Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  TEST: Casio Exilim Pro EX-F1 – fotograficzny demon prędkości


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwsze lustrzanki cyfrowe Nikona, opracowane we współpracy z firmą Fujifilm (E2/E2s/E2N/E2Ns/E3), pozbawione były efektu pozornego wydłużenia ogniskowej?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

TEST: Casio Exilim Pro EX-F1 – fotograficzny demon prędkości
Autor: Marcin Pawlak



Zdjęcia z prędkością błyskawicy
Wykonywanie zdjęć seryjnych w długich seriach i z dużą częstotliwością to dziś niewątpliwie domena profesjonalnych lustrzanek cyfrowych. W porównaniu z nimi możliwości większości aparatów kompaktowych wyglądają mizernie. EXILIM EX-F1 Pro jest pod tym ( i nie tylko tym) względem aparatem wyjątkowym. Trybów rejestracji zdjęć seryjnych jest na tyle dużo, iż do ich wyboru służy odrębne pokrętło, a tak ich parametry ustalamy korzystając menu.

Dodatkowe pokrętło po lewej stronie służy do wyboru trybu zdjęć seryjnych.

W pierwszym z nich, podstawowym, EX-F1 umożliwia rejestrowanie serii do 60 zdjęć, z częstotliwością do 60 klatek na sekundę – to czterokrotnie szybciej, niż wynoszą osiągi najszybszych lustrzanek. Zdjęcia zapisywane są w trakcie fotografowania do bufora aparatu, i zapisywane na karcie pamięci dopiero po zwolnieniu spustu bądź zapełnieniu bufora. Jeśli łączymy odpowiednią funkcję w menu aparatu, aparat będzie się nas dodatkowo pytał, czy ma zapisać całą serię, czy też jedynie wybrane klatki. Szkoda jedynak, iż aparat nie kontynuuje rejestracji zdjęć po zapełnieniu bufora, nawet z mocno zredukowaną prędkością. Można co prawda wybrać taki tryb pracy, w którym zdjęcia zapisywane są bezpośrednio na nośniku, jednak częstotliwość rejestracji w tym trybie wynosi ok. 1,5 kl./s. W trybie zapisu do bufora możemy natomiast częstotliwość rejestracji płynnie regulować w zakresie od 1 do 60 sekund. Pewnym ograniczeniem jest również to, iż w trybie seryjnym zdjęcia zapisywane są wyłącznie w formacie JPEG, nie ma natomiast możliwości zapisu w formacie DNG.

W trybie szybkiej rejestracji zdjęć możemy zdefiniować, z jaką częstotliwością będą zapisywane, możemy też decyzję tą pozostawić automatyce aparatu.


Szybkie błyskanie
Możliwości rejestrowania zdjęć seryjnych oferowane prze EX-F1 są jednak bardziej rozbudowane. Serie zdjęć możemy wykonywać nie tylko przy świetle zastanym – możemy je rejestrować korzystając z oświetlenia wbudowaną lampą błyskową lub silną diodą LED. Oba źródła światła zamontowane są na typowym, podnoszonym automatycznie ramieniu, które dość znacznie odsuwa je od osi obiektywu.

Przy podniesionym ramieniu lampy widać wyraźnie diodowy doświetlacz.

Wystarcza to, by nawet przy najkrótszej ogniskowej obiektyw nie rzucał cienia na wykonywanym zdjęciu – pod warunkiem wszakże, iż zdejmiemy osłonę przeciwsłoneczną. Korzystając z lampy błyskowej możemy rejestrować serie zdjęć liczące do dwudziestu ujęć, z prędkością do siedmiu klatek na sekundę. Jeśli wybierzemy częstotliwość równą 10 kl./s lub wyższą (maksimum to 60 kl./s), zamiast lampy włączy się oświetlacz diodowy. Jest on jednak zbyt słaby, by być głównym źródłem światła, zwłaszcza przy dużych prędkościach rejestracji – jego zadaniem jest raczej doświetlanie fotografowanej sceny.

Z lampy błyskowej mozemy korzystać do granicy 7 klatek na sekundę - powyżej niej musimy skorzystać z oświetlacza LED.


Zdjęcie z przeszłości? Proszę bardzo!
Achillesową piętą większości aparatów kompaktowych jest duże opóźnienie wyzwolenia migawki w stosunku do momentu wciśnięcia spustu, spowodowane dość powolną pracą układu kontroli ekspozycji i autofokusa. Powoduje to, iż utrwalenie na zdjęciu trwającego moment zdarzenia jest bardzo problematyczne. Jednak Casio udało się opracować metodę pozwalającą na zarejestrowanie zdjęcia dokładnie w momencie wciśnięcia spustu… a nawet jeszcze przed nim. Tak, to nie przejęzyczenie, a sama metoda (tu zwana Pre-Recordingiem) zupełnie nowatorska nie jest – z powodzeniem wykorzystywana jest w lepszych kamerach wideo (a takie też Casio produkuje). Polega ona na tym, iż po wstępnym wciśnięciu spustu aparat zaczyna rejestrować zdjęcia do bufora, i robi to ciągle aż do zwolnienia spustu. Jeśli jednak zadana pojemność bufora zostanie przekroczona (w wypadku EX-F1 to 60 klatek), najstarsze zdjęcie jest z niego usuwane, a na końcu kolejki dodawane nowe. Pownieważ można zdefiniować, jaki okres czasu "wstecz" ma obejmować rejestracja i z jaką częstotliwością ma być prowadzona (od 1 do 60 kl./s), przy odpowiednim ustawieniu parametrów możemy mieć pewność, że kadr rejestrujący właściwy moment znajdzie się wśród wykonanych zdjęć, nawet jeśli spóźniliśmy się z wciśnięciem spustu. Po zwolnieniu spustu możemy zapisać na karcie pamięci całą serię, możemy też wybrać z niej pojedyncze kadry.

Menu ekranowe pozwala nam określić, jaka liczba zdjęć będzie buforowana wstecz.

Kolejnym trikowym trybem fotografowania oferowanym przez EX-F1 jest tzw. Slow Motion View. Aparat zapisuje w nim zdjęcia do bufora (po wciśnięciu spustu do połowy), podobnie jak w trybie Pre-Recording, jednak od razu wyświetla je w zwolnionym tempie na ekranie. W momencie dociśnięcia spustu do końca aktualnie wyświetlana klatka zapisywana jest na karcie pamięci.
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.177s.