Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Teoria  >  Słownik pojęć  >  Słowniczek pojęć fotograficznych


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwsze lustrzanki cyfrowe Nikona, opracowane we współpracy z firmą Fujifilm (E2/E2s/E2N/E2Ns/E3), pozbawione były efektu pozornego wydłużenia ogniskowej?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Słowniczek pojęć fotograficznych
Autor: Robert Wyłupek, Marcin Pawlak, Jarosław Zachwieja
W naszym obszernym indeksie terminów fotograficznych wyjaśniamy wiele pojęć, z jakimi mogą spotkać się młodzi adepci fotografii. Jest on na bieżąco rozbudowywany tak, by stanowił kompletny zbiór definicji, ułatwiających zrozumienie artykułów publikowanych w naszym serwisie.


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXZ

M. Oznaczenie drugiej serii obiektywów Pentaxa z bagnetem K, pojawiła się wraz z wprowadzeniem korpusów serii M. Ich użyteczność z najnowszymi korpusami jest podobna jak w wypadku jak serii K (Pentax SMC).
M42. Gwintowe mocowanie obiektywowe, wprowadzone po raz pierwszy przez Zeissa w modelu Contax S. Stosowane było powszechnie przez wielu innych producentów, w tym Pentacona (NRD-owska część Zeissa), Pentaxa i zakłady radzieckie. W późniejszym czasie zostało wyparte przez opracowany przez Pentaxa bagnet K, w którym obiektywy z mocowaniem M42 zamocować można przez prostą, mechaniczną przejściówkę.
Manualna ekspozycja. Sposób wykonywania zdjęcia, w którym (zwykle posiłkując się wskazaniami światłomierza zewnętrznego lub wbudowanego w aparat) samodzielnie ustalamy czas ekspozycji oraz wartość przysłony tak, by uzyskać oczekiwany efekt wizualny.
Matówka. Płaska płytka z przezroczystego materiału (zwykle szkła optycznego) o jednej powierzchni matowej. Stosuje się ją w układach celowniczych aparatów fotograficznych do kadrowania i ustawiania ostrości. Często występuje wraz z dodatkowymi urządzenia mi optycznymi ułatwiającymi obserwację obrazu i ustawianie ostrości, jak pryzmat pentagonalny, soczewka Fresnela czy mikroraster.
MC. Patrz: Multi Coating.
Medical. (Nikon) Tak oznaczane były wysoce specjalistyczne obiektywy Nikona do makrofotografii z wbudowaną pierścieniową lampą błyskową. Zostały skonstruowane tak, by uwolnić użytkownika manualnego, analogowego korpusu od konieczności przeliczania ogniskowej, przysłony, skali odwzorowania i czułości filmu – wszystkie te wartości wystarczy ustawić odpowiednimi pierścieniami na obiektywie. Dziś może wydawać się to rozwiązaniem dziwacznym, gdyż wszystko to oblicza korpus AF, jednak w momencie ich premiery pozwalało zaprząc do makrofotografii osoby bez wykształcenia fotograficznego – techników medycznych, stomatologów itp. Zobacz też artykuł: Co znaczą magiczne symbole DX, VR, G, AI-S, czyli oznaczenia obiektywów Nikona?
Memory Stick. (MS) Standard kart pamięci flash opracowany w roku 1998 przez Sony. Przeznaczone są do stosowania przede wszystkim w urządzeniach produkcji Sony – niewielu innych producentów zdecydowało się na ich stosowanie. Pierwotna specyfikacja przewidywała pojemność zaledwie 128 MB, dlatego w 2003 roku światło dzienne ujrzały opracowane we współpracy z Sandiskiem karty Memory Stick PRO – o maksymalnej pojemności zwiększonej do 32 GB oraz trybem szybkiej transmisji danych High Speed. Karty MS mają dwie odmiany o zredukowanych rozmiarach: popularne dziś MS Duo (oraz MS Duo PRO) oraz wprowadzona w 2006 MS Micro. Obu odmian można używać w urządzeniach przystosowanych do „dużych” kart MS za pośrednictwem prostej przejściówki. W roku 2006 pojawiła się również odmiana kart MS o dużej wydajności” Memory Stick PRO-HG, ponownie opracowana we współpracy z Sandiskiem.
Metadane. Dodatkowe informacje znajdujące się wewnątrz pliku komputerowego, nie mające wpływu na jego zasadniczą treść. W przypadku plików graficznych ze zdjęciami mogą one zawierać dane zapisane przez aparat (np. parametry ekspozycji zdjęcia), program graficzny lub samego fotografa. Metadane mogą zawierać nie tylko informacje tekstowe, ale też bardziej złożone – np. program Adobe Photoshop wewnątrz pliku graficznego, na którym użytkownik wykonał polecenie Crop (Kadruj) umieszcza miniaturę oryginalnego obrazu. Metadane można poddawać edycji i z tego powodu nie są one godnym zaufania źródłem informacji o zdjęciu ani też jego autorze. Dwa najpopularniejsze typy metadanych stosowanych w fotografii cyfrowej to Exif oraz IPTC. Zobacz artykuł: Zabezpieczanie zdjęć przed kradzieżą.
MG. (Molded Glass) Oznaczenie obiektywów Tamrona, w których zastosowano tłoczone ze szkła soczewki asferyczne. Zobacz też artykuł Oznaczenia obiektywów Tamron.
Micro USM. (Micromotor USM) patrz: USM
Microdrive. Miniaturowe dyski twarde, pod względem mechanicznym i elektrycznym zgodne z kartami pamięci CompactFlash typu II (jedynie pobór prądu może być większy, typowo 190 mA, w szczycie do 310 mA), w związku z tym mogą być stosowane jako nośnik danych w urządzeniach takich jak cyfrowe aparaty fotograficzne. Zostały opracowane przez firmę IBM, obecnie produkowane są przez Hitachi oraz Seagate. Pierwsze dyski Microdrive z 1999 miały pojemność 170 megabajtów, dziś największe dostępne dyski mogą pomieścić 8 GB danych, opracowywane są modele 20-gigabajtowe.
Migawka. Mechanizm (lub od niedawna także układ elektroniczny) wbudowany w aparat lub obiektyw odpowiedzialny za regulowanie czasu, w którym światło pada na materiał światłoczuły. Migawka uruchamiana (otwierana) jest spustem migawki na czas potrzebny do naświetlenia zdjęcia, a następnie samoczynnie się zamyka. Obecnie zazwyczaj spotyka się migawki szczelinowe, centralne i elektroniczne (wyłącznie w aparatach cyfrowych). Zobacz artykuł: Mruganie okiem, czyli jak działa migawka.
Mired. Jednostka temperatury barwowej światła będąca odwrotnością kelwina (K) pomnożoną przez milion, zatem 1 mired = 1 000 000 kelwinów. W miredach określa się siłę oddziaływania filtrów korekcyjnych i konwersyjnych. Zobacz także: Balans bieli i temperatura barwowa
Mirror lockup. Patrz: Wstępne podnoszenie lustra
MM USM. (Micromotor USM) patrz: USM
MP-E. (Canon) Tym symbolem oznaczony został tylko jeden, bardzo specyficzny obiektyw przeznaczony wyłącznie do makrofotografii – Canon MP-E 65mm F/2.8 1-5x Macro. Jego unikatowość polega na tym, że oferuje on skale odwzorowania od 1:1 aż do 5:1 i co się z tym wiąże – nie pozwala ostrzyć na nieskończoność. Zobacz także artykuł: Oznaczenia obiektywów Canona dla systemu EOS
Multi-Coating. Oznaczenie obiektywów wyposażonych w wielowarstwowe powłoki antyodblaskowe. Ich zastosowanie pozwala uniknąć odbić światła wewnątrz obiektywu i będących efektem tego "zajączków" i flary oraz spadku kontrastu na zdjęciach wykonywanych pod światło. Zobacz też artykuł: Powłoki antyodblaskowe – jak wpływają na nasze zdjęcia?
MultiMedia Card. Standard kart pamięci flash, stosowanych jako nośniki danych m.in. w cyfrowych aparatach fotograficznych opracowany w roku 1997 przez Sandiska oraz Siemensa. Karty MMC straciły dużą część rynku po pojawieniu się kart SD, z którymi są w dużej mierze zgodne elektrycznie i mechanicznie. Ze względu na wykorzystywanie kart MMC w niewielkich urządzeniach przenośnych, doczekały się one kilku odmian o zredukowanych rozmiarach: RS-MMC, MMCmobile oraz MMCmicro. Zobacz też: Pamięć flash.


Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 8.115s.