Wystawa jest podsumowaniem międzynarodowego konkursu o tej samej nazwie i przeglądem prac twórców wykorzystujących w swej pracy technologię sięgającą samych początków fotografii, wykonujących zdjęcia za pomocą technik zwanych dziś historycznymi, szlachetnymi czy alternatywnymi, ale przede wszystkim próbą sięgnięcia do samych korzeni tego medium i ponownego zdefiniowania roli, jaką odgrywają one w fotografii współczesnej.
|
I nagroda w kategorii Fotografia otworkowa, Umierający cmentarz, fot. Roman Baran |
Mimo upływu ponad stu lat, techniki z początków istnienia fotografii nie tylko nie zostały zapomniane, ale wręcz przeciwnie,
przeżywają prawdziwy renesans. Kolejni twórcy na nowo odkrywają metody pracy, takie jak fotografia otworkowa czy niezwykle dziś popularny
mokry kolodion, gumę chromianową, odbitkę albuminową lub technikę olejną, o znacznie młodszym
transferze polaroidowym nie wspominając. Dawne techniki, choć z pewnością nigdy ponownie nie zdominują fotografii, powróciły do łask i są wykorzystywane przez współczesnych twórców zarówno w celach artystycznych, jak i komercyjnych. I tak na przykład w zagranicznej prasie modowej znaleźć można sesje wykonane w technice
ambrotypii pokazujące najznakomitsze z supermodelek,
ponownie publikuje się podręczniki poświęcone dawnym technikom, również te pisane współcześnie, wreszcie ponownie
dostępne są dawne materiały, a twórcy działający z ich użyciem, tacy jak Ian Ruhter, Chuck Close czy Sally Mann, zyskują światową popularność.
|
I nagroda w kategorii Techniki alternatywne, ALL 2, mokry kolodion, fot. Marzena Kolarz |
Współczesna popularność technik alternatywnych zrodziła potrzebę dokonania przeglądu dzisiejszych działań twórczych w tej dziedzinie. Efektem tego jest wystawa podsumowująca konkurs, prezentująca fotografie wybrane przez kuratorkę Małgorzatę Bardoń spośród prac nagrodzonych i wyróżnionych przez jury w składzie: dr hab. Witold Jurkiewicz, Krzysztof Jurecki i Radosław Brzozowski.
O konkursie
Konkurs Fotograficzny „Then & now” (Wczoraj i dziś) to nie tylko przegląd prac twórców wykorzystujących w swej pracy technologię sięgającą samych początków fotografii, wykonujących zdjęcia za pomocą technik zwanych dziś historycznymi, szlachetnymi czy alternatywnymi, ale przede wszystkim próba sięgnięcia do samych korzeni tego medium i ponownego zdefiniowania roli jaką pełnią one w fotografii współczesnej.
|
Grand Prix, Bez tytułu, odbitka albuminowa, fot. Janusz Witkowski |
Do udziału w konkursie zaprosiliśmy wszystkich fotografów, którzy w swej twórczości posługują się tradycyjnymi manualnymi procesami historycznymi takimi, jak mokry kolodion, technika gumowa czy technika albuminowa jak również twórców wykorzystujących bardziej współczesne procesy takie jak transfer polaroidowy czy wreszcie posługujących się fotografią otworkową.
|
I nagroda w kategorii Techniki alternatywne, ALL 6, mokry kolodion, fot. Marzena Kolarz |
Ponad 350 nadesłanych prac zostało ocenionych w formie otwartego jury, złożonych ze znakomitych fotografów, specjalistów zarówno w dziedzinie estetyki jak i technologii fotograficznej: dr hab. Witolda Jurkiewicza, Krzysztofa Jureckiego i Radosława Brzozowskiego.
Zwycięzca konkursu Janusz Witkowski otrzymał nagrodę 2 tys. zł a wyróżnione przez jurorów prace zostały zaprezentowane w Gdańskiej Galerii Fotografii Muzeum Narodowego.
Na konkurs przyszło ponad 350 prac z Polski , Turcji, Rosji , Hiszpanii, Włoch, Litwy, Ukrainy , USA, Wielkiej Brytanii.
Wernisaż, który odbył się 9 marca cieszył się znakomitym zainteresowaniem. Techniki alternatywne przeżywają prawdziwy renesans, a zaproszenie do galerii jest jedyną okazją aby na żywo w oryginale zobaczyć pracę w technikach tj: ambrotypia, albumina, papier solny, fotografię otworkową, platynotypia, guma chromianowa, olej, cyjanotypia
|
I nagroda w kategorii Techniki alternatywne, ALL 3, mokry kolodion, fot. Marzena Kolarz |
Wyniki konkursu Then & Now 2018
Nagroda Grand Prix konkursu fotograficznego Then & Now 2018:
Janusz Witkowski "Bez nazwy" (4 prace)
I nagroda w kategorii fotografia otworkowa:
Roman Baran "Umierający cmentarz" (zestaw czterech prac)
I nagroda w kategorii techniki alternatywne:
Marzena Kolarz "All" (zestaw sześciu prac)
Więcej informacji: www.mng.gda.pl Zobacz także:Wystawa fotografii "Ulica" Pracowni Edukacji Fotograficznej ZUTWWystawa "Arnes" Jana BrykczyńskiegoWystawa "Nasze fascynacje 2018" w Muzeum Ziemi PANWystawa fotografii "Zła podróż" Adama WyżlicyPieniny okiem Marka RysiaWystawa "Misterium transgresji w skali szarości" Piotra DudakaWystawa "Stany splątane" Magdaleny AndrynowskiejWystawa Marzeny Wasikowskiej "Biosfera"Wystawa "Tryptyk Wschodni. Chiny, Tybet, Mongolia" w PAN Muzeum ZiemiDwie wystawy Ryszarda Karczmarskiego "Kamera w podróży" i "Drzewa"Wystawa zdjęć "Mara" Krzysztofa Ślachciaka w suwalskiej PAcamerzeWystawa "Inspirowane twórczością Leśmiana"