Pierwsze fotografie z cyklu, który później został nazwany "Dynamika miasta",
powstały w czerwcu 2014 roku w Sydney. Wcześniej wielokrotnie prezentowałem zarówno miasta polskie, jak i zagraniczne w postaci serii fotografii, starając się poszukiwać coraz to nowszej formy.
|
Zdjecie z wystawy Tomasza Sobeckiego ''Dynamika miasta'' |
Powodem poszukiwania w Sydney nowej formy wypowiedzi fotograficznej dla zobrazowania fenomenu miasta było nagromadzenie wrażeń z kilku, w ostatnich latach, twórczych podróży do odległych miejsc na kuli ziemskiej i odwiedzenia przy tej okazji bardzo różnych geograficznie i kulturowo regionów. W założeniach tych poszukiwań formalnych było
uchwycenie różnorodności poznawanych miast oraz próba wykreowania za pomocą obrazu fotograficznego istoty każdego z nich. Potrzebą chwili stało się zaprezentowanie poprzez obraz fotograficzny natłoku wrażeń dotyczących poznawanych organizmów miejskich z silnie oddziałującą na autora ich skomplikowaną strukturą urbanistyczną, socjologiczną i kulturową, osadzoną w różnych warunkach geograficznych.
Ze względu na ograniczony (z konieczności) czas przebywania w poznawanych miejscach, najbardziej zaangażowana w proces poznawczy jest pamięć ultrakrótka, inaczej zwana pamięcią sensoryczną, ze szczególnym udziałem zmysłu wzroku.
|
Zdjecie z wystawy Tomasza Sobeckiego ''Dynamika miasta'' |
Procesy poznawcze niosą ze sobą wielką ilość wrażeń.
Intensywność i różnorodność doznań oraz towarzyszące tym wrażeniom emocje z trudem mieszczą się w pojedynczym obrazie, jakim zwyczajowo operuje fotografia. W moim przekonaniu, wielość zjawisk oraz ich różnorodność wymagają odpowiedniej intensywności obrazu dla ich wizualnego przekazania. Pamięć ludzka selekcjonuje wrażenia, pozostawia w naszej świadomości na dłużej tylko niektóre z nich, szczególnie te związane z silnymi emocjami. Klisza fotograficzna rejestruje obrazy selekcjonując je w zupełnie inny sposób –
według kryterium siły światła odbitego od fotografowanych obiektów, pomija obiekty zbyt jasne lub zbyt ciemne.
|
Zdjecie z wystawy Tomasza Sobeckiego ''Dynamika miasta'' |
Dla
stworzenia obrazów o adekwatnej do ilości wrażeń intensywności, łączących w jedną całość procesy poznania oraz kreacji fotograficznej w powiązaniu z emocjami im towarzyszącymi, zdecydowałem się zastosować
technikę wielokrotnej ekspozycji realizowaną na barwnych filmach diapozytywowych. W czasie fotografowania nakładałem na siebie, w trakcie kolejnych naświetleń, od 2 do 4 różnych obrazów.
Nie miałem żadnej kontroli nad ich wzajemnym oddziaływaniem i przenikaniem się! Pomiędzy kolejnymi ujęciami zmieniałem obiektywy, stosując bardzo różne ogniskowe – a co za tym idzie – także szerokość kadru, odmienną perspektywę fotografowania obrazów, a nawet układ kadru (pion, poziom). Była to niezwykle trudna, ale zarazem fascynująca przygoda twórcza.
|
Zdjecie z wystawy Tomasza Sobeckiego ''Dynamika miasta'' |
Po wykonaniu tą metodą kilku pierwszych zdjęć w Sydney, kolejnymi miastami, których dynamikę chciałem w ten sposób zaprezentować był
Hajdarabad w Indiach, postanowiłem także na nowo zinterpretować wielokrotnie wcześniej fotografowany mój rodzinny
Toruń, dobrze mi znane
Warszawę i Gdańsk oraz niosąca wiele różnorodnych wrażeń
Wenecję.
Kolejnym etapem kreacji obrazów, już w kameralnych warunkach studia, było zastosowanie komputerowych narzędzi graficznych, takich jak: transformacja koloru, solaryzacja barwna, wprowadzenie liniowego konturu zamiast plamy i inne.
|
Zdjecie z wystawy Tomasza Sobeckiego ''Dynamika miasta'' |
Dla zwiększenia ekspresji tworzonych obrazów, ukazujących nieustanną zmienność organizmów miejskich oraz ich dynamikę, zastosowałem
przeźroczystą formę fotogramów zrealizowanych po raz pierwszy w moich doświadczeniach twórczych na pleksi. Forma ta sprawdziła się. Podkreśla przestrzenność miasta oraz rozciągłość zjawisk w czasie i przestrzeni. Przekracza, właściwą fotografii, dwuwymiarowość obrazu. Tworzy trójwymiarową iluzję.
(fragment autorskiego tekstu Tomasza Sobeckiego – IMAGINARIUM 2017)
Tomasz Sobecki. Urodzony w 1952 roku w Toruniu. Fotograf. W 2013 roku uzyskał
stopień doktora sztuki w zakresie fotografii w łódzkiej PWSFTviT. W swoim dorobku ma wiele wystaw indywidualnych w prestiżowych polskich galeriach artystycznych i fotograficznych, a także liczne wystawy indywidualne za granicą w krajach europejskich: Anglii, Finlandii, Hiszpanii, Szwajcarii oraz w Australii, Indiach, Kazachstanie i USA. Brał udział w międzynarodowych wystawach zbiorowych w Belgii, Niemczech i Japonii; był reprezentantem sztuki polskiej na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki w Caracas (Wenezuela). Aktywny uczestnik polskich i międzynarodowych sympozjów fotografików i projektantów, a także w akademickich konferencji naukowych.
Jako wykładowca prowadzi – w różnych okresach i zakresie – zajęcia z fotografii ze studentami na uniwersytetach: w Łodzi – również w języku angielskim, Bydgoszczy i w Toruniu oraz na Wydziale Designu Indian Institute of Technology w Hajdarabadzie.
Jest adiunktem w Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu. Założył i prowadził w roku 2009 w Toruniu galerię etiud pod nazwą GALERiA’Vi. Uzyskał stypendia artystyczne: 1990 – stypendium MSZ Królestwa Hiszpanii, 1991–1993 stypendium MKiS RP.
Najbardziej znane cykle fotograficzne: „Modlitwa w gotyckiej katedrze” 1981; „Gotyk – kształt i światło” 1985; „Perspektywa” 1987/2008; „Kształt światła” 1991; „Miasto” 1992; „Kolor wiatru” 1996; Dialog TWARZ z udziałem Franciszka Starowieyskiego polegający na zgłębianiu relacji portret-autoportret 2002; „Miasta – inaczej” 2005; „Szalone lokomotywy” 2006; „Krucyfiks” 1983/2010; „Idea piramid” 2002/2012; „Warszawa – miasto sukcesu” 2014; „Magiczny Toruń” 2007/2015; „Dynamika miasta” 2015.
Prace w zbiorach: Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Okręgowym w Toruniu, Galerii Współczesnej Sztuki Sakralnej w Kielcach oraz w zbiorach prywatnych i publicznych za granicą, m. in. Coventry – Wielka Brytania, Äänekoski – Finlandia, Astana – Kazachstan, Sydney – Australia, Nowy Jork, Chicago – USA, Hajdarabad – Indie, Tokio – Japonia.
Zobacz także:Wystawa zdjęć Borysa Makarego – "Niewidzialne dialogi"Urok prowincji w fotografii Jerzego PiątkaDotykając fotografiiDavid we WrocławiuŚwiatło-CzułośćBliski Wschód w Zielonej BramiePush The Sky AwayWystawy ambrotypiiPowiększeniaImaging KoreaThe Prolongation of the momentTomasz Stańko w obiektywie