Fotografie z lat 1925–1945 są
pierwszą od ponad 30-tu lat tak obszerną prezentacją fotografii Zofii Chomętowskiej (1902–1991). Artystka, niezwykła i zapomniana postać polskiej kultury,
należała do najbardziej znanych i nagradzanych fotografek lat trzydziestych w Polsce. Fundacja Archeologia Fotografii w ramach wystawy
''Między Kadrami'' odkrywa nieznane dotąd fotografie tej ciekawej artystki, jak również przypomina najbardziej znane
zdjęcia wielokrotnie nagradzane w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Ekspozycja zbudowana jest spośród
fotografii przedstawiających Polesie, gdzie Chomętowska urodziła się i mieszkała wiele lat.
|
Zdjęcie z wystawy ''Polesie'', fot. Zofia Chomętowska |
Zofia Chomętowska, członkini elitarnych stowarzyszeń fotograficznych międzywojennej Polski, była niezwykle aktywną i barwną postacią kulturalnej sceny lat dwudziestych i trzydziestych.
Urodziła się w arystokratycznej rodzinie na Polesiu, leżącym dziś w granicach Białorusi. Tam zaczęła fotografować zarówno odwiedzających
rodzinne posiadłości przyjaciół, jak i miejscowe targi, kupców, myśliwych i rybaków. Prezentacja tego materiału jest okazją do przypomnienia historii niezwykłego, wielokulturowego terenu, zamieszkałego przez Polaków, Białorusinów, Ukraińców i Żydów, nie istniejącego już w tym kształcie.
Fotograficzne archiwum Zofii Chomętowskiej, przechowywane przez artystkę w Buenos Aires, gdzie zamieszkała w 1948 roku, przez niemal siedemdziesiąt lat pozostawało niedostępne. Prace Fundacji Archeologia Fotografii nad archiwum fotografki, prowadzone od 2008 roku, pozwoliły po raz pierwszy zaprezentować tak duży materiał szerokiej publiczności. Publikacja i wystawa organizowana przez Fundację we współpracy z Instytutem Polskim w Mińsku oraz Historycznym Muzeum Narodowym w Mińsku przedstawia zdjęcia Chomętowskiej odmieniające dotychczasowe spojrzenie na fotografię powstającą w dwudziestoleciu międzywojennym w Polsce.
|
Zdjęcie z wystawy ''Polesie'', fot. Zofia Chomętowska |
Wystawa prezentowana była po raz pierwszy w Narodowym Muzeum Historycznym w Mińsku, we współpracy z Instytutem Polskim. Projekt był realizowany w ramach programu polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. Wystawa była współfinansowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Wystawa została zorganizowana dzięki wsparciu finansowemu miasta Zamość.
Zobacz także:Fragmenty Gruzji. Wystawa współczesnej fotografii gruzińskiejWystawa zdjęć ''Monalli dolls – lalki z pasji i miłości''Wystawa zdjęć Wojciecha Plewińskiego ''Italia 1957''Jacqueline Livingston. W cieniu feminizmu. Na obrzeżach sztuki amerykańskiej lat 60. i 70. XX w.Wystawa "Hermetyczność" Natalli PiatkevichWystawa ''Skały i piaski. Fotografie z siedmiu kontynentów''Wystawa Zenona Harasyma ''Spojrzenie obok siebie. Street photography''Wystawa "Glastonbury" Jana LechaWystawa Tomasza Tomaszewskiego "Wszystko może być wszystkim"Wystawa "Żużel w sztuce"Wystawa zdjęć Ryszarda Karczmarskiego "Kamera w podróży"Wystawa fotografii otworkowej "Podróż i inne radości życia"Wystawa Krzysztofa Gierałtowskiego pt. "Wigry nasze Wigry"Wystawa "W poszukiwaniu koloru" Włodzimierza KałdowskiegoWystawa "Ślady naszych śladów" Marcina Sudzińskiego