Ucieczka do przodu
Casio EXILIM Pro EX-F1 to aparat z pewnością nietuzinkowy. Choć wygląda jak typowy, solidny kompaktowy hiperzoom, w gruncie rzeczy jest aparatem jedynym w swoim rodzaju. Możliwościami rejestracji sekwencji wideo i szybkiej fotografii seryjnej daleko wykracza poza to, czym dysponują współczesne aparaty kompaktowe, lustrzanki i kamery wideo. W tym kontekście większość zarzutów jakie chciałoby się sformułować pod jego adresem traci na aktualności, gdyż alternatywy dla niego po prostu nie ma. Nawet wykładając kwotę kilkukrotnie większą nie kupimy kamery rejestrującej filmy przy 300 klatkach na sekundę.
Firma Casio ewidentnie próbuje w ten sposób wykorzystać swoje duże doświadczenie w produkcji kamer wideo i wygospodarować na rynku niszę, pozwalającą produkowanym aparatom kompaktowym bronić się przed cenowym i jakościowym atakiem tanich lustrzanek. Tym samym zamiast konkurować z nimi rozdzielczością matrycy nowy aparat Casio "ucieka" lustrzankom na tereny długo jeszcze dla nich niedostępne. Wiele egzemplarzy z pewnością na stałe zagości w szkolnych pracowniach i laboratoriach, gdzie posłużą dokumentowaniu przeróżnych doświadczeń.
"Filmowa" atrakcyjność EX-F1 nie oznacza jednak, iż jest to aparat dla każdego. Wyeksponowanie funkcji związanych z nagrywaniem sekwencji wideo oraz "szybką" fotografią spowodowało, iż typowo fotograficzna funkcjonalność jest nieco zredukowana i niejako "upchnięta" w menu, co nie tyle utrudnia, co spowalnia jego obsługę. Z kolei pewne sztuczne ograniczenia, jak niedostępność manualnego ostrzenia i funkcji makro w trybach manualnych będą mocno irytowały bardziej zaawansowanych użytkowników. EX-F1 nie zastąpi również "poważnej" kamery HD, a to dlatego iż w zbyt wielu kwestiach związanych z filmowaniem jesteśmy zdani wyłącznie na automatykę. Zbyt mało skuteczna jest również stabilizacja obrazu, polegająca na kompensacji poruszeń poprzez przemieszczanie przetwornika. O ile nieźle spisuje się przy fotografowaniu, podczas filmowania przy dłuższych ogniskowych efekty jej pracy w porównaniu z dobrą kamerą wideo są mizerne. Również autofokus jest zbyt powolny do zastosowań filmowych i zbyt łatwo gubi ostrość.
Zastosowanie 6-megapikselowej matrycy, choć było zapewne podyktowane innymi względami, wydaje się być bardzo dobrym posunięciem. W optymalnych warunkach pracy obiektywu (a więc w zakresie 50-150 mm) uzyskany obraz jest bardzo wysokiej jakości. Jednak wobec bardzo słabych osiągów obiektywu przy najdłuższych ogniskowych stosowanie przetwornika o wyższej zdolności rozdzielczej nie miałoby najmniejszego sensu. Słabym punktem zastosowanego układu są natomiast wyższe czułości pracy – co prawda cyfrowy szum jest usuwany przez odpowiednią obróbkę obrazu, jednak dzieje się to kosztem dużej utraty szczegółów.
Nie jest to zatem aparat dla każdego, który można kupić na zasadzie "duży zoom i fajnie filmuje". Mnogość trybów filmowania i fotografowania powoduje, iż sprawne wykorzystywanie wszystkich jego możliwości jest niemalże niemożliwe bez wnikliwego przeczytania instrukcji. Przed wyborem EX-F1 trzeba dokładnie rozważyć wszystkie za i przeciw. Jeśli rzeczywiście będzie pasował do naszych potrzeb, frajda z jego użytkowania będzie ogromna. Jeśli jednak potrzebujemy "tylko" dobrego aparatu fotograficznego na wakacje, poszukajmy czegoś bardziej klasycznego, za to z lepszym obiektywem.
Na kolejnych strona zamieściliśmy przykładowe fotografie wykonane aparatem Casio EXILIM Pro EX-F1, zapisane w formatach DNG i JPEG.
Plusy
+ duża rozpiętość tonalna zdjęć przy 100 ISO,
+ duża szczegółowość zdjęć w zakresie ogniskowych 50-150 mm,
+ możliwość rejestrowania serii zdjęć z prędkością 60 kl./s,
+ możliwość nagrywania sekwencji wideo w rozdzielczościach HD: 720p oraz 1080i,
+ funkcja nagrywania klipów wideo z prędkością 300, 600 oraz 1200 kl./s,
+ możliwość fotografowania z lampą błyskową do 7 kl./s,
+ funkcja pre-recording pozwalająca uniknąć opóźnienia wyzwolenia migawki,
+ podstawowe możliwości montażu materiału wideo wbudowane w aparat,
+ funkcja rozpoznawania twarzy.
Minusy
- zapis w formacie DNG wyłącznie w czułościach 100 i 200 ISO,
- niedostępność funkcji makro i ręcznego ostrzenia w trybach manualnych,
- niska jakość obrazu przy wysokich czułościach pracy matrycy,
- ukrycie funkcji "fotograficznych" w menu,
- ubogie oprogramowanie,
- powolny autofokus.
Strona producenta: www.aparaty-casio.pl
Cena: od 2990 zł
Casio EXILIM Pro EX-F1 - podstawowe dane techniczne |
---|
Przetwornik CMOS | |
Efektywna liczba punktów przetwornika | 6 megapikseli |
Rozmiar przetwornika | 1/1,8 cala |
Proporcje przetwornika | 4:3 |
Proporcje zdjęć | 4:3, 3:2, 16:9 |
Dostepne rozdzielczości zdjęć | 2816x2112 (RAW+JPEG, 4:3), 2816x2112 (4:3), 2816x1872 (3:2), 2816x1584 (16:9), 2304x1728 (4:3), 2048x1536 (4:3), 1600x1200 (4:3), 640x480 (4:3) |
Automatyczne ustawianie czułości | tak, w zakresie 100-400 ISO (przy zapisie zdjęć w formacie RAW w zakresie 100-200 ISO) |
Manualne ustawianie czułości | tak, w zakresie 100-1600 ISO (przy zapisie zdjęć w formacie RAW w zakresie 100-200 ISO) |
Sensor orientacji aparatu | tak |
Obiektyw | |
Rodzaj obiektywu | zmiennoogniskowy |
Budowa | 12 soczewek w 9 grupach, element asferyczny |
Zakres ogniskowych (ekwiwalent 35 mm) | 36-432 mm |
Zoom optyczny/cyfrowy | 12x / 4x |
Otwór względny | f/2.7-4.6 |
Maksymalna wartość przysłony | f/7.5-13.1 |
Tryb makro | tak, w trybach tematycznych |
Możliwość dołączania filtru/konwertera | tak |
Ręczne ustawianie ostrości | elektronicznie, pierścieniem na obiektywie lub przyciskami |
Sposób zmiany ogniskowej | elektronicznie, pierścieniem na obiektywie lub dźwignią |
Układ antywstrząsowy | stabilizacja położenia matrycy oraz elektroniczna |
AF Illuminator | tak |
Rodzaj wizjera | cyfrowy |
Wbudowana lampa błyskowa | tak |
Możliwość podłączenia zewnętrznego flesza | gorąca stopka |
Wyświetlacz | 2,8 cala, 230 tys. pkt. |
Tryby fotografowania | |
Czas otwarcia migawki w trybie automat | od 1/2000 do 1 s |
Czas otwarcia migawki w trybie manualnym [s] | od 1/40000 do 60 s |
preselekcja czasu | tak |
preselekcja przysłony | tak |
Tryb manualny | tak |
Liczba programów tematycznych | 26 |
Zdjęcia seryjne | do 60 kl./s |
Pomiar ekspozycji, ostrości i parametry naświetlania | |
Wybór sposobu pomiaru światła | tak |
Centralnie ważony (center-weighted) | tak |
Punktowy (spot) | tak |
Matrycowy | tak |
Korekta ekspozycji | od -2 do 2 EV co 1/3 EV |
Braketing i automatyczna kontrola ekspozycji | |
White Balance bracketing | tak |
Auto Exposure bracketing | tak |
Focus bracketing | tak |
Best Shot Selector | tak |
Flash bracketing | nie |
Regulacja punktu bieli | 7 ustawień predefiniowanych, automat, manual |
Możliwość nagrywania filmów | 640×480 (30 kl./s), 1920×1080 (60 kl./s z przeplotem), 1280×720 (30 kl./s), objętość nagrania do 4GB, w trybach HD i FHD długość nagrania do 29 minut, dźwięk stereo, działa zoom optyczny, 512 × 384 (300 kl./s), 432 × 192 (600 kl./s), 336 × 96 (1200 kl./s) |
Łącze do komunikacji z PC | USB 2.0 HighSpeed |
Formaty zapisu zdjęć | JPEG, RAW (DNG) |
Nośniki danych | SD, SDHC, MMC, MMC Plus |
Wbudowana pamięć flash [MB] | bd. |
Wymiary spoczynkowe - szerokość x wysokość x głębokość | 127,7 x 79,6 x 130,1 mm |
Waga (z bateriami/akumulatorami) | 720 g |
Zasilanie | LiIon Akumulator Li-Ion NP-100, 1850 mAh |