Trochę czerni, trochę bieli
Wielu ludzi uważa, że fotografia czarno-biała znajduje się na wyższym poziomie artystycznym oraz ma większą głębię i siłę wyrazu niż kolorowa. Dlatego często kusi nas, aby każdy przeciętny barwny kadr po prostu przekonwertować do czerni i bieli. To błąd – sam kontrast odcieni szarości nie wykona za ciebie pracy i nie stworzy artystycznego zdjęcia. W przypadku czarno-białych ujęć komponowanie i kadrowanie obrazu jest jeszcze bardziej istotne niż w fotografii barwnej. Na szczęście dziś mamy ogromny luksus
luksus decydowania, czy nasze zdjęcie będzie czarno-białe czy nie już po jego zrobieniu. Jednak warto wcześniej pomyśleć, czy kadr będzie wyglądał lepiej jako monochromatyczny – wtedy będziemy mogli skupić się na innych aspektach obrazu.
|
W przypadku fotografii czarno-białej najistotniejsza jest gra światła i cienia. Fot. A. Plata |
Może wydawać się oczywiste, że na fotografii czarno-białej powinny się znaleźć elementy czarne i białe, jednak często o tym zapominamy. Każde zdjęcie powinno mieć
trochę głębokich cieni i jasnych świateł. Nie pozwól, by szarości zawładnęła całym zdjęciem – tworzy ona bardzo
płaski obraz. Nie każde wykonane ujęcie może być monochromatyczne. Zależy to głównie od ekspozycji i oświetlenia. Czerń i biel jest obecna na każdym zdjęciu – po prostu trzeba je uchwycić z odpowiednim świetle.
Światłocień ma bardzo duże znaczenie w fotografii czarno-białej – przejmuje on rolę kolorów. Weź pod uwagę
równowagę czerni i bieli. Nie znaczy to, że ma ich być dokładnie po równo – sam ocenisz, czy na Twoim zdjęciu jest ich wystarczająco dużo.
Wszystkie odcienie szarości
Uwzględnienie zarówno czerni i bieli w kadrze jest ważne, ale nie należy też zapomnieć o szarości. Szeroki zakres tonalny
doda zdjęciu głębi i wyrazistości. Złapanie szerokiego zakresu odcieni szarości jest znowu kwestią właściwej ekspozycji i upewnienia się, że nie "wypłuczemy" szarości zbyt dużą ilością bieli. Szarości są szczególnie ważne przy portretach – pomagają oddać właściwy odcień skóry i rysy twarzy.
|
Usuwanie koloru upraszcza obraz. Fot. A. Plata |
Kiedy zastanawiasz się czy zrobić zdjęcie kolorowe czy czarno-białe, pomyśl, czy barwy wnoszą coś do obrazu. Jeśli nie – można je usunąć.
Co daje zastosowanie monochromatyczności? Usuniecie koloru wydobywa ukryte szczegóły, podkreśla tekstury, formę, kształty, linie i kontrast.
|
W przypadku zdjęć architektury monochromatyczność może pomóc nam podkreślić linie i formę budowli lub konstrukcji. Fot. A. Plata |
Na kolejnej stronie przeczytasz o tym, kiedy warto zachować kolory na zdjęciu, i dlaczego konwersja do czerni i bieli może uratować Twój kadr.