Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Teoria  >  Słownik pojęć  >  Słowniczek pojęć fotograficznych


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Olympus E-3 potrafi sterować bezprzewodowo aż dziewięcioma lampami błyskowymi jednocześnie?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Słowniczek pojęć fotograficznych
Autor: Robert Wyłupek, Marcin Pawlak, Jarosław Zachwieja
W naszym obszernym indeksie terminów fotograficznych wyjaśniamy wiele pojęć, z jakimi mogą spotkać się młodzi adepci fotografii. Jest on na bieżąco rozbudowywany tak, by stanowił kompletny zbiór definicji, ułatwiających zrozumienie artykułów publikowanych w naszym serwisie.


ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXZ

E. (Nikon) Symbol obiektywów z wprowadzonej w 1799 roku wraz z korpusem EM serii Nikon Lens Series E. Mocowanie bagnetowe jest identyczne jak w we wprowadzonej później serii AI-S, brak natomiast charakterystycznych dla "poważnych" Nikkorów widełek. Pierwsze obiektywy Nikona, w których na większą skalę zastosowano tworzywa sztuczne. Zobacz też artykuł: Co znaczą magiczne symbole DX, VR, G, AI-S, czyli oznaczenia obiektywów Nikona?
E-TTL. (Evaluative TTL) System pomiaru światła błyskowego Canona, wprowadzony w 1995 roku wraz z korpusem EOS 50 (Elan II). Wykorzystuje przedbłysk pomiarowy wysyłany przez lampę błyskową przed otwarciem migawki, przy czym do pomiaru służy ten sam układ pomiarowy, co do pomiaru ekspozycji w świetle zastanym. Algorytm obliczający ekspozycję jest tak dobrany, by ustalać jak najlepsze oświetlenie obiektu, na który ustawiony jest aktywny punkt AF.
E-TTL II. Nowoczesna odmiana systemu E-TTL Canona wprowadzona w 2004 wraz z korpusem EOS 1D mark II (oraz analogowymi EOS 7N/30V/7S). Zamiast kierować się aktywnym polem AF, nowy system dokonuje porównania pomiarów dla światła zastanego i błyskowego. Pozwala to precyzyjniej zbalansować oświetlenie fotografowanej sceny i nie uwzględniać odbić np. w szybach czy lustrach. Nowy system uwzględnia ponadto informacje o odległości, na jaką ustawiona jest ostrość, która przekazywana jest przez nowsze obiektywy z bagnetem EF (EF-S). Wszystkie różnice pomiędzy E-TTL i E-TTL II zawarte są w korpusie aparatu – wszystkie lampy błyskowe współpracujące ze współczesnymi korpusami Canona powinny prawidłowo pracować w obu systemach.
ED. (Extra-low Dispersion) Oznaczenie szkła optycznego niskiej dyspersji, stosowane m.in. przez Nikona. Zobacz również: Potrójne widzenie, czyli skąd się bierze aberracja chromatyczna?
EF. (Electro Focus) Mocowanie obiektywów Canona wprowadzone wraz z korpusami systemu EOS. W roku 1987 Canon zdecydował się na całkowitą rewolucję – zrezygnował z dotychczasowego bagnetu FD i zgodnych z nim korpusów i obiektywów, i w zamian zaproponował zupełnie nową linię produktów z nowym bagnetem EF. Chociaż posunięcie to wywołało duże oburzenie użytkowników, pozwoliło zaprojektować całkowicie nowy, przemyślany system AF oraz zgodnych z nim akcesoriów bez oglądania się na uwarunkowania historyczne.
EF-S. Wprowadzona wraz z amatorskimi lustrzankami cyfrowymi odmiana obiektywów Canona z bagnetem EF. W budowie samego bagnetu nic się nie zmieniło, jednak obiektywy EF-S mają tylną soczewkę głębiej wchodząca do wnętrza aparatu, co powoduje, że w korpusach z pełnowymiarowym lustrem może dojść do kolizji tych dwóch elementów. Ponadto obiektywy EF-S mają mniejsze pole rzutowania obrazu, przystosowane do rozmiarów przetworników klasy APS-C. Z tego powodu obiektywy EF-S nie nadają się do wykorzystania w korpusach pełnoklatkowych.
Ekran odblaskowy (blenda, odbłyśnik). Nieprzezroczysty element odbijający światło wykorzystywany do wypełniania (rozjaśniania) cieni, zmiany kierunku lub rozproszenia oświetlenia. Blendy występują najczęściej w kolorach: białym (miękkie światło), srebrnym (twarde) i złotym (ciepłe).
Ekspozycja. Ilość światła przyjęta w określonym czasie przez materiał światłoczuły (matrycę, negatyw, diapozytyw itp.). Prawidłowy stopień naświetlenia jest rezultatem właściwego doboru wielkości otworu względnego (ustalanego za pomocą przysłony) i czasu naświetlania (regulowanego przez migawkę). Dla danych warunków oświetleniowych istnieje kilka ustawień wartości przysłony oraz czasu naświetlania, które dają taką samą ekspozycję, np. [f/5.6 i t=1/1000 s] = [f/8 i t=1/500 s] = [f/11 i t=1/250 s] itd. Przeczytaj artykuł: Ekspozycja zdjęcia (EV), czyli podstawa fotografii.
EMD. (Electromagnetic Diaphragm) Elektronicznie sterowana przysłona, stanowiąca integralną część systemu obiektywów EF Canona. Ponieważ mechanizm domykający przysłonę do wartości roboczej stanowi integralną część obiektywu, może być lepiej dopasowany do jego specyfiki. Dzięki temu uzyskano wysoką precyzje i dużą szybkość działania przysłony, jej ciche działanie oraz prostotę realizacji podglądu głebi ostrości.
EX. Oznaczenie profesjonalnej serii obiektywów Sigmy, nie oznacza jednak stosowania konkretnych rozwiązać mechanicznych (np. napęd HSM) i optycznych. Zobacz również artykuł: Oznaczenia obiektywów Sigma.
Exif. Najpopularniejszy rodzaj metadanych spotykanych w plikach graficznych TIFF oraz JPEG. Pola Exif mogą zawierać dane dotyczące daty i czasu powstania zdjęcia, ustawień aparatu, lokalizacji w której wykonano zdjęcie (jeżeli aparat był wyposażony w odbiornik nawigacji satelitarnej GPS) informacje o prawach autorskich. Metadane Exif mogą zawierać również miniatury zdjęć wykonane przez aparat lub program graficzny w celu szybszego generowania obrazu podglądu. Specyfikacja standardu Exif nie jest ściśle przestrzegana przez producentów sprzętu fotograficznego, co prowadzi niekiedy do nieprawidłowego odczytywania metadanych z modeli aparatów różnych producentów. Również metadane zapisywane w plikach RAW nie są zgodne ze standardem Exif, przez co są one nieczytelne dla wielu przeglądarek graficznych. Metadane Exif można poddawać edycji, przez co nie mogą być one wiarygodnym źródłem informacji o zdjęciu ani jego autorze. Zobacz artykuł: Zabezpieczanie zdjęć przed kradzieżą.


Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 3.426s.