Gdy moi studenci wychodzą na zewnątrz, widzą chmury i ciężko wzdychają, mówię im: "Uwielbiam taką pogodę". Gdy są chmury, to jest i miękkie światło, a to oznacza, że niebo ma teksturę i kształt – a nie jest tylko łyse i niebieskie. Ten brak światła daje ci wielkie możliwości kontroli, jeśli używasz lampy błyskowej.
W jasny, bezchmurny dzień praktycznie niemożliwe jest pokonać słońce. Zawieś tam obłoki, a dostajesz natychmiastowy softboks na niebie, a wtedy, wprowadzając własne światło, możesz łatwo zastosować to dochodzące z chmur albo jako światło kluczowe, albo jako wypełniające.
Krople wody na oknie są wspaniałym tematem zdjęć – a dzięki najnowszym technologiom (jako że niektóre korpusy są uszczelnione przeciwko wilgoci) oraz pełnej gamie osłon przeciwdeszczowych na aparaty produkowanych przez firmy takie jak Kata nigdy nie było lepszych czasów na fotografowanie w deszczu.
|
''Uchwycić moment'' – Joe McNally |
Jak uzyskać takie ujęcie
W takich sytuacjach najważniejszą rolę do odegrania ma twoja umiejętność skupienia. I nie chodzi o skupienie w sensie soczewek, ale o skupienie górne... umysłowe. Jest ci zimno, jesteś cały mokry, jest ci źle, martwisz się o sprzęt i ostatnią rzeczą, o której myślisz, jest zdjęcie. Gorąca kawa i bar dla prasy jawią się jako szalenie pociągająca opcja. Ale zostań. Największy fotograf sportowy Neil Leifer zrobił kilka swoich najlepszych zdjęć w fatalnych warunkach i przy beznadziejnym świetle.
Igraj z deszczem. Może to brzmieć niedorzecznie, ale staraj się trzymać obiektyw długoogniskowy na dłuższych czasach naświetlania, jak 1/60 itp. Możesz złapać chwile, gdy gracze są wyraźni, a deszcz, szczególnie ulewny, przelatuje przez kadr jak pociski smugowe. Deszcz staje się twoim sprzymierzeńcem, czynisz go bowiem stylistycznym elementem zdjęcia. W takich momentach ocali cię tryb ciągły w zaawansowanych opcjach aparatu. Rób seriami dużo klatek. Pogódź się z tym, że wiele z nich będzie nieostrych (…)
|
''Uchwycić moment'' – Joe McNally |
Tytuł: Uchwycić moment
Tytuł oryginału: The Moment it Clicks
Autor: Joe McNally
Tłumaczenie: Agnieszka Falejczyk
Wydawca: Fabryka słów
Format, oprawa: 229mm x 229 mm, miękka
Liczba stron: 264
Data wydania: kwiecień 2009
ISBN: 978-83-7574-054-7
Cena: 50 zł
Więcej informacji oraz zdjęć z książki "Uchwycić moment" można znaleźć tutaj.
Joe McNally – jest fotografem cieszącym się międzynarodowym uznaniem. Jego kariera, w trakcie której wykonuje zlecenia w 50 różnych krajach, trwa od 30 lat. Fotografuje dla Time'a, Sports Illustrated i National Geographic. W połowie lat 90 był pierwszym od 23 lat etatowym fotografem w magazynie Life.
Wykonywał zlecenia komercyjne – między innymi dla firm Target, Nikon i Sony. Jest laureatem nagród: Alfred, Eisenstaedt Award for Outstanding Magazine Photography, Communication Arts, Applied Arts, Photo District News, Pictures of the Year, American Photo, The World Press Photo Foundation, The Art. Directors' Club i Graphis. Jego wybitny projekt Faces of Ground Zero – Giant Polaroid Collection, został rozsławiony, jako jedna z najciekawszych, artystycznych odpowiedzi na tragedię ataków na World Trade Center.
Zobacz także:"Uchwycić moment" – kolejne fragmenty książki (cz. 3)"Uchwycić moment" – kolejne fragmenty książki (cz. 2)"Uchwycić moment" – fragmenty książki (cz.1)"Uchwycić moment" – sekrety zdjęć jednego z najlepszych światowych fotografówRecenzja: Michael Freeman – "Kolor"Recenzja: Bryan Peterson, "Czas naświetlania bez tajemnic"Recenzja: Michael Freeman, "Krajobrazy i przyroda"Recenzja: Michael Freeman, "Fotografia zbliżeniowa"Recenzja: Bryan Peterson, "Ekspozycja bez tajemnic"