Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Edycja obrazu  >  Warsztaty  >  Regulacja balansu bieli w plikach JPEG


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Olympus E-3 potrafi sterować bezprzewodowo aż dziewięcioma lampami błyskowymi jednocześnie?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Regulacja balansu bieli w plikach JPEG
Autor: Jarosław Zachwieja
Bardzo często po zrzuceniu zdjęć na dysk twardy komputera okazuje się, że automatyczny pomiar balansu bieli zawiódł i zdjęcia obarczone są zafarbem, którego wcale sobie nie życzyliśmy. Nie ma problemu, jeśli fotografie były rejestrowane w formacie RAW – w takiej sytuacji możemy ich kolorystykę z łatwością skorygować. Co jednak, jeżeli materiał został zachowany w plikach JPEG? Jak się okazuje, w takim przypadku też możemy sobie poradzić.

« poprzednia strona 1|2 następna strona »

Najczęściej używanym przez fotografów programem do edycji zdjęć od dawna pozostaje Photoshop. Niestety nawet najnowsze jego wersje nie dysponują narzędziami umożliwiającymi zmianę temperatury barwowej fotografii w plikach JPEG w tak łatwy sposób, jak moglibyśmy to zrobić z plikami RAW w najprostszym nawet konwerterze. Problem ten opisaliśmy w naszym artykule o balansie bieli i temperaturze barwowej. Jednak mimo, iż nawet w Photoshopie CS3 poza modułem Adobe Camera Raw, nie znajdziemy suwaka "white balance", to istnieje kilka sposobów, żeby w miarę szybko poprawić kolorystykę naszych zdjęć.

Filtry fotograficzne
W czasach fotografii analogowej używano dwóch rodzajów materiałów światłoczułych: dla światła naturalnego i sztucznego. Nie było wtedy mowy o ustawianiu balansu bieli z dokładnością do jednego kelwina. Aby zapobiec powstawaniu na zdjęciach zafarbu, stosowano zatem filtry konwersyjne ocieplające, ochładzające oraz likwidujące zafarb pochodzący z nieciągłych źródeł światła (np. lampy jarzeniowe w pewnych warunkach mają tendencje do pozostawiania na zdjęciach zielonej lub niebieskiej dominanty).

Wojowie stojący pod murem mają nieco niezdrowy kolor skóry nie z powodu choroby, lecz za sprawą błędnych ustawień aparatu. Na szczęście, mimo że zdjęcie zapisano w formacie JPEG, balans bieli stosunkowo łatwo skorygujemy za pomocą cyfrowych filtrów.

Adobe Photoshop dysponuje narzędziem bardzo dobrze symulującym pracę tych i innych barwnych filtrów. Jest ono ukryte w menu Image | Adjustments (Obrazek | Dopasuj) i nosi nazwę Photo Filter (Filtr Fotograficzny). Znajduje się w nim zestaw predefiniowanych ustawień symulujących popularne filtry barwne, w tym również filtry konwersyjne. My zastosujemy filtr ocieplający dla skorygowania pewnej fotografii wykonanej w plenerze podczas pokazów rycerskich. Choć przed wykonaniem zdjęć zadbano o ustawienie balansu bieli w aparacie na światło słoneczne, to jednak fotografujący nie przewidział, iż niektóre z fotografowanych miejsc będą znajdowały się w cieniu. Ponieważ temperatura barwowa światła słonecznego padającego bezpośrednio jest niższa, niż występującego w miejscach zacienionych, to nasz portret dwóch wojów wykazuje tendencje do lekkiego przekłamania barwy w kierunku błękitu i fioletu. Widać to zwłaszcza po odcieniu skóry sfotografowanych osób oraz po niebieskawej barwie zaprawy dolnej części muru.

Narzędzie Photo Filter (Filtr fotograficzny) ma niewiele ustawień i jest łatwe do opanowania. Pamiętajmy, aby nie wyłączać opcji Preview (Podgląd), co pozwoli nam na bieżąco śledzić zmiany kolorystyki zdjęcia.

Po wybraniu interesującej nas opcji w menu, dostrzeżemy, że kolorystyka naszego zdjęcia uległa zmianie. To efekt domyślnego nałożenia na obraz pierwszego dostępnego na liście filtra. Wybierzmy z rozwijalnego menu przy opcji Filter (Filtr) interesujący nas Warming Filter (85). Zauważymy, że w naszym przypadku praktycznie natychmiast osiągniemy zadowalające efekty – metalowe elementy zbroi XI-wiecznych wojów przybiorą, zamiast niebieskiego, typowy dla żelaza szary kolor, a twarze nabiorą zdrowszego wyglądu. Jeżeli chcemy wyregulować działanie filtra (np. dodatkowo ocieplić scenę), użyjmy w tym celu suwaka Density (Gęstość). Domyślnie jest on ustawiony na 25% i w naszym przypadku taka wartość daje całkiem niezłe rezultaty.

Opcja Preserve Luminosity (Zachowaj jasność) pozwala utrzymać pierwotną jasność zdjęcia po nałożeniu filtra. Jej wyłączenie powoduje taki sam efekt, jaki uzyskalibyśmy po nałożeniu na obiektyw filtra barwnego bez korekty ekspozycji.

Osoby fotografujące analogowo lub weterani fotografii, którzy przesiedli się na technologię cyfrową wiedzą, że zastosowanie jakiegokolwiek filtra barwnego zmniejsza ilość światła przechodzącego przez obiektyw, a co za tym idzie – również jasność zdjęcia. Wykonujący zdjęcia przy użyciu szklanych filtrów w tego typu sytuacjach dokonują odpowiedniej korekty parametrów ekspozycji. Niestety my, pracując już na gotowym zdjęciu nie mamy takiej możliwości. Pomoże nam w tym jednak włączenie opcji Preserve Luminosity (Zachowaj jasność). Powoduje ona utrzymywanie jasności zdjęcia na stałym poziomie.

Regulacja siły działania filtra po jego nałożeniu
Największym problemem związanym ze stosowaniem filtrów w Photoshopie jest fakt, że po ich nałożeniu nie można modyfikować ich ustawień (ma to zmienić najważniejsza z nowych funkcji Photoshopa CS3 o nazwie Smart Filters). Można jednak sobie z tym problemem w pewnym stopniu poradzić.

Mając do dyspozycji dwie warstwy, z których jedna zawiera zdjęcie o zmienionej kolorystyce, a druga oryginał, możemy zmniejszyć intensywność filtra regulując stopień krycia górnej warstwy.

W pierwszej kolejności, jeszcze przed rozpoczęciem obróbki zdjęcia, powinniśmy powielić warstwę z fotografią za pomocą opcji z menu Layer | Duplicate Layer (Warstwa | Powiel warstwę). Od tej pory pracować będziemy wyłącznie na położonej najwyżej kopii. Po wykonaniu całej pracy z filtrami, jeżeli intensywność działania filtra uznamy za zbyt dużą, możemy ją zmniejszyć. W tym celu na palecie Layers (Warstwy) wskazujemy warstwę górną i regulujemy dla niej parametr Opacity (Krycie). Gdy uzyskamy już zadowalające efekty, wybieramy z menu Layer | Flatten Image (Warstwa | Spłaszcz obrazek).
 
Korzystając z tej techniki należy pamiętać, że w ten sposób możemy jedynie zmniejszyć intensywność działania filtra, nie zaś go zwiększyć. Jeżeli nie mamy pewności, jak dokładnie powinien być on ustawiony, możemy nawet nieco przesadzić z wartością parametru Density (w granicach 40-50%), a potem go osłabić przez odpowiednie wymieszanie warstw obrazu.
« poprzednia strona 1|2 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.442s.