadów przydatny będzie wodoszczelny podwodny pokrowiec, np. DiCA Pac WP-DSLR 1. |
A powrocie do domu...
Nie zapomnijmy, że po powrocie do domu z deszczowej sesji sprzęt musi być wyjęty z wilgotnej torby i starannie wysuszony, a potem wyczyszczony. Najlepiej położyć go w
suchym miejscu – jednak z dala od źródeł ciepła (nigdy bezpośrednio na słońcu), wyjąć akumulatory i
otworzyć wszystkie klapki. W warunkach terenowych niezawodnym sposobem jest szczelne opakowanie aparatu w dwa plastikowe worki z substancją silnie higroskopijną w środku (saszetki żelu krzemionkowego – silica gel, który ma on duże własności hygroskopijne).
Zobacz także:TEST: Sony SLT-A65 – zdjęcia jak z lustrzanki, filmy jak z kameryObiektywy i akcesoria dla aparatów systemu NIKON 1Panoramy w fotografii podróżniczejFotografia podróżnicza - porady na dobry początekMAKRO – kilka porad na dobry i... tani początekWiem, co kupuję: monitor dla fotografaKRAJOBRAZ – jak zauważyć i zrobić ciekawe zdjęcie?Jasna optyka przydatna nie tylko zawodowcomPortret w plenerze – praktyczny poradnikO fotografowaniu na Grenlandii słów kilkaObiektywy i akcesoria do aparatów Sony NEX-3 i NEX-5