Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Praktyka  >  Porady praktyczne  >  Odbitka taka, jak trzeba


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwsze cyfrowe zdjęcie powstało ponad 30 lat temu?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Odbitka taka, jak trzeba
Autor: Marcin Pawlak


« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »

Odbitka taka, jak trzeba
Jednym z częściej pojawiających się pytań, które nurtują adeptów fotografii, jest: "Jakiej wielkości odbitkę mogę uzyskać, dysponując aparatem o matrycy N megapikseli"? Złośliwa, acz zupełnie prawidłowa odpowiedź brzmi: o dowolnej. To, jakiej wielkości możemy z danego aparatu uzyskać odbitkę zależy tylko od tego, z jakiej odległości zamierzamy ją oglądać.
 
Każdy z nas zaobserwował zapewne zjawisko polegające na tym, że nasza zdolność rozróżniania szczegółów spada wraz z odległością od obserwowanego przedmiotu. Wynika z tego, że szczegółowość obrazu może być tym mniejsza, im większa jest odległość, z jakiej go obserwujemy.
 
Z powyższej zasady wynika, że docelową rozdzielczością zamawianej przez nas odbitki wcale nie musi być 300 DPI. Owszem, jeśli zamawiana fotografia ma wylądować w rodzinnym albumie, powinna ona być szczegółowa. Jeśli jednak zamawiana przez nas odbitka ma zawisnąć na ścianie, gdzie oglądana będzie z odległości co najmniej metra, w zupełności wystarczy, jeśli będzie miała rozdzielczość o połowę mniejszą – a więc 150 DPI. Jeśli z kolei planujemy prezentację naszej twórczości w formacie wystawowym, a więc 70 × 100 cm, nikt nie będzie jej oglądał z odległości mniejszej, niż 2 metry. Jak poważne są tego konsekwencje, wystarczy zaobserwować poniżej, wybierając rozmiary zdjęcia oferowane przez nasz aparat:

Rozmiary zdjęć z aparatów cyfrowych
Wielkość zdjęcia
Odległość obserwacji/rozdzielczość: 0,5 m / 300 DPI 1 m / 150 DPI 2 m / 75 DPI
Wielkość odbitki

Jak widać, dla przykładowego zdjęcia o rozmiarze 6 megapikseli, w zależności od planowanego przeznaczenia odbitki, jej maksymalna wielkość może się wahać od formatu sporo mniejszego od kartki A4 do 100×70 cm.

Rozmiar na życzenie
Jak zatem określić rozmiar zdjęcia w pikselach, tak by otrzymana odbitka zgodna była z naszymi oczekiwaniami? Przede wszystkim, zdecydować musimy się, w jakich warunkach będziemy ją oglądać: w albumie, na ścianie czy na wystawie. Gdy już go określimy (posiłkując się powyższym kalkulatorem), powinniśmy wybrać najbardziej odpowiadający mu rozmiar odbitki fotograficznej (korzystając z tabeli na poprzedniej stronie)– tak, by niezbędne przekadrowanie były możliwie niewielkie. Następnie odczytany z tabeli rozmiar odbitki w pikselach powinniśmy wykorzystać, by ustalić rozmiary ramki kadrującej zdjęcie w programie graficznym.
 
Jeśli chcemy mieć pewność, że całe zdjęcie znajdzie się na odbitce, powinniśmy je skadrować o 3-4 piksele ciaśniej, niż wynika to z rozmiaru odbitki – da nam to zapas na niedokładność mechanizmu obcinającego zdjęcia w punkcie usługowym.

Zobacz także:
Warsztat: Usuwanie niepożądanych elementów obrazu
ABC fotografii – rodzaje kadrów
ABC fotografii – kompozycja
Warsztat: Efektowny kolaż zdjęć
Warsztat: Korekta zniekształceń geometrycznych w Photoshopie CS2/CS3
Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. IV
Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. III
Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. II
ABC kompozycji – punkt widzenia
Kalkulator kątów i pola widzenia obiektywu
Ogniskowa, czyli jak aparat widzi nieskończoność
Katalogowanie i archiwizacja – część II: Katalogowanie fotografii
Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. I
Katalogowanie i archiwizacja – część I: Porządek na dysku
Warsztat: Usuwanie koloru – konwersja fotografii do czerni i bieli
Kalkulator głębi ostrości
Głębia ostrości w aparatach kompaktowych
Głębia ostrości w praktyce i w teorii
Adobe Photoshop: kadrowanie fotografii
Fotografowanie dzieci
Pomysły na prezent dla fotoamatora
Oryginalna panorama wykonana "z ręki"


« poprzednia strona 1|2|3 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 2.51s.