Kurs adresowany jest do osób zainteresowanych pogłębioną znajomością warsztatu
negatywowej techniki czarno-białej, włącznie z
wykonaniem archiwalnych czarno-białych powiększeń. Kurs jest szczególnie polecany tym, którzy planują ubiegać się o przyjęcie od razu na drugi rok Studium Fotografii ZPAF a także do innych uczelni, które ciemnię czarno-białą traktują pobieżnie. Kładący nacisk na tradycyjne techniki fotograficzne ZPAF wychodzi z założenia, że fotografia jako dzieło wciąż materializuje się w postaci autorskiej odbitki. Taka, odpowiednio sygnowana kopia, wykonana osobiście przez autora lub pod jego fachowym nadzorem według ścisłych, obowiązujących w całym świecie zasad jest coraz bardziej poszukiwanym przedmiotem prezentacji w galeriach oraz archiwizacji w zbiorach i tym bardziej obrotu kolekcjonerskiego.
Spotkania w formie ilustrowanych wykładów teoretycznych i ćwiczeń praktycznych w ciemni, prowadzonych dla grupy 10-osobowej, w sumie
54 godziny zajęć. Kurs poprowadzą doświadczeni fotograficy, członkowie ZPAF, wśród nich rzeczoznawcy Ministra Kultury.
Zajęcia w dni powszednie w godzinach 18-21 oraz w weekendy w godzinach 10-14.Uczestnicy otrzymają wszystkie niezbędne do ćwiczeń w ciemni odczynniki oraz materiały. Uzyskanie wymiernych efektów w takim, nieomal codziennym cyklu zajęć wymaga własnej pracy uczestników - realizacji zadań odpowiednim sprzętem w tradycyjnym czarno-białym zapisie negatywowym.
W PROGRAMIE:- Początki i rozwój fotografii klasycznej w aspekcie technologicznym.
- Fizykochemiczne podstawy rejestracji obrazów na materiałach srebrowych. Przegląd historycznych i aktualnych technik.
- Aktualny rynkowy asortyment czarno-białych materiałów zdjęciowych i pozytywowych. Porównanie parametrów i zastosowania.
- Wywoływanie negatywu. Składniki, rodzaje, receptury wywoływaczy i ich charakterystyka. Kształtowanie własności negatywu poprzez proces obróbki. Specjalne wywoływacze pozytywowe.
- Wykonanie zdjęć na czarno-białym materiale negatywowym - filmie małoobrazkowym, błonie zwojowej i ciętej większego formatu. Ekspozycja uzależniona od przedmiotu zdjęcia i charakteru oświetlenia, określająca sposób wywołania.
- Technika powiększania na papierach o zmiennej gradacji. Doświetlanie i maskowanie. Zmiana własności obrazu srebrowego. Osłabianie i wzmacnianie. Grafizacja. Zmiękczanie konturów. Technika grubego ziarna. Tonowanie. Relief. Pseudosolaryzacja..
- Praca na papierach barytowych. Przygotowanie zdjęć do celów kolekcjonerskich i archiwalnych. Wymagania techniczne, próby, badanie trwałości. Zasady sygnowania i opisywania prac. Przyjęte wielkości nakładów autorskich. Praktyka niezbędnego retuszu (plamkowania) i oprawy w passe-partou.
Termin kursu: 5 -17 września 2011
Szczegółowy program i kwestionariusz uczestnika: biuro@zpaf.pl
Zobacz także:Barwy soli Europy – Międzynarodowy Konkurs FotograficznyMeta Przemiana I - Żywa Rzeźba – wernisaż wystawy Andrzeja Dudka – DüreraMoje podróże małe i duże – konkurs fotograficznyCyber-shot TX55 i WX30 – dwa nowe kompakty SonyFotograficzne punkty Canona czekają w nadmorskich kurortachTEST: AF-S NIKKOR 50 mm f/1.8G - nowe wcielenie klasykaOlympus TOUGH – historia podwodnaAF-S NIKKOR 50 mm f/1,8G – pierwsze zdjęciaKRAJOBRAZ – jak zauważyć i zrobić ciekawe zdjęcie?Olympus TOUGH – twardziel dla najmłodszych (i nie tylko)Recenzja: "Artyści mówią. Wywiady z mistrzami fotografii"Olympus TOUGH – aparaty inne niż wszystkie