Ocena obrazowa widoku w aparatach, w których
obraz widziany był na matówce jako odwrócony stronami, zmuszała artystę do określenia położenia obiektu, jego umiejscowienia w otoczeniu, znalezienia właściwego znaczenia tematu i starannego skomponowania treści w trakcie procesu myślowego przebiegającego nieświadomie w umyśle fotografującego. Znalezienie właściwego odniesienia do rzeczywistej rzeczywistości wymaga procesów percepcyjno-myślowych. Jak złożone i skomplikowane są te procesy
wie każdy, kto próbował iść wprost kierując się bezpośrednio obrazem na matówce. Oglądanie rzeczywistości na podstawie wyświetlonego obrazu na matówce lub odbioru lustrzanego bez procesów myślowych nie pomoże w prawidłowym zakwalifikowaniu właściwej rzeczywistości. O ile jesteśmy świadomi tego, co widzimy bezpośrednio i przyjmiemy ten widok za jak najbardziej miarodajny, to do końca nie jestem pewien,
czy obraz matówkowo-lustrzany jest fałszywy. Sama obserwacja odwróconej strony na matówce powoduje w umyśle człowieka samoistne naprawianie i podświadome nałożenie dwóch procesów, optycznych i myślowych,
dając w ostatecznym wyniku obraz zgodny z naszym codziennym postrzeganiem otoczenia.
|
Zdjęcie z wystawy ''Rzeczywistość symetryczna'', fot. Roman Timofiejuk |
Natomiast sam moment połączenia tych dwóch obrazów i transformacja na właściwy obraz umyka naszym zmysłom. Zatrzymanie na płaszczyźnie obrazowej tego procesu uzmysławia jakie frapujące formy są nam niewidoczne. Proces transformowania dwóch obrazów w jeden "prawdziwy" jest metafizyczno-ulotny,
dlatego chciałem zaprezentować go w formie stałej dając możliwość zaobserwowania na ostatecznej fotografii momentu tworzenia właściwego obrazu.
|
Zdjęcie z wystawy ''Rzeczywistość symetryczna'', fot. Roman Timofiejuk |
Widzenie czegoś i myślenie o czymś to dwa różne procesy zachodzące w naszym umyśle, składające się ostatecznie na właściwe obrazy zgodne z ludzkim widzeniem, bo proces obserwowania na matówce to transformacja umysłowa, która, odwzorowuje dany obiekt na niego samego i z tego tworzy właściwy.
|
Zdjęcie z wystawy ''Rzeczywistość symetryczna'', fot. Roman Timofiejuk |
Pojęciem
"rzeczywistość symetryczna" oczywiście określam same przekształcenia obrazów widocznych na matówce aparatu i jego projekcji umysłowej. Dlatego moje wybrane fotografie sprowadziłem do zmontowania "właściwego obrazu" z jego przenicowaną wersją,
w efekcie otrzymałem obrazy zniekształconej rzeczywistości nie poddające się realnemu osądowi i nie mające swojego odpowiednika w otoczeniu.
Roman Timofiejuk, Gdynia, 2017 r.
|
Zdjęcie z wystawy ''Rzeczywistość symetryczna'', fot. Roman Timofiejuk |
Roman Timofiejuk – rocznik 1953, współczesny polski artysta fotografik, mieszka w Gdyni. Od 1988 r. jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Należy również do Stowarzyszenia Marynistów Polskich i Stowarzyszenia "Morsy Gdyńskie". Fotografią zajmuje się ok. 40 lat, a w jego dorobku artystycznym jest wiele indywidualnych i zbiorowych wystaw oraz udział w różnych konkursach i projektach fotograficznych. W latach 1991–2011 zajmował się fotografią zawodową we własnym studio fotograficznym. Tworzy fotografie przeważnie czarno-białe, a z koloru korzysta umiarkowanie.
Fotografowanie przestrzeni jest jego ulubionym zajęciem. Interesuje się cyfrowym przetwarzaniem fotografii i jej zastosowaniem w różnych technikach twórczych. Jest uczestnikiem i organizatorem działań artystycznych, kulturalnych związanych z fotografią. Obecnie poświęca się całkowicie działalności artystycznej i wystawienniczej. Tworzy artystyczną fotografię w konwencji Fine Art. Aktualnie rozpoczął pracę nad nową wystawą.
Zobacz także:Nasze fascynacje 2017 – wystawa fotografii przyrodniczejWystawa "Industrialne piękno Zagłębia"Wystawa fotografii kolektywu Un-Posed we WrocławiuWystawA Janusza Połoma "Tam, gdzie pachnie żywicą"Wystawa Urszuli Tarasiewicz pt. ''Ogrodowa/Garden Street''Wystawa ''Fotografia dzikiej przyrody 2016''Portret Dolnego Śląska na szklanej fotografiiWystawa "Push the sky away" Piotra ZbierskiegoWystawa "Królowie Lubelscy" Pawła Totoro AdamcaWystawa "Wulkany błotne w Azerbejdżanie"Wystawa Tomasza Sobeckiego "Dynamika miasta"Wystawa zdjęć Borysa Makarego – "Niewidzialne dialogi"Urok prowincji w fotografii Jerzego PiątkaDotykając fotografiiDavid we Wrocławiu