Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sprzęt  >  Testy praktyczne  >  TEST: Casio Exilim Pro EX-F1 – fotograficzny demon prędkości


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Olympus E-3 jest w chwili obecnej jedynym modelem aparatu łączącym w sobie mechanizmy mechanicznej stabilizacji matrycy, ochrony przed kurzem, Live View oraz obrotowego wyświetlacza LCD?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

TEST: Casio Exilim Pro EX-F1 – fotograficzny demon prędkości
Autor: Marcin Pawlak



Ucieczka do przodu
Casio EXILIM Pro EX-F1 to aparat z pewnością nietuzinkowy. Choć wygląda jak typowy, solidny kompaktowy hiperzoom, w gruncie rzeczy jest aparatem jedynym w swoim rodzaju. Możliwościami rejestracji sekwencji wideo i szybkiej fotografii seryjnej daleko wykracza poza to, czym dysponują współczesne aparaty kompaktowe, lustrzanki i kamery wideo. W tym kontekście większość zarzutów jakie chciałoby się sformułować pod jego adresem traci na aktualności, gdyż alternatywy dla niego po prostu nie ma. Nawet wykładając kwotę kilkukrotnie większą nie kupimy kamery rejestrującej filmy przy 300 klatkach na sekundę.
 
Firma Casio ewidentnie próbuje w ten sposób wykorzystać swoje duże doświadczenie w produkcji kamer wideo i wygospodarować na rynku niszę, pozwalającą produkowanym aparatom kompaktowym bronić się przed cenowym i jakościowym atakiem tanich lustrzanek. Tym samym zamiast konkurować z nimi rozdzielczością matrycy nowy aparat Casio "ucieka" lustrzankom na tereny długo jeszcze dla nich niedostępne. Wiele egzemplarzy z pewnością na stałe zagości w szkolnych pracowniach i laboratoriach, gdzie posłużą dokumentowaniu przeróżnych doświadczeń.
 
"Filmowa" atrakcyjność EX-F1 nie oznacza jednak, iż jest to aparat dla każdego. Wyeksponowanie funkcji związanych z nagrywaniem sekwencji wideo oraz "szybką" fotografią spowodowało, iż typowo fotograficzna funkcjonalność jest nieco zredukowana i niejako "upchnięta" w menu, co nie tyle utrudnia, co spowalnia jego obsługę. Z kolei pewne sztuczne ograniczenia, jak niedostępność manualnego ostrzenia i funkcji makro w trybach manualnych będą mocno irytowały bardziej zaawansowanych użytkowników. EX-F1 nie zastąpi również "poważnej" kamery HD, a to dlatego iż w zbyt wielu kwestiach związanych z filmowaniem jesteśmy zdani wyłącznie na automatykę. Zbyt mało skuteczna jest również stabilizacja obrazu, polegająca na kompensacji poruszeń poprzez przemieszczanie przetwornika. O ile nieźle spisuje się przy fotografowaniu, podczas filmowania przy dłuższych ogniskowych efekty jej pracy w porównaniu z dobrą kamerą wideo są mizerne. Również autofokus jest zbyt powolny do zastosowań filmowych i zbyt łatwo gubi ostrość.
 
Zastosowanie 6-megapikselowej matrycy, choć było zapewne podyktowane innymi względami, wydaje się być bardzo dobrym posunięciem. W optymalnych warunkach pracy obiektywu (a więc w zakresie 50-150 mm) uzyskany obraz jest bardzo wysokiej jakości. Jednak wobec bardzo słabych osiągów obiektywu przy najdłuższych ogniskowych stosowanie przetwornika o wyższej zdolności rozdzielczej nie miałoby najmniejszego sensu. Słabym punktem zastosowanego układu są natomiast wyższe czułości pracy – co prawda cyfrowy szum jest usuwany przez odpowiednią obróbkę obrazu, jednak dzieje się to kosztem dużej utraty szczegółów.
 
Nie jest to zatem aparat dla każdego, który można kupić na zasadzie "duży zoom i fajnie filmuje". Mnogość trybów filmowania i fotografowania powoduje, iż sprawne wykorzystywanie wszystkich jego możliwości jest niemalże niemożliwe bez wnikliwego przeczytania instrukcji. Przed wyborem EX-F1 trzeba dokładnie rozważyć wszystkie za i przeciw. Jeśli rzeczywiście będzie pasował do naszych potrzeb, frajda z jego użytkowania będzie ogromna. Jeśli jednak potrzebujemy "tylko" dobrego aparatu fotograficznego na wakacje, poszukajmy czegoś bardziej klasycznego, za to z lepszym obiektywem.
 

Na kolejnych strona zamieściliśmy przykładowe fotografie wykonane aparatem Casio EXILIM Pro EX-F1, zapisane w formatach DNG i JPEG.
 

Plusy
+ duża rozpiętość tonalna zdjęć przy 100 ISO,
+ duża szczegółowość zdjęć w zakresie ogniskowych 50-150 mm,
+ możliwość rejestrowania serii zdjęć z prędkością 60 kl./s,
+ możliwość nagrywania sekwencji wideo w rozdzielczościach HD: 720p oraz 1080i,
+ funkcja nagrywania klipów wideo z prędkością 300, 600 oraz 1200 kl./s,
+ możliwość fotografowania z lampą błyskową do 7 kl./s,
+ funkcja pre-recording pozwalająca uniknąć opóźnienia wyzwolenia migawki,
+ podstawowe możliwości montażu materiału wideo wbudowane w aparat,
+ funkcja rozpoznawania twarzy.
 
Minusy
- zapis w formacie DNG wyłącznie w czułościach 100 i 200 ISO,
- niedostępność funkcji makro i ręcznego ostrzenia w trybach manualnych,
- niska jakość obrazu przy wysokich czułościach pracy matrycy,
- ukrycie funkcji "fotograficznych" w menu,
- ubogie oprogramowanie,
- powolny autofokus.

Strona producenta: www.aparaty-casio.pl
Cena: od 2990 zł

Casio EXILIM Pro EX-F1 - podstawowe dane techniczne
Przetwornik CMOS
Efektywna liczba punktów przetwornika 6 megapikseli
Rozmiar przetwornika 1/1,8 cala
Proporcje przetwornika 4:3
Proporcje zdjęć 4:3, 3:2, 16:9
Dostepne rozdzielczości zdjęć 2816x2112 (RAW+JPEG, 4:3), 2816x2112 (4:3), 2816x1872 (3:2), 2816x1584 (16:9), 2304x1728 (4:3), 2048x1536 (4:3), 1600x1200 (4:3), 640x480 (4:3)
Automatyczne ustawianie czułości tak, w zakresie 100-400 ISO (przy zapisie zdjęć w formacie RAW w zakresie 100-200 ISO)
Manualne ustawianie czułości tak, w zakresie 100-1600 ISO (przy zapisie zdjęć w formacie RAW w zakresie 100-200 ISO)
Sensor orientacji aparatu tak
Obiektyw
Rodzaj obiektywu zmiennoogniskowy
Budowa 12 soczewek w 9 grupach, element asferyczny
Zakres ogniskowych (ekwiwalent 35 mm) 36-432 mm
Zoom optyczny/cyfrowy 12x / 4x
Otwór względny f/2.7-4.6
Maksymalna wartość przysłony f/7.5-13.1
Tryb makro tak, w trybach tematycznych
Możliwość dołączania filtru/konwertera tak
Ręczne ustawianie ostrości elektronicznie, pierścieniem na obiektywie lub przyciskami
Sposób zmiany ogniskowej elektronicznie, pierścieniem na obiektywie lub dźwignią
Układ antywstrząsowy stabilizacja położenia matrycy oraz elektroniczna
AF Illuminator tak
Rodzaj wizjera cyfrowy
Wbudowana lampa błyskowa tak
Możliwość podłączenia zewnętrznego flesza gorąca stopka
Wyświetlacz 2,8 cala, 230 tys. pkt.
Tryby fotografowania
Czas otwarcia migawki w trybie automat od 1/2000 do 1 s
Czas otwarcia migawki w trybie manualnym [s] od 1/40000 do 60 s
preselekcja czasu tak
preselekcja przysłony tak
Tryb manualny tak
Liczba programów tematycznych 26
Zdjęcia seryjne do 60 kl./s
Pomiar ekspozycji, ostrości i parametry naświetlania
Wybór sposobu pomiaru światła tak
Centralnie ważony (center-weighted) tak
Punktowy (spot) tak
Matrycowy tak
Korekta ekspozycji od -2 do 2 EV co 1/3 EV
Braketing i automatyczna kontrola ekspozycji
White Balance bracketing tak
Auto Exposure bracketing tak
Focus bracketing tak
Best Shot Selector tak
Flash bracketing nie
Regulacja punktu bieli 7 ustawień predefiniowanych, automat, manual
Możliwość nagrywania filmów 640×480 (30 kl./s), 1920×1080 (60 kl./s z przeplotem), 1280×720 (30 kl./s), objętość nagrania do 4GB, w trybach HD i FHD długość nagrania do 29 minut, dźwięk stereo, działa zoom optyczny, 512 × 384 (300 kl./s), 432 × 192 (600 kl./s), 336 × 96 (1200 kl./s)
Łącze do komunikacji z PC USB 2.0 HighSpeed
Formaty zapisu zdjęć JPEG, RAW (DNG)
Nośniki danych SD, SDHC, MMC, MMC Plus
Wbudowana pamięć flash [MB] bd.
Wymiary spoczynkowe - szerokość x wysokość x głębokość 127,7 x 79,6 x 130,1 mm
Waga (z bateriami/akumulatorami) 720 g
Zasilanie LiIon Akumulator Li-Ion NP-100, 1850 mAh


Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.499s.