Najnowsza wystawa w Galerii Obok ZPAF autorstwa Natalli Piatkevich prezentuje
obraz pewnego wycinka rzeczywistości, jaki można znaleźć tuż za naszą wschodnią granicą na terenach byłego ZSSR, a w tym wypadku na terenie Białorusi. Dla kogoś kto dorastał w PRL-u, pomiędzy obrazami zachowanymi w pamięci, a czasem teraźniejszym jest olbrzymi kontrast. Na co dzień nie widać tego ogromnego postępu jaki dokonał się w naszym kraju po 1989 roku, a myślę, że powinniśmy wysnuć z tego daleko idące wnioski. Otwartość, ciekawość, poczucie zniesienia pewnych granic, to coś czego nie rozumieją dzisiaj nastolatkowie. Dla nich studia czy praca za granicą stała się czymś normalnym. Nie pamiętają i nie rozumieją dzisiaj strachu i opresji Stanu Wojennego, tego pragnienia ucieczki jakie przyświecało nie tylko braciom Zielińskim, których historię opowiada film "300 mil do Nieba", lecz całemu społeczeństwu.
|
Zdjęcie z wystawy ''Hermetyczność'', fot. Natallia Piatkevich |
Z tego też powodu zdjęcia autorki, dotykają we mnie jakiejś czułej struny, budzą wspomnienia i pewne zrozumienie dla dzisiejszej sytuacji mieszkańców Białorusi.
Fotografie Natalli Piatkevich stanowią prostą, dokumentalną rejestrację, bez uciekania się do estetyzowania, czy jakiejś niepotrzebnej dramaturgii. Natallia stara się być obiektywna, w fotografowaniu tego co widzi, jedynym środkiem jaki stosuje jest tak naprawdę wybór kadru.
|
Zdjęcie z wystawy ''Hermetyczność'', fot. Natallia Piatkevich |
W pierwszym momencie czujemy, że
zdjęcia emanują pewnym określonym smutkiem, może nostalgią, ale i spokojem. Ten spokój wzmacnia bardzo statyczna kompozycja wszystkich fotografii. Nie wiem czy to kwestia miejsca, w którym powstały te zdjęcia, ale widzę w fotografiach autorki pewną analogię do innych projektów realizowanych przez kolektyw Sputnika za wschodnią granicą.
Właściwie jedynym kontrastem, który ożywia nieco kompozycję są tutaj kolory poszczególnych budynków czy obiektów sfotografowanych przez Natallię na tle śniegu. Siłą rzeczy oglądając zdjęcia odnoszę nieodparte wrażenie, że czas w tych miejscach zatrzymał się w miejscu, a
tytułowa "Hermetyczność" wynika nie tylko z bariery społeczno-psychologicznej, ale jest odzwierciedleniem jakby zupełnie innej alternatywnej rzeczywistości, do której my jako odbiorcy, mamy wgląd dzięki zdjęciom autorki.
Polecam Serdecznie – Kurator Anna Wolska
|
Zdjęcie z wystawy ''Hermetyczność'', fot. Natallia Piatkevich |
Białoruś to kraj leżący na wschodzie Europy, który stał się niezależny po rozpadzie ZSRR. Po rozpoczęciu tworzenia wizerunku wolnego państwa nowe pokolenie nie potrafiło ponownie przedefiniować swojego dziedzictwa kulturowego i historycznego.
Pamięć zbiorowa, mentalność, wpływ reżimu totalitarnego i piętno traumy po tragicznych wydarzeniach – z tego właśnie może wynikać zachowawczość Białorusinów, ich małomówność, cierpliwość, smutek, kulturowa izolacja, polityczna i społeczna apatia. Czynniki te determinują obraz mojego kraju i sprawiają, że zamyka się on na osoby z zewnątrz.
|
Zdjęcie z wystawy ''Hermetyczność'', fot. Natallia Piatkevich |
Opuściłam Białoruś prawie 10 lat temu. Za każdym razem,
gdy tam powracam, nie widzę żadnych zmian – zmieniło się jedynie moje postrzeganie Białorusi. W moim umyśle nadal należę do tego zamkniętego świata,
czuję go i rozumiem, ale widzę już inaczej, oczami kogoś obcego. Cykl powstał w ramach programu mentorskiego Sputnik Photos i VI Pracowni Fotografii Wydziału Komunikacji Multimedialnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu i jest pierwszą częścią projektu o Białorusi, który realizuję.
Natallia Piatkevich
|
Zdjęcie z wystawy ''Hermetyczność'', fot. Natallia Piatkevich |
Natallia Piatkevich urodziła się w Bahuszewiczach na Białorusi. Obecnie mieszka i pracuje w Krakowie. Ukończyła krakowską Akademię Fotografii. Studentka Wydziału Komunikacji Multimedialnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu oraz Instytutu Twórczej Fotografii w Opawie. Uczestniczka Programu Mentorskiego Sputnik Photos.
Zajmuje się fotografią dokumentalną i konceptualną. W projektach podejmuje tematy dotyczące fobii i zaburzeń, pamięci zbiorowej i mechanizmów jej działania. Na jej fotografiach pojawia się również motyw utraty i poszukiwania domu. Ze względu na zainteresowanie wydarzeniami historycznymi i socjologicznymi na Białorusi, oraz ich wpływem na funkcjonowanie tamtejszego społeczeństwa, niektóre projekty realizuje w swoim ojczystym kraju.
Zobacz także:Wystawa ''Skały i piaski. Fotografie z siedmiu kontynentów''Wystawa Zenona Harasyma ''Spojrzenie obok siebie. Street photography''Wystawa "Glastonbury" Jana LechaWystawa Tomasza Tomaszewskiego "Wszystko może być wszystkim"Wystawa "Żużel w sztuce"Wystawa zdjęć Ryszarda Karczmarskiego "Kamera w podróży"Wystawa fotografii otworkowej "Podróż i inne radości życia"Wystawa Krzysztofa Gierałtowskiego pt. "Wigry nasze Wigry"Wystawa "W poszukiwaniu koloru" Włodzimierza KałdowskiegoWystawa "Ślady naszych śladów" Marcina SudzińskiegoJoanna Rajkowska – "Samobójczynie""Then and Now". Wystawa alternatywnych technik fotografiiWystawa fotografii "Ulica" Pracowni Edukacji Fotograficznej ZUTWWystawa "Arnes" Jana BrykczyńskiegoWystawa "Nasze fascynacje 2018" w Muzeum Ziemi PAN