Wystawa Red Poppy Fields jest częścią międzynarodowego projektu poświęconego współczesnemu postrzeganiu I Wojny Światowej, jednego z najbardziej dramatycznych wydarzeń w najnowszej historii Europy. Na wystawie o polskim tytule
Obraz Wielkiej Wojny we Współczesnej Fotografii zostaną zaprezentowane prace 16 współczesnych artystów: Hassan Abdelghani (Chorwacja), Anikó Bodor (Węgry), András Bozsó (Węgry), Lara Ciarabellini (Włochy), diSTRUKTURA (Serbia) i Barbi Marković (Austria/Serbia), Peter Hebeisen (Szwajcaria), Radenko Milak (Bośnia i Hercegowina) & Roman Uranjek (Słowenia), Jonathan Olley (Wielka Brytania), Borut Peterlin (Słowenia), Darije Petković (Chorwacja), Martin Piaček (Słowacja), Bonnell Robinson (USA), Károly Sándor Áron (Węgry), Pavel Maria Smejkal (Słowacja), Antal Tarjáni (Węgry), Vladimír Židlický (Czechy).
Projekt
Red Poppy Fields odzwierciedla burzliwą historię Europy i związki przyczynowe pomiędzy ideologią i gospodarką, polityką i wojną. Poprzez wystawy i spotkania dyskusyjne projekt dokonuje przeglądu przyczyn i skutków I Wojny Światowej i jej szerszych implikacji społecznych, politycznych, gospodarczych i kulturalnych.
Skupiając się przede wszystkim na
fotografii i filmie, kuratorzy i artyści przedstawiają różne poglądy na tamte historyczne wydarzenia i odkrywają paralele między przeszłością i teraźniejszością. W projekcie biorą udział partnerzy z Węgier, Polski, Słowacji i Słowenii, a więc z krajów, które były zaangażowane w wojnie głównie po stronie C.K. Austro-Węgier. Jednak uczestnicy projektu starają się patrzeć na te zjawiska z szerszej perspektywy ogólnoeuropejskiej.
|
Obraz Wielkiej Wojny we Współczesnej Fotografii |
Projekt koncentruje się także na kluczowych elementach
roli fotografii w początkach XX wieku, kiedy powstawała fotografia lotnicza i zaczynał się rozwijać fotoreportaż oraz na znów aktualnych kwestiach cenzury, nadzoru i wykorzystywania fotografii przez propagandę w dzisiejszej epoce cyfrowej. Zestawiając fotografię współczesną i historyczną, projekt dotyczy statusu fotografii jako medium w obu okresach, sto lat temu i obecnie, jak również jego roli i znaczenia w kultywowaniu pamięci i prowadzeniu dyskursów historycznych. Dla tej sprawy ogromne znaczenie mają wyjątkowo zdywersyfikowane sposoby podejścia współczesnych artystów i fotografów, zajmujących się w swojej pracy postrzeganiem i przedstawianiem dawnych zdarzeń.
Zbiorowa wystawa Red Poppy Fields będzie prezentowana w
sześciu miastach Europy Środkowej (w Bratysławie, Budapeszcie, Lublanie, Pradze, Wiedniu i Słupsku). Projekt jest wspierany przez Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki oraz przez lokalnych sponsorów, takich jak SKICA (Słoweńskie Centrum Informacji i Kultury w Wiedniu) i jest realizowany we współpracy z renomowanymi partnerami regionalnymi: SEDF, Bratysława; Dom Fotografii i Stowarzyszenie Fotografików Węgierskich, Budapeszt; Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Słupsk; Galeria Photon, Lublana-Wiedeń.
Kuratorzy: Miha Colner & Dejan Sluga (Lublana)
Kuratorzy wspierający: Michaela Bosáková (Bratysława), Katarzyna Majak (Warszawa), Gabriella Uhl (Budapeszt)
Zobacz także:Agata Vera Schiller we WrocławiuPo drugiej stronieMaestri w Galerii Obok ZPAFMalkovich w Leica GalleryCiało w świetle i mrokuPortrety nieznaneTRAFO PLUG: IN PROJECT ROOMDwie wystawy w LublinieZ niepewności w niepewnośćPejzaże Toskanii i MorawWstyd we Wrocławiu