"Pędzel i sztalugę zamieniłam na aparat i komputer, szlachetne techniki fotograficznej ciemni – na program komputerowy – i maluję obiektywem. Moje prace powstały z inspiracji poezją symboliczną (m.inn. Goethe, Yeats, Miciński i szereg polskich poetów młodopolskich), prozą Bruno Schulza, oraz malarstwem różnych epok. Moi mistrzowie to Caravaggio, Bruegel, Vermeer, Dali, Łempicka.
Na tej wystawie wystawiam niektóre prace będące elementami moich poprzednich wystaw indywidualnych i zbiorowych (wraz z Modern Pictorial Team): "Obecność", "Życie intymne manekinów", "Ja – manekin", "Schodami w górę, schodami w dół", "Nic nowego panie Schulz, czyli esej o przemijaniu", "Ab imo pectores", "In minor", "Omnis moriar"."
|
Esej o przemijaniu, fot. Barbara Maliszewska |
Poniżej fragmenty recenzji z moich 2 indywidualnych wystaw:
"Nic nowego panie Schulz – czyli esej o przemijaniu"
"Piktorializm i symbolizm prac Barbary Maliszewskiej dają szerokie pole dla wyobraźni wrażliwego odbiorcy. Oniryczne obrazy opowiadają o przemijaniu życia, zatracaniu wartości i upadku klasy mieszczańskiej – zbiorowego nośnika szeroko pojętej kultury. Zjawiska te, będące treścią opowiadań Bruno Schulza stały się inspiracją dla prac autorki, która operując symbolem, kolorem i światłem zawiązuje do jego "Sklepów cynamonowych" a szczególnie do opowiadania "Ulica Krokodyli". Tak jak opowiadania Schulza nie są czystą autobiografią, lecz zdeformowaną przez jego wyobraźnię poetycką prozą, tak i fotografie Barbary Maliszewskiej nie są fotografiami dokumentującymi "tu i teraz" lecz przenikającymi się kadrami, które pojedynczo "gdzieś i kiedyś" istniały lub istnieją, a teraz – tak jak we śnie – kreują nową, wyimaginowaną rzeczywistość nasyconą uczuciami. Są opowiadaniem o tym, jaki świat widzi autorka oczami swojej wyobraźni, pełne emocji i przemyśleń. Nic nowego... to co opisywał pisarz ubiegłego wieku istnieje niezmiennie do tej pory. Przemija człowiek, którego ślady widać na zdjęciach Barbary Maliszewskiej. Odszedł człowiek – na chwilę, czy na zawsze? Pozostawił za sobą niszczejące kamienice, zapomniane witryny, wnętrza pełne cieni przeszłości i kurzu, oraz cmentarne nagrobki. "
|
Życie intymne manekinóe, fot. Barbara Maliszewska |
"Życie intymne manekinów"
"Zanurzeni w pustce – fotografie Barbary Maliszewskiej (…). Ich cienie pojawiają się na strychach starych domów, w opuszczonych klatkach schodowych, w odbiciu witryny sklepowej. Zdają się wodzić za nami nieruchomym, a jednocześnie przenikliwym okiem. Kim są manekiny Barbary Maliszewskiej? (…) Nie sposób odmówić zatrzymanym kadrom tej onirycznej atmosfery, podskórnego poczucia smutku i melancholii (…). Zamiast słowa Maliszewska posługuje się obrazem bardzo wysublimowanym, precyzyjnie wykadrowanym i zainscenizowanym. Autorka wystawy umieszcza manekiny w całkowicie zdawałoby się opuszczonych wnętrzach. Ale to tylko pozory… z zakamarków tych pustych pomieszczeń wychodzą cienie wspomnień, pragnień, tłumionych uczuć.
… "W codziennym życiu miasta manekiny towarzyszą nam na każdym kroku, stały się nierozłączną częścią otaczającego nas świata – twierdzi Barbara Maliszewska. Dla mnie są symbolem pozorów, wyidealizowanym odzwierciedleniem człowieka tkwiącego w kulcie pięknego ciała i pieniądza. Te manekiny mają dusze: kochają, tęsknią, wodzą na pokuszenie i cierpią. " (…) "…Manekiny na zdjęciach Barbary Maliszewskiej wydają się (…) mijać prawdziwe życie: piękni i wyniośli są skazani na bycie sami ze sobą.
"Życie intymne manekinów" to cykl kilkudziesięciu fotografii, będących jedynie małą częścią artystycznego dossie autorki. Fotografią zajmuje się od 5 lat, a fotografią artystyczną od roku. To zaskakujące, biorąc pod uwagę z jaką precyzją i wiedzą buduje swoje fantastyczne obrazy, jak dużo w nich świadomości kadru, przestrzeni i barw…"
Więcej o Autorce: www.barbaramaliszewska.eu
Zobacz także:Spotkanie informacyjne Studium Fotografii ZPAFWarsztaty fotografii portretowej w GdańskuSANYO PLC-WL2500A i PLC-WL2503A - projektory zgodne z RoomViewFotoGeA.com – wakacyjny numer już w SieciAF-S DX Micro NIKKOR 40 mm f/2,8GPhase One Media Pro 1.0.1Photojojo iPhone SLR MountKenko-Tokina przejmuje COKIN-aOlympus TOUGH – historia podwodnaAF-S NIKKOR 50 mm f/1,8G – pierwsze zdjęciaKRAJOBRAZ – jak zauważyć i zrobić ciekawe zdjęcie?Olympus TOUGH – twardziel dla najmłodszych (i nie tylko)Recenzja: "Artyści mówią. Wywiady z mistrzami fotografii"Olympus TOUGH – aparaty inne niż wszystkieJasna optyka przydatna nie tylko zawodowcom