Augustus Francis Sherman (1865–1925) – autor prezentowanych zdjęć,
nie był profesjonalnym fotografem, lecz urzędnikiem państwowym, pracownikiem Biura Rejestracyjnego Stacji Imigracyjnej Ellis Island w latach 1892–1925. Mając kontakt z tysiącami ludzi przybywającymi z innych kontynentów i reprezentującymi różne kultury, religie i obyczaje, stworzył niezwykłą dokumentację.
Jako utalentowany fotograf-amator pozostawił ponad 200 indywidualnych i grupowych portretów przybyszów do Ameryki z jej najintensywniejszego migracyjnie okresu. Imigranci, stając przed obiektywem w charakterystycznych dla swoich tradycji strojach, pozwolili Shermanowi stworzyć wielokulturowy obraz ówczesnego świata.
|
Dziewczyna z Zuid-Beveland, prowincja Zelandii. Niderlandy, fot. A. F. Sherman |
Dorobek Shermana
jest rodzajem atlasu imigrantów pierwszych dekad XX wieku. Wystawa prezentuje
ponad sto portretów uchodźców i migrantów z Azji, Afryki i Europy – w tym z ziem polskich. Współcześnie zbiór ten stanowi dokument o wielkiej wartości badawczej między innymi dla antropologii, etnologii, socjologii i etnografii. Przybliżenie postaci Shermana i jego dzieła życia, stwarza okazję do wytworzenia nowej perspektywy na ruchy migracyjne w przeszłości i dziś. Jest też zaproszeniem do refleksji nad warunkami masowego przemieszczania się, jak i uniwersalnością samego zjawiska.
Przez amerykańską Ellis Island w latach 1892–1954 przeszło 12 milionów ludzi. Miejsce to od 1990 roku należy do National Park Service i jest siedzibą Narodowego Muzeum Imigracji, które opiekuje się spuścizną fotograficzną Shermana. Imigrant z Algierii, fot. A. F. Sherman
Kuratorką wystawy jest Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka, za ekspozycję odpowiada Grupa Centrala (Małgorzata Kuciewicz, Simone de Iacobis) we współpracy z Tomaszem Berszem – autorem oprawy graficznej.
Forma oprawy nawiązuje bezpośrednio do stylistyki początku XX wieku. Afisze informacyjne i śródteksty zostały zrealizowane przez Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi, które specjalnie na cele wystawy wykorzystało historyczne, metalowe i drewniane, ruchome czcionki drukarskie. Sama technika druku ze swoją niedoskonałością i żywym charakterem stała się jednym z ważnych elementów projektu jako nawiązania do estetyki ulicznych afiszy i obwieszczeń z czasów, których dotyczy sama wystawa. Plakaty promujące wystawę wykorzystują tę właśnie czcionkę.
Wystawa fotografii Augustusa F. Shermana jest prezentowana w przestrzeni korytarza Magazynu Tranzytowego Muzeum Emigracji oraz w sali wystaw czasowych. Dla poszerzenia tła historycznego i społecznego czasów masowych migracji do USA, prezentowane są również
materiały multimedialne takie, jak publikacje cyfrowe, film dokumentalny i udostępnione ze zbiorów Narodowego Muzeum Imigracji Ellis Island zapisy audio historii polskich imigrantów, którzy potencjalnie mogli być modelami Shermana.
Wystawie towarzyszy
unikalny katalog z bogatym wyborem fotografii Augustusa Francisa Shermana projektu Patryka Hardzieja i tekstami problemowymi autorstwa Małgorzaty Taraszkiewicz-Zwolickiej, Małgorzaty Szejnert, Adama Walaszka i Jaya Dolmage.
Więcej informacji: www.polska1.pl Zobacz także:Wystawa "Szukając Marilyn"Wystawa "Innego końca świata nie będzie"Wystawa Romana Timofiejuka "Rzeczywistość symetryczna"Nasze fascynacje 2017 – wystawa fotografii przyrodniczejWystawa "Industrialne piękno Zagłębia"Wystawa fotografii kolektywu Un-Posed we WrocławiuWystawA Janusza Połoma "Tam, gdzie pachnie żywicą"Wystawa Urszuli Tarasiewicz pt. ''Ogrodowa/Garden Street''Wystawa ''Fotografia dzikiej przyrody 2016''Portret Dolnego Śląska na szklanej fotografiiWystawa "Push the sky away" Piotra ZbierskiegoWystawa "Królowie Lubelscy" Pawła Totoro AdamcaWystawa "Wulkany błotne w Azerbejdżanie"Wystawa Tomasza Sobeckiego "Dynamika miasta"Wystawa zdjęć Borysa Makarego – "Niewidzialne dialogi"