Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Teoria  >  Pojęcia fotograficzne  >  ABC fotografii – rodzaje kadrów


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Pierwszą lustrzanką z samopowrotnym lustrem był wyprodukowany w roku 1947 na Węgrzech aparat Duflex?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

ABC fotografii – rodzaje kadrów
Autor: Jarosław Zachwieja
Każda fotografia to fragment rzeczywistości ujęty w ramy. Od tego, w jakich granicach zamkniemy uwieczniony obraz w dużej mierze zależy siła wyrazu zdjęcia. W kolejnym odcinku kursu podstaw fotografii pokażemy, jak wykorzystywać kształt wykonywanego ujęcia tak, aby uzupełniał on kompozycję obrazu i tworzył z nim harmonijną całość.

« poprzednia strona 1|2|3|4 następna strona »

Osoby które fotografują amatorsko dosyć często nie traktują kształtu i orientacji kadru jako istotnych elementów swoich zdjęć. Zależy im przede wszystkim na zmieszczeniu na zdjęciu fotografowanego widoku, całego obiektu lub detalu, który je interesuje. Pierwszym etapem świadomego fotografowania jest stosowaniereguł kompozycji. Znacznie rzadziej jednak wciągają do kompozycji sam kadr, a jeśli już, to czynią to z powodów dość oczywistych – np. ustawiają aparat w pozycji pionowej, gdy orientują się, że w ten sposób fotografowana osoba lepiej wypełni zdjęcie, a z jej tła znikną odwracające uwagę elementy.

Na pierwszy rzut oka jest to zwyczajne zdjęcie koncertowe. Jednak przez zastosowanie wyjątkowo szerokiego kadru autor uzyskał efekt dużej koncentracji na występujących muzykach.

Postępując w ten sposób, osoby te tracą okazję do wzmocnienia fotograficznej kompozycji za pomocą odpowiednio ułożonego kadru o właściwych dla tematyki i kompozycji zdjęcia proporcjach. A tymczasem znajomość kilku bardzo prostych zabiegów może nam pomóc w wyniesieniu naszych umiejętności fotograficznych na zupełnie nowy poziom. Warto zatem poznać zasady rządzące tym elementem sztuki kompozycji, jakim jest dobór kadru.

Portret kontra landszaft
Dwoma najczęściej spotykanymi typami fotografii (a także malarstwie i wielu innych sztukach plastycznych) są kadry poziome i pionowe, w krajach anglojęzycznych noszące miana odpowiednio kadrów krajobrazowych (ang. landscape) oraz portretowych (ang. portrait). Już same nazwy sugerują ich najbardziej oczywiste zastosowanie – ujęcie poziome szczególnie dobrze sprawdza się przy fotografowaniu widoków, natomiast pionowe najczęściej spotkamy oglądając zdjęcia osób lub zbliżenia ich twarzy.

W klasycznym zdjęciu portretowym pionowy kadr pozwala uchwycić najwięcej detali fotografowanej osoby.

Jeżeli jednak odłożymy na bok te dość oczywiste funkcje pionowej i poziomej orientacji zdjęć, odkryjemy coś jeszcze. Otóż horyzontalne ułożenie kadru sprawia, że na oglądającego silniej działają znajdujące się na zdjęciu linie poziome, podczas gdy kompozycja wertykalna daje efekt przeciwny – wzmocnieniu ulegają linie pionowe. Ponadto zdjęcia zorientowane poziomo uwydatniają relację między sfotografowanymi obiektami, natomiast pionowe sprzyjają izolowaniu ich od otoczenia. Stąd już tylko krok do wyciągnięcia odpowiednich wniosków w celu maksymalnego wykorzystania potencjału fotografowanych scen.

Pozioma orientacja kadru pozwoliła uwypuklić na tym zdjęciu liczne poziome linie wyznaczające kolejne plany fotografii.

Przykładowo: cóż lepiej podkreśli wysokość i strzelistość fotografowanego wieżowca, jeżeli nie umieszczenie go w kadrze o zdecydowanie pionowej orientacji? Z kolei bezkres amerykańskiej prerii ukażemy najlepiej za pomocą zdjęcia o dużej szerokości, która zdecydowanie wyróżni linię horyzontu. Również do uwiecznienia rajdów motocyklowych zapewne najchętniej sięgniemy po kadr poziomy – zwłaszcza wówczas, gdy umiejętnie połączymy go z techniką panoramowania. Odpowiednie zorientowanie kadru zwiększy siłę oddziaływania każdego zdjęcia, zaś złe spowoduje, że główny obiekt na fotografii straci swoją pozycję i zostanie "zepchnięty" na dalszy plan.
« poprzednia strona 1|2|3|4 następna strona »
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.485s.