Oczywiście spiralne konstrukcje mogą wyglądać równie udanie również na zdjęciach o innych proporcjach kadru, wszystko zależy bowiem od kompozycji naszej fotografii. Jednak wkomponowanie ich w kadr o Złotych Proporcjach może zapewnić naszym zdjęciom dodatkowy, bardzo silny walor estetyczny.
|
Na fotografiach o proporcjach kadru 1:1,618 szczególnie dobrze prezentują się obiekty zakrzywione i konstrukcje spiralne. Zapewne jest to związane z dobrze zakotwiczoną w naszej świadomości estetycznej konstrukcją Złotej Spirali. |
A teraz czas na największą niespodziankę: ze wszystkich, stosowanych dzisiaj formatów prezentacji obrazu najbliższy zasadom złotego podziału (a więc proporcji 1,618) jest kadr o proporcjach… wbrew pozorom nie 3:2 (który jednak jest do niego dosyć zbliżony), lecz 16:10 – czyli taki, jaki spotyka się w sporej części nowoczesnych monitorów LCD i znakomitej większości nowych notebooków. Warto zatem wypróbować kadrowanie zdjęć do formatu 16:10 z dwóch powodów: nie tylko uzyskamy kadr o wysokiej dynamice i łatwy do skomponowania, ale również zdjęcie takie będzie się dobrze prezentowało na ekranie naszych monitorów.
Na zakończenie
Jak widać format, w jakim tworzymy nasze fotografie również – podobnie jak wszystkie inne elementy zdjęcia – nie powinien być pozostawiony przypadkowi. Odpowiedni dobór kadru pomoże uzyskać niebanalny efekt i zatrzymać uwagę oglądającego na zdjęciu przez kilka chwil dłużej. Fotografia cyfrowa daje nam komfort dowolnej obróbki zdjęcia w zaciszu domowej pracowni. Każdy, najprostszy nawet program graficzny oraz bardzo wiele przeglądarek zdjęć umożliwi nam swobodne przycinanie fotografii. Wykorzystajmy twórczo ten potencjał i nie ograniczajmy się wyłącznie do wykonywania zdjęć o takich proporcjach, jakie oferuje nam aparat.
Zobacz także:ABC fotografii – kompozycjaWarsztat: Mała głębia ostrości na zdjęciach z kompaktówABC fotografii – perspektywaCyfrowe panoramowanie i zoomowanieGwieździste zdjęciaABC kompozycji – punkt widzeniaABC kompozycji – reguła trójpodziałuRegulacja balansu bieli w plikach JPEGBalans bieli i temperatura barwowa w praktyceWarsztat: Prosta ramka typu pass-partout w PhotoshopieGłębia ostrości w praktyce i w teoriiCo widzi obiektyw, a co zobaczy matryca?Adobe Photoshop: kadrowanie fotografiiOryginalna panorama wykonana "z ręki"