Oba modele,
D800E i
D800, należą do lustrzanek cyfrowych o wysokiej rozdzielczości i wyposażone są w tę samą matrycę światłoczułą o rozdzielczości 36,3 mln pikseli. Jedyna różnica między tymi aparatami dotyczy zapobiegającego zniekształceniom filtra AAF (element struktury filtra dolnoprzepustowego w aparacie), który w modelu D800E został optycznie dezaktywowany.
Filtry AAF instaluje się jako element filtra dolnoprzepustowego w celu zredukowania efektów zniekształceń ("aliasingu") i prążków mory, które mogą wystąpić w przypadku obrazów cyfrowych. Zjawiska aliasingu i prążków mory są bardziej zauważalne w przypadku zdjęć obiektów, które cechują drobne i złożone wzory. Efektem ubocznym zastosowania filtra AAF jest obniżenie rozdzielczości obrazu. Usunięcie filtra AAF prowadzi do zwiększenia rozdzielczości obrazu, ponieważ światło przechodzi bez przeszkód przez obiektyw i pada na fotodiodę. Wszystkie pozostałe funkcje i parametry wydajności modelu D800E odpowiadają parametrom modelu D800. Właściwości odwzorowania kolorów, powłoki IR i przeciwodblaskowe, a także funkcje czyszczenia matrycy światłoczułej są takie same w przypadku obu aparatów.
|
Zewnętrznie D800 i D800E niczym się nie różnią oprócz oznaczenia modelu. |
Model D800E nie jest przeznaczony dla wszystkich użytkowników, ale dla tych, którzy mają możliwość kontrolowania warunków, w jakich występują efekty aliasingu i mory. Jako przykład można wskazać fotografię krajobrazową i studyjną.
Model D800 lepiej sprawdza się podczas wykonywania zdjęć o charakterze ogólnym, na przykład podczas ślubu, gdzie fotograf bezustannie dopasowuje się do warunków fotografowania i nie ma możliwości kontrolowania fotografowanego obiektu – często ubiór jest przyczyną efektu prążków z powodu drobnych i złożonych wzorów.
Strona producenta: www.nikon.pl
Zobacz także:Zorza polarna – jak i kiedy fotografować światło północy?Jak fotografować w deszczu i mgle5 wskazówek dla fotografów na 2016 rokPanoramy w fotografii podróżniczejFotografia podróżnicza - porady na dobry początekNeutralne filtry szare połówkowe w fotografii krajobrazowejMAKRO – kilka porad na dobry i... tani początekRajd Dolnośląski - warsztaty fotograficzne w wydaniu Akademii NikonaWiem, co kupuję: monitor dla fotografaKRAJOBRAZ – jak zauważyć i zrobić ciekawe zdjęcie?Portret w plenerze – praktyczny poradnik