Format formatowi nierówny
Co jednak począć, gdy wykonaliśmy zdjęcie "idealne", takie, które przy proporcjach kadru 4:3 ma akurat idealną (naszym zdaniem) kompozycję, i przy przekadrowaniu może jedynie stracić? Nie pozostaje nam nic innego, jak poszukać fotolabu, który dysponuje maszyną pozwalającą na uzyskanie odbitek o "cyfrowych" (tak zwykle są określane) proporcjach kadru – a więc 4:3. Na szczęscie takich punktów jest coraz więcej.
Niestety, formaty odbitek opuszczających maszyny często maja mało wspólnego nie tylko z proporcjami 4:3, ale i 3:2. Wynika to w dużej mierze z tego z faktu, że jeden z wymiarów odbitki zdeterminowany jest szerokością roli papieru, z jakiej są odcinane. Powoduje to, że proporcje odbitki rzadko odpowiadają "ideałowi". Nie jest to bynajmniej żadna przypadłość czasów "cyfrowych" – z dokładnie taką samą sytuacją mieliśmy do czynienia przy wykonywaniu odbitek z tradycyjnych negatywów. Wówczas jednak mało komu chciało się przyglądać dokładnie każdej klatce negatywu i porównywać ją z uzyskaną odbitką. Dziś dociekliwych nie brak – zawsze znajdzie się ktoś, kto powiększy maksymalnie zdjęcie i "odkryje", że odbitka została przekadrowana. Tymczasem owo przekadrowanie niemal zawsze jest konieczne – jak już wspomnieliśmy, proporcje odbitek oferowane przez maszyny w fotolabach zwykle odbiegają od nominalnych 4:3 i 3:2. Jeśli zatem chcemy, by efekt uzyskany na odbitkach otrzymanych z fotolabu odpowiadał naszym zamierzeniom, musimy odpowiednio przystosować nasze zdjęcia.
Pierwszym etapem będzie wybór odpowiedniego formatu odbitki. W tym celu jednak musimy odwiedzić (fizycznie bądź internetowo) nasze laboratorium, i dowiedzieć się, jakie formaty odbitek mogą nam zaoferować. Od tego bowiem będzie zależeć, do jakich dokładnie proporcji kadru będziemy musieli się dostosować.
O ile formaty odpowiadające proporcjom 3:2 są ustandaryzowane i te same niezależnie od producenta fotolabu, to z ich "cyfrowymi" mutacjami już tak dobrze nie jest, i ich dokładne wymiary mogą się różnić w zależności od producenta i oprogramowania maszyny. Dlatego warto sprawdzić, jakie dokładnie wartości odpowiadają odbitkom oferowanym przez wybrany przez nas punkt usługowy. Dla ułatwienia podajemy poniżej najczęściej spotykane, typowe wartości.
Formaty odbitek fotograficznych |
---|
format | wysokość | szerokość | wysokość | szerokość | proporcje |
9×12 cm | 89 mm | 120 mm | 1051 px | 1417 px | 4:3 |
9×13 cm | 89 mm | 127 mm | 1051 px | 1500 px | 3:2 |
10×14 cm | 102 mm | 136 mm | 1204 px | 1606 px | 4:3 |
10×15 cm | 102 mm | 152 mm | 1204 px | 1795 px | 3:2 |
13×16 cm | 127 mm | 160 mm | 1500 px | 1889 px | 4:3 |
13×18 cm | 127 mm | 178 mm | 1500 px | 2102 px | 3:2 |
15×20 cm | 152 mm | 203 mm | 1795 px | 2397 px | 4:3 |
15×21 cm | 152 mm | 216 mm | 1795 px | 2551 px | 3:2 |
18×24 cm | 180 mm | 240 mm | 2125 px | 2834 px | 4:3 |
20×25 cm | 203 mm | 254 mm | 2397 px | 3000 px | niestandardowy |
21×25 cm | 216 mm | 254 mm | 2551 px | 3000 px | niestandardowy |
21×28 cm | 216 mm | 280 mm | 2551 px | 3307 px | 4:3 |
21×30 cm | 210 mm | 297 mm | 2480 px | 3507 px | 3:2 |
25×30 cm | 254 mm | 300 mm | 3000 px | 3543 px | niestandardowy |
25×38 cm | 254 mm | 381 mm | 3000 px | 4500 px | 3:2 |
W powyższej tabeli przyjęliśmy, że rozdzielczość obrazu na wykonywanej odbitce wynosi 300 DPI (punktów na cal) – jest to wartość typowa dla obrazów oglądanych "na wyciągnięcie ręki". Wartość tę możemy zwiększyć, czego efektem będzie niewielkie poprawienie szczegółowości obrazu, jednak kosztem jego rozmiarów – odbitka będzie po prostu mniejsza. Drugim ograniczeniem są techniczne możliwości maszyny wykonującej odbitki – większość z nich naświetla odbitki właśnie z rozdzielczością 300 DPI, i próba naświetlenia zdjęcia o większej rozdzielczości nie da żadnych pozytywnych rezultatów – oprogramowanie maszyny i tak będzie musiało przetworzyć zdjęcie do rozdzielczości 300 DPI.