Kontrast
Bardzo jasne lub bardzo ciemne w stosunku do otoczenia obiekty
zwracają uwagę naszych oczu. Jeśli chcesz skierować uwagę widza na jasny temat, umieść go na ciemnym tle, a jeśli na ciemny – niech jego otoczenie będzie jasne.
|
Rzeczy mogą kontrastować także pod względem wielkości – mała, biała żaglówka na tle błękitnej wody zwraca uwagę obserwatora. Fot.Przemysław Imieliński |
Zgodnie z zasadą kontrastu należy uważać, czy na zdjęciu nie ma niepożądanych obiektów odciągających wzrok od głównego tematu. Na przykład, słońce odbijające się w lśniącym obiekcie w tle może odwrócić uwagę od fotografowanego obiektu i przesunąć wizualny ciężar obrazu w inne miejsce.
Wypełnij kadr
Jak często oglądając zrobione przez siebie zdjęcie odkrywałeś, że jego główny temat stanowi małą część kadru, a wokół przedmiotu jest za dużo niewykorzystanego miejsca? Jeśli chcesz poprawić swoje fotografie,
podejdź bliżej! To pewny sposób, aby uchronić się przed nadmiarem rozpraszających elementów w tle.
Wypełnienie kadru od krawędzi do krawędzi fotografowanym obiektem nie pozostawia wątpliwości co do tego, co chcesz pokazać.
Jeśli jesteś na początku swojej przygody z fotografią podchodź jak najbliżej. Jeśli myślisz, że jesteś już wystarczająco blisko obiektu, zrób jeszcze kilka kroków do przodu (pod warunkiem, że nie jesteś na krawędzi Wielkiego Kanionu).
|
Pionowy kadr może pomóc w uzyskaniu zbalansowanej fotografii portretowej i wypełnieniu kadru. Fot. Przemysław Imieliński |
Pion czy poziom? Z lewej czy z prawej?
Przy fotografowaniu portretu lub całej sylwetki
nie wahaj obrócić aparatu na bok. Nie będziesz miał wtedy problemu z niewykorzystanym miejscem po obu stronach obiektu.
Chcesz poznać kolejny mały sekret? W większości kultur na świecie
czytamy od lewej do prawej, więc gdy umieścimy nasz obiekt z lewej strony, będzie on bardziej skupiał uwagę. Jeśli jednak zdecydujemy się "złamać" tę zasadę, umieszczając nasz obiekt z prawej strony, oko widzów będzie podróżować po całym zdjęciu, aby na końcu znaleźć główny obiekt.
|
Punkt zainteresowania umieszczony z lewej strony najbardziej skupi uwagę widza. Włochaty model jest tu bardziej zauważalny, mimo jaskrawego tła. Fot. A. Plata |
Miejsce do przemieszczania się
Trudne jest uzyskanie dobrej kompozycji
zdjęć w ruchu. Najlepsze efekty przy fotografowaniu sceny akcji uzyskamy, gdy podejdziemy tak blisko, jak to możliwe. Postaraj się przewidzieć z wyprzedzeniem co się wydarzy. Na przykład,
czy piłkarz będzie próbował strzelać gola lub czy za chwilę wystrzeli w powietrze góra konfetti. Przewidywanie pozwala przemyśleć fotografię i zarejestrować scenę, na której ci zależy.
Choć zdjęcia same w sobie są statyczne,
mogą wywoływać wrażenie, że fotografowany obiekt się porusza. Patrząc na fotografię, widzimy nie tylko to, co się dzieje, ale wyobrażamy sobie co działo się później. Zostaw więcej przestrzeni po tej stronie zdjęcia, w którą zmierza poruszający się obiekt, a twój kadr będzie bardziej dynamiczny.
|
fot. Przemysław Imieliński |
Może zabrzmi to banalnie, ale w fotografii tak na prawdę nie ma żadnych granic. Należy pamiętać, że
zasady kompozycji istnieją po to, by je łamać. Jednak powyższe wskazówki pomogą uzyskać atrakcyjne zdjęcia –
nadać im naturalną równowagę, zwrócić uwagę na ważne części kadru. Jeśli już czujesz, że znasz zasady kompozycji, możesz zacząć eksperymentować. Czasami ignorowanie wytycznych pomaga w stworzeniu niepowtarzalnego zdjęcia.
Zobacz także:Grand Press Photo 2013 – galeria zdjęćWYWIAD: Cardiff po zmroku w obiektywie Macieja DakowiczaDigiscoping, czyli świat w dużym przybliżeniuPlener – dokąd, kiedy i z czym?9. edycja BZ WBK Press Foto rozstrzygniętaWyniki konkursu Sony World Photography Awards 2013Czarno-białe czy w kolorze?Zdjęcia, które kłamią?Fotografowanie pejzażu zimowegoWyniki 56 edycji World Press PhotoFinaliści Sony World Photography Awards 2013WYWIAD: dzieci ze Sri Lanki w obiektywie Izy UrbaniakKompakty z wymiennym obiektywem - co nowego?World Press Photo - od narodzin do dnia dzisiejszegoBądź futrografem, czyli o fotografowaniu zwierzątSmakowite zdjęcia – poradnik fotografowania żywności6 porad o tym, co i jak fotografować po ciemkuPatagonia – fotograficzna podróż marzeńPotęga maski - relacja fotograficzna z 7. edycji Brave FestivalArchiwizacja i cyfrowa obróbka zdjęć12 najwspanialszych miejsc na świecie na fotograficzny plenerGIMP - alternatywa dla Photoshopa