ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXZ
UC. (Ultra Compact) Oznaczenie niektórych amatorskich obiektywów zmiennoogniskowych Sigmy, wskazujące na bardzo zwartą i lekką budowę mechaniczną. Zobacz tez artykuł:
Oznaczenia obiektywów Sigma
Ultrafiolet. (Nadfiolet, UV) Niewidzialne promieniowanie elektromagnetyczne o długości fali od 10 nm do 380 nm., a zatem krótszej niż światło widzialne i dłuższej niż promieniowanie rentgenowskie. Ponieważ tradycyjne materiały światłoczułe są w dużym stopniu uczulone na ten zakres promieniowania, podczas fotografowania w górach lub nad morzem w trakcie słonecznej pogody ultrafiolet może nuć przyczyną powstawania zamglenia oraz barwnej dominanty na zdjęciach – z tego powodu w takich warunkach stosuje się filtry UV (UV-Haze). Matryce (przetworniki) aparatów cyfrowych nie są uczulone na promieniowanie ultrafioletowe, dlatego stosowanie takich filtrów nie jest konieczne.
USM. (Ultrasonic Motor) Nowatorski system napędu układu autofokusa bazujący na nowym rodzaju silnika. W odróżnieniu od typowego silnika elektrycznego, wykorzystuje on elastyczny stojan oraz wirnik z ceramicznymi elementami piezoelektrycznymi. Zasada jego działania jest bardzo prosta, jednak wymaga on zastosowania nowych materiałów oraz wysokiej precyzji wykonania.
Napęd USM zadebiutował w 1987 roku wraz z obiektywem EF 300 mm f/2.8L USM, a od 1990 upowszechnił się w droższych obiektywach Canona. Silnik USM występuje w dwóch odmianach: pierścieniowej (
Ring USM) oraz opracowanego w 1992 mikrosilnika (
Micro USM). Na świetną renomę znaczka USM zapracowała pierwsza wersja – zapewnia ona bardzo szybkie, precyzyjne i praktycznie bezgłośne ogniskowanie. Dodatkowym atutem pierścieniowego napędu USM jest funkcja
FTM (Full-Time Manual), pozwalająca na ręczne przeostrzenie w dowolnym momencie, bez konieczności odłączania napędu AF. W pierścieniowy silnik USM wyposażone są przede wszystkim drogie obiektywy profesjonalnej serii L. Druga wersja silnika USM, mikronapęd, stosowana jest w tańszych szkłach amatorskich. Chociaż sam silnik Micro USM jest niemal równie cichy jak jego pierścieniowa wersja, spory hałas wytwarzają przekładnie napędowe. One też powodują, że obiektywy wyposażone w ten napęd pozbawione są największych zalet pierścieniowego napędu USM – szybkości i funkcji FTM. W 2002 roku światło dzienne ujrzała druga wersja tańszego napędu USM (Micro USM II), przede wszystkim mniejsza i prostsza konstrukcyjnie (a więc i tańsza w produkcji).