Wystawa prezentuje
osiemdziesiąt klasycznych czarno-białych portretów kobiet artystek wykonanych przez nowojorską fotografkę Barbarę Yoshidę. Artystka rozpoczęła fotografowanie kobiet artystek z całego świata w 1989 roku, fragment tego cyklu był wystawiany w A/c Projectroom w Nowym Jorku w 1992 roku, w Muzeum Narodowym w Gdańsku w 2010 roku i obecnie zaprezentowany zostanie w BWA Galerii Sztuki w Olsztynie.
Sportretowane kobiety to malarki, rzeźbiarki, fotografki, performerki oraz artystki tworzące sztukę wideo. Większość sfotografowanych kobiet pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, ale wśród nich znajdują się również artystki z regionów geograficznych o odmiennych tradycjach kulturowych min.: z krajów Afryki, Azji (Japonii i Filipin) i Europy.
Wśród sportretowanych znajdują się uznane na arenie międzynarodowej artystki jak: Louise Bourgeois, Elizabeth Murray, Kiki Smith, Nancy Spero, Carolee Schneemann, Hannah Wilke, ale również mniej znane twórcze kobiety, które zostały zaproszone przez Barbarę Yoshidę do projektu. Wystawa została poszerzona o
portrety wybitnych polskich artystek Marty Deskur oraz Alicji Żebrowskiej, które wykonane zostały w 2010 r. w Krakowie, podczas pierwszej wizyty Barbary Yoshidy w Polsce.
|
Alicja Żebrowska, fot. Barbara Yoshida |
|
Carolee Schneemann, fot. Barbara Yoshida |
|
Marta Deskur, fot. Barbara Yoshida |
Prezentowane na wystawie zdjęcia
odkrywają przed widzem prywatny świat twórczych kobiet. Niemal wszystkie fotografie wykonane zostały w przestrzeni domów lub w pracowniach artystek. Na wielu fotografiach widoczne są akcesoria twórcze: płótna pokryte farbą, rzeźby, fragmenty często niedokończonych dzieł ukazujące proces artystyczny. Dzięki temu widz staje się obserwatorem, zaproszonym do poznania prywatnej przestrzeni sportretowanej artystki. Sfotografowane kobiety są naturalne, nie przybierają sztucznych póz, ale zajmują przed obiektywem swoje ulubione miejsca: fotel, parapet okna czy schody przed domem. Wszystkie artystki łączy coś wspólnego, w ich wzroku zawiera się wyjątkowa siła charakteru i talent, który na stałe wpisał je do świata sztuki.
|
Hannah Wilke, fot. Barbara Yoshida |
|
Marilyn Minter, fot. Barbara Yoshida |
Inspiracją do stworzenia wystawy stał się wydany w 1971 r. artykuł amerykańskiej krytyczki i badaczki sztuki Lindy Nochlin, „Dlaczego nie było wielkich artystek?”. Autorka eseju wskazuje, że
świat sztuki od zawsze był zdominowany przez mężczyzn, a do historii przechodziły tylko nieliczne kobiety – artystki. Historia sztuki ukazuje jak bardzo marginalizowany były udział kobiet w sztuce, których rola często sprowadzana była do bycia muzą lub modelką pozującą dla „wielkiego mistrza”.
Systemy polityczne oraz instytucje we współczesnej kulturze nie zawsze stoją po stronie kobiet. Przemiany kulturowe w Stanach Zjednoczonych na przełomie lat 60. i 70. pozwoliły kobietom na określenie swojej pozycji i potrzeb w szeroko pojętym życiu publicznym i prywatnym. Wiele sportretowanych artystek to prawdziwe legendy tamtych czasów, które swoją sztukę traktowały, jako formę wypowiedzi i komentarz do dysproporcji dotychczasowego systemu funkcjonowania podziału na role „kobiece” i „męskie”. Wystawa stwarza komentarz do toczącej się aktualnie debaty wokół pojęcia „gender” i jest okazją do dyskusji na temat roli kobiet we współczesnej kulturze.
Fotografie Barbary Yoshidy poświęcone cielesności był prezentowane podczas wystawy „Sztuka kobiet, kobieta o sztuce” w Składnicy Sztuk w Olsztynie w 2005 r.
Mariola Balińska
Barbara Yoshida- amerykańska artystka wizualna. Urodziła się w Portland w stanie Oregon, obecnie mieszka i pracuje w Nowym Jorku. Studiowała malarstwo i fotografię (Magisterium w Hunter College, City University of New York i licencjat na University of Washington, Seattle) oraz język japoński na Uniwersytecie Columbia w Nowym Jorku. Brała udział
w wielu wystawach zbiorowych na całym świecie, m.in.: w Holandii, Holandii, Japonii, Finlandii, Turcji, Egipcie, na Ukrainie, w Korei, Indiach, Anglii, we Francji, w Austrii, Chinach, Szwajcarii Kandzie i we Włoszech. W ciągu ostatnich lat miała swoje indywidualne wystawy w Tokio, Budapeszcie, na Uniwersytecie Sztuki w Filadelfii, w Nowym Jorku, w George B. Dor Muzeum w Bar Harbor, w Maine i Hampshire Collage w Amherst, Massachusetts oraz w Muzeum Narodowym w Gdańsku. W przeszłości realizowała cykle aktów, w tym także autoportretów w maskach. Od kilku lat fotografuje neolityczne kamienie w świetle księżyca. Używa wyłącznie analogowego aparatu fotograficznego.
Zobacz także:Sony Cyber-shot HX50: mały, lekki, zawodowySony Cyber-shot HX300: 50-krotny zoom i komfort obsługi lustrzankiSony Cyber-shot WX300 do zabrania w podróżPółkolonie fotograficzne - ferie zimowe 2014Aparat, czy puszka sardynek? O nietypowych modelach aparatówBrave Festival 2013: PodsumowanieBrave Festival 2013: Porywający rytm ludu LangaGrand Press Photo 2013 – galeria zdjęćWYWIAD: Cardiff po zmroku w obiektywie Macieja DakowiczaDigiscoping, czyli świat w dużym przybliżeniuPlener – dokąd, kiedy i z czym?9. edycja BZ WBK Press Foto rozstrzygniętaŚląska Fotografia Prasowa 2012 - galeria nagrodzonych zdjęćWyniki konkursu Sony World Photography Awards 2013Czarno-białe czy w kolorze?