Na ekspozycję złożą się prace z realizowanego przez autora w latach 2015/2016 na Słowacji cyklu "Krajobraz minimalny" oraz "Krajobraz minimalny II" zrealizowanego w bieżącym roku w Polsce – w sumie
45 prac wykonanych w autorskiej technice fotograficznej z wykorzystaniem wielokrotnej ekspozycji, z czego większość dotąd niepublikowanych.
|
Krajobraz minimalny II, fot. Paweł Opaliński |
"Krajobraz minimalny" to wg. założeń autora
zbiór obrazów będących pretekstem do uruchomienia w świadomości odbiorcy emocji związanych z percepcją krajobrazu. Krajobraz – jako istotny i nieodzowny element naszej rzeczywistości wyzwala w nas emocje: poczucie piękna, radość, zadumę, tęsknotę za utraconym rajem, itp. Jako element biologicznie ważny dla zachowania gatunku – krajobraz oddziałuje na naszą podświadomość nawet przez pojedyncze składowe. Widok podstawowych i utrwalanych w zbiorowej świadomości człowieka przez setki lat elementów jest wystarczającym sygnałem do uruchomienia szeregu odczuć, wspomnień i wyobrażeń.
Minimalne fragmenty krajobrazu: pozioma linia horyzontu, pionowe linie drzew, sinusoidy czy parabole pofałdowania terenu – poprzez ich wielokrotność i rozgrywające się między nimi napięcia – stają się kodem. W kodzie tym zawarty jest też zapis mozolnych wysiłków człowieka nad przeorganizowaniem własnego otoczenia. Człowieka, który korzystając ze wspaniałego dziedzictwa ziemi, zagarnął wszystkie środowiska.
|
Krajobraz minimalny II, fot. Paweł Opaliński |
W rzeczywistości, większość prac z cyklu "Krajobraz minimalny" to
fotografowane z bliskiej odległości fragmenty kamieni lub ziemi. Czasem sypiący się i podrapany tynk na ścianie, pojedyncza gałąź, lub kępka trawy, które imitują np. rozległą panoramę lasu.
Być może nasza przyszłość to takie właśnie imitacje – namiastka i pretekst do wspominania krajobrazu naturalnego, który zanika w zastraszającym tempie.
|
Krajobraz minimalny II, fot. Paweł Opaliński |
Jak pisał prof. Waldemar Jama w recenzji prac z pierwszej części cyklu:
"Sztukę często obarcza się obowiązkiem komunikowania się, wyrażania czegoś, interpretowania świata itd. Niektórzy twórcy szukają >>wielkich obrazów<<, autor zadowolił się codziennością pejzażu – szeroko pojętego, gdzie nie ma upiększania rzeczywistości, gdyż jak pisał H. Stażewski:
>>Świat stworzony przez wyobraźnię, albo przez proces myślenia może być dla nas bardziej realny od świata postrzeganego jako rzeczywisty.<<
Aby uzyskać jednorodność formalną, autor szuka form najprostszych, nie mitycznej Arkadii. Dla oglądającego wystawę może być to zapis >>przemienności form roślinnych’<< jak zauważa autor. Odbiór jednostkowy może być jednak różny. A może obcujemy z imitacją rzeczywistości obserwując jej stwarzanie?."
|
Krajobraz minimalny II, fot. Paweł Opaliński |
Do dokonań innego z polskich konstruktywistów odwoływał się w recenzji prac z serii "Krajobraz minimalny" Krzysztof Jurecki, pisząc:
"Cały cykl przeniknięty jest trudną do określenia atmosferą duchową, raczej destrukcyjną niż optymistyczną, choć mogącą być czystą imaginacją racjonalnego umysłu, jaki według mnie reprezentuje artysta. Tak, jak to działo się w realizacjach pejzażu młodopolskiego na przełomie XIX/XX wieku, czy jeszcze bardziej w studiach nad pejzażem Władysława Strzemińskiego, dla którego krajobraz był pretekstem do ujawniania swych najbardziej generalnych przemyśleń na temat fizjologii widzenia."
Paweł Opaliński – kielczanin, absolwent Wydziału Grafiki i Malarstwa ASP w Łodzi. Doktorat w łódzkiej ASP w 2011 roku, habilitacja w ASP w Warszawie w 2017 roku. Autor kampanii reklamowych i projektów graficznych – w tym: kilkunastu layoutów prasowych, wielu logotypów i okładek książkowych; ilustrator i fotografik.
Członek ZPAF od 2008 roku, za twórczość fotograficzną otrzymał szereg nagród i wyróżnień, w tym: dziesięciokrotnie wyróżnienia honorowe International Photo Awards / The Best Photographer of the year / USA, wyróżnienia Monochrome Awards / Wielka Brytania i Paris Photography Prize / Francja, dwukrotnie Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Fotograficznego "Krajobraz Górski" / Polska, Grand Prix Biennale Fotografii Górskiej / Polska, Grand Prix Cyberfoto / Polska oraz Złotą Plakietę Ministra Kultury i Sztuki i dwukrotnie Nagrodę Tatrzańskiego Parku Narodowego za popularyzację piękna tatrzańskich krajobrazów.
Twórczość projektową i fotograficzną dzieli z pracą dydaktyczną. Adiunkt Europejskiego Wydziału Sztuk AFIB Vistula w Warszawie, wykładowca Instytutu Sztuk Pięknych UJK w Kielcach. W latach 2011–2014 pełnił funkcje wiceprezesa Zarządu Okręgu Świętokrzyskiego Związku Polskich Artystów Fotografików w Kielcach i członka Rady Artystycznej ZPAF w Warszawie.
Więcej informacji: www.zpaf.pl Zobacz także:Wystawa "Pół cieniem, pół serio" autorstwa Waldemara SiatkiWystawa Leszka Żurka "Lutry. Dokument wyobrażony"Wystawa "Mistyczne Indie"National Geographic Photo Ark – największa wystawa zagrożonych gatunkówWystawa ''Our World is Beautiful''Wystawa fotografii ''RAW a blues''Dwie wystawy w Galerii Bielskiej BWAStany skupienia wody w PAN Muzeum Ziemi w WarszawieBogdan Dziworski – f/5,6Wystawa "Sportografia" Chrisa NiedenthalaAndreas Hürlimann "Skały i piaski – fotografie z siedmiu kontynentów"Czarno-biały świat lat 60. w fotografii Ildefonsa BańkowskiegoWystawa "Akt" Andrzeja Kazimierza WróblewskiegoWystawa "Bonjour Paris" Ignacego CembrzyńskiegoWystawa "Złote Tarasy z cyklu Pasaże" Jowity Bogny Mormul