Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  TEST: Nikon D300 - aparat na miarę czasów


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwszy aparat wykonujący zdjęcia barwne dzięki separacji światła na składowe RGB powstał już w 1904 roku?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

TEST: Nikon D300 - aparat na miarę czasów
Autor: Marcin Pawlak



Aparat na dziś, aparat na jutro
Przeglądając funkcje Nikona D300 można odnieść wrażenie, że jego projektanci chcieli w nim "upchnąć" wszystko – od podglądu LiveView, poprzez oczyszczanie matrycy, pojemny bufor a na wysokich czułościach matrycy i imponującej szybkostrzelności kończąc. Od strony technicznej starania te uwieńczone zostały niewątpliwym sukcesem. Nowa matryca CMOS daje obraz świetnej jakości, pozwalając D300 nawiązać równorzędną walkę z korpusami Canona. Prędkość zapisu zdjęć na karcie pamięci jest doprawdy znakomita. Układ pomiaru światła, autofokus – szybkie i pewne. Mimo wszystko po dłuższym używaniu D300 mam uczucie pewnego niedosytu, dziwne tym bardziej, że D200 był dla mnie aparatem niemalże kompletnym. Jak zawsze, diabeł tkwi w szczegółach. Długa lista wymienionych przeze mnie wcześniej zastrzeżeń wskazuje, że wiele funkcji D300 można było bardziej dopracować, zwłaszcza pod względem komfortu i intuicyjności obsługi. Po wyposażeniu go w nowe funkcje D300 stał się narzędziem tak skomplikowanym, iż dla nowicjusza systemu Nikona niemal nie do opanowania bez studiowania instrukcji obsługi (tak, nie każdy jest nikoniarzem od kołyski). Mówię tu o opanowaniu pełnym, a nie ledwie-ledwie – aparatu takiego jak D300 nie kupuje się po to, by używać go na pół gwizdka.
 
Wspomniane przeze mnie niedociągnięcia i własne pobożne życzenia, każde z osobna jak i wszystkie łącznie, nie obniżają przy tym ogólnej, bardzo dobrej oceny tego aparatu. Po prostu pewne rzeczy można było zrobić lepiej – być może takim właśnie, ponownie kompletnym aparatem będzie przyszły D400? Na razie jednak mamy D300. Dla kogo zatem to aparat? Dla osób o konkretnych oczekiwaniach, wymagających dużej niezawodności i szybkości, których nie odstraszy konieczność poświecenia nieco czasu, by poznać niuanse funkcjonowania D300. Czas ten trzeba będzie poświęcić nie tylko na studiowanie instrukcji, ale i poeksperymentowanie (choćby z autofokusem) "w polu". Ale zapewniam – warto będzie.

Na następnej stronie zamieściliśmy przykładowe zdjęcia wykonane Nikonem D300 zapisane w formatach RAW oraz JPEG.

Plusy
+ Uszczelnienie korpusu,
+ solidny, magnezowy szkielet,
+ wyświetlacz o przekątnej 3'' i rozdzielczości 920 tys. punktów,
+ wizjer z jasną matówka, na której widoczne jest 100% powierzchni kadru,
+ 3 konfigurowalne przyciski,
+ duże możliwości dostosowania aparatu do własnych potrzeb,
+ szybki zapis zdjęć na kartę pamięci, obsługa kart CF zgodnych z protokołem UDMA,
+ pojemny bufor
+ duża prędkość wykonywania zdjęć, zwiększająca się jeszcze przy korzystaniu z uchwytu pionowego MB-D10 i akumulatora EN-EL4a,
+ precyzyjny system monitorowania żywotności i stanu naładowania akumulatora,
+ autofokus pozwalający na szybkie i sprawne śledzenie poruszających się obiektów,
+ precyzyjne dostrajanie balansu bieli wspomagane wygodnym wykresem,
+ niskie szumy przy wysokich czułościach matrycy, niewielkie szumy własne przetwornika przy długich czasach ekspozycji,
+ możliwość zwiększenia szybkostrzelności aparatu przy zasilaniu poprzez grip MB-D10,
+ niskie zużycie energii przekładające się na dużą żywotność akumulatorów,
+ możliwość dopasowania autofokusa do charakterystyki obiektywu,
+ pamięć parametrów dziewięciu obiektywów manualnych,
+ system czyszczenia powierzchni matrycy z zanieczyszczeń,
+ dobre oddanie szczegółów przy wysokich czułościach.

Minusy:
- zrezygnowanie z menu ostatnio wybranych pozycji,
- zbyt opornie poruszające się pokrętła sterujące,
- niewygodna obsługa podglądu na żywo LiveView,
- samoczynnie wyłączający się ekran w trybie informacyjnym
- niekonsekwentne rozmieszczenie opcji w menu.


Ceny:
Korpus D300: ok. 5700 zł
D300 z obiektywem Nikkor 18-200 VR: ok. 7500 zł
D300 z obiektywem Nikkor 18-55 VR: ok. 6300 zł
Uchwyt pionowy MB-D10: ok. 900 zł

Nikon D300 - dane techniczne
Przetwornik obrazuCMOS, 23,6 x 15,8 mm (format DX); łączna liczba pikseli: 13,1 mln
Kąt obrazowyOdpowiadający w formacie 35 mm [135] kątowi widzenia obiektywu o około 1,5 raza dłuższej ogniskowej
Liczba efektywnych pikseli12,3 mln
Czułość przetwornikaOd 200 ISO do 3200 ISO w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV i dodatkowych ustawieniach wynoszących ok. 0,3, 0,5, 0,7 i 1 EV (odpowiednik ISO 100) poniżej ISO 200 oraz ok. 0,3, 0,5, 0,7 i 1 EV (odpowiednik 6400 ISO) powyżej 3200 ISO
Mocowanie obiektywuMocowanie bagnetowe typu F (połączenie autofokusa za pośrednictwem sprzęgu mechanicznego lub styków AF)
Zgodne obiektywyDX, D/G, AI-P (dostępne wszystkie funkcje z wyjątkiem autofokusa i matrycowego pomiaru światła 3D Color Matrix II), AI (AI-S): mogą być używane w trybach ekspozycji A i M; elektroniczny dalmierz może być używany przy maksymalnej przysłonie f/5,6 lub większej; dostępny matrycowy pomiar światła i wyświetlanie wartości przysłony, gdy użytkownik wprowadzi dane obiektywu
MigawkaSterowana elektronicznie szczelinowa o pionowym przebiegu w płaszczyźnie fokalnej, czas ekspozycji od 1/8000 s do 30 s z krokiem co 1/3, 1/2 lub 1 EV, B (bulb)
Tryby wyzwalania migawkiZdjęcia pojedyncze [S], seryjne wolne [CL], seryjne szybkie [CH], samowyzwalacz, wstępne podnoszenie lustra, podgląd LiveView
System pomiaru ekspozycjiTTL z wykorzystaniem 1005-pikselowego czujnika RGB: matrycowy (rodzaj zależny od obiektywu), centralnie ważony z regulacją średnicy pola znaczącego, punktowy 2%, uśredniony
Zakres pomiaru światłaOd 0 do 20 EV (pomiar matrycowy 3D Color Matrix lub centralny), 2 do 20 EV (pomiar punktowy;)
Kompensacja ekspozycjiOd –5 do +5 EV w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV
Automatyczny braketing ekspozycjiBraketing ekspozycji i/lub lampy błyskowej (2–9 zdjęć w krokach co 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV)
Sprzężenie światłomierzaPrzez styki bagnetu lub mechanicznie (metodą AI)
SamowyzwalaczOd 2 do 20 sekund
AutofokusSystem detekcji fazowej TTL typu Multi-CAM 3500DX; 51 pól pomiarowych (w tym 15 czujników krzyżowych). W trybie statywowym metodą wykrywania kontrastu w płaszczyźnie ogniskowej.
Zakres działania autofokusaOd -1 do +19 EV (ISO 100 przy 20°C); możliwa dokładna regulacja autofokusa
Tryby pomiaru AFPojedynczy, dynamiczny, automatyczny
Mechanizm ustawiania ostrościAutofokus pojedynczy (S), ciągły (C) oraz manualny (M). Wyprzedzające śledzenie ostrości automatycznie włączane w trybach ciągłego autofokusa przy zmianie stanu fotografowanego obiektu.
Tryby ekspozycjiAutomatyczny [P] z fleksją programu, preselekcja czasu ekspozycji [P], preselekcja przysłony [A], manualny [M].
Balans bieliAutomatyczny (balans bieli TTL przy użyciu 1005-pikselowego czujnika RGB), 7 trybów manualnych z dokładną regulacją, ustawianie temperatury barwowej, możliwy braketing balansu bieli (2–9 klatek w krokach 1~3)
WizjerPryzmat pentagonalny; korekcja dioptrażu (od -2,0 do +1,0 dptr.), odległość oczna 19,5 mm, pokrycie 100%, powiekszenie 0,94x
MatówkaMatówka typu B BriteView Clear Matte Mark II z polami ustawiania ostrości i możliwością wyświetlania pomocniczych linii siatki
Monitor LCD3-calowy, ok. 920 tys. punktów (VGA), kąt oglądania 170 stopni, pokrycie kadru 100%, niskotemperaturowy, polisilikonowy monitor LCD w technologii TFT z regulacją jasności
Podgląd na żywoTryb fotografowania bez statywu (fazowa detekcja AF) i ze statywem (detekcja AF na podstawie kontrastu)
Podgląd głębi ostrościGdy zamocowany jest obiektyw z procesorem, przysłona obiektywu może zostać przymknięta do wartości wybranej przez użytkownika (tryby A i M) lub dobranej przez aparat (tryby P i S)
Czas synchronizacjiX=1/250 s; synchronizacja z błyskiem do 1/320 s (Auto FP) we współpracy z wbudowaną lub opcjonalną lampą błyskową (z redukcją liczby przewodniej)
Tryb synchronizacji błyskuNa przednią kurtynkę migawki (tryb normalny), na tylną kurtynę, z długimi czasami ekspozycji, redukacja czerwonych oczu (również dla długich czasów)
Kompensacja błyskuOd –3 do +1 EV w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV
Sanki mocująceStandardowe gniazdo ISO 518 z gorącą stopką i blokadą zabezpieczającą
Gniazdo synchronizacyjneStandardowe gniazdo ISO 519
Zdalne sterowaniePrzy użyciu złącza 10-stykowego lub za pomocą przekaźnika bezprzewodowego WT-4 (opcjonalny)
Obsługiwane nośniki zdjęćKarty pamięci CompactFlash (CF) typu I i II zgodne ze standardem UDMA oraz dyski Microdrive
Wyjście wideoNTSC lub PAL; możliwe równoczesne odtwarzanie za pomocą wyjścia wideo i na monitorze LCD
Wyjście HDZgodne ze standardem HDMI w wersji 1.3a złącze typu A; równoczesne odtwarzanie za pomocą wyjścia HDMI i na monitorze LCD nie jest możliwe
Interfejs USBUSB 2.0 o wysokiej szybkości (Hi-Speed)
Wersje językoweAngielska, chińska (uproszczona i tradycyjna), fińska, francuska, hiszpańska, holenderska, japońska, koreańska, niemiecka, polska, portugalska, rosyjska, szwedzka, włoska
Współpraca z GPSObsługa interfejsu NMEA 0183 (wersja 2.01 i 3.01) poprzez kabel GPS MC-35
ZasilanieJeden akumulator litowo-jonowy EN-EL3e, opcjonalny uchwyt pionowy MB-D10 z jednym akumulatorem litowo-jonowym EN-EL4a, EN-EL4 lub EN-EL3e albo z ośmioma bateriami rozmiaru R6/AA alkalicznymi (LR6), niklowo-wodorkowymi (HR6), litowymi (FR6) lub niklowo-manganowymi (ZR6), opcjonalny zasilacz EH-5a
Wymiary (szer. x wys. x gł.)Około 147 x 114 x 74 mm
MasaOkoło 825 g bez akumulatora, karty pamięci, osłony bagnetu i osłony na monitor LCD


Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.321s.