Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Sztuka  >  Kalendarium  >  Fotografia jako maska. Dysymulacje obrazu


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Już w 1965 roku Canon zaprezentował lustrzankę małoobrazkową (model Pellix) ze stałym, półprzepuszczalnym lustrem?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa
Fotografia jako maska. Dysymulacje obrazu
Dodał: Alina Plata
Miasto: Warszawa
Lokalizacja: Galeria Asymetria w Domu Funkcjonalnym
Ulica: Jakubowska 16
Termin: 11.01.2014 – 14.02.2014
Wernisaż: 11.01.2014, godz. 19

Fotografia Anonimowa


Fotografia Anonimowa, Zbigniew Dłubak, Jerzy Lewczyński, Julia Pirotte, Wojciech Plewiński, Zofia Rydet, Zygmunt Rytka

"Pojęcie maski funkcjonuje skrycie w naszej psychice. Gdy chcemy odgadnąć, co kryje się za czyjąś twarzą, gdy chcemy czytać z czyjejś twarzy, milcząco przyjmujemy, że jest ona maską." (Gaston Bachelard)

A gdybyśmy podłożyli pod słowo twarz inne, mianowicie fotografia? Spostrzeżemy, że fotografia jako wynalazek wiarygodnego odniesienia do rzeczywistości, a więc identyfikacji widoku i rzeczy (symulacja, mimesis) w totalnych działaniach artystycznych, czyli docierających do swych granic, paradoksalnie stała się swoim zaprzeczeniem. Artysta poddając w wątpliwość zjawisko prawdy w widoku, rejestruje obraz fotograficzny, który obserwator traktuje jako coś sztucznego - dysymulację rzeczywistości (ukrywanie się rzeczy).
Na gruncie fotografii polskiej granica ta historycznie została przekroczona przez Zbigniewa Dłubaka, który w 1948 wykonał serię fotografii makroskopowych, "odstępując od fotografii tradycyjnej traktującej fotografię nie jak narzędzie użyteczne do odtwarzania widoku, lecz narzędzie kreujące" (Janina Ładnowska). Choć stało się to na marginesie wypracowywania nowego programu dla sztuki polskiej po II wojnie światowej, niemniej w działaniach artystycznych fotografii, dysymulacja - jako poddawanie w wątpliwość, stała się jednym z najbardziej charakterystycznych rysów tego medium. Powtórzmy za Bachelardem: "Fenomenologia dysymulacji musi sięgać do źródeł chęci bycia kimś innym".
A więc w miejsce twarzy dziecka możemy np. zobaczyć jakieś cierpienie, które kojarzymy z jakimś innym obrazem z przeszłości. Fotografia staje się maską, w jednej z jej funkcji obrazu, jaką jest dysymulacja.
I gdy to sobie uświadomimy, już jako obserwację samego jej procesu poddawania w wątpliwość, co było tak ważne dla Jerzego Lewczyńskiego, nagle maska staje się dla nas czymś pozytywnym, widzeniem rzeczy przez fotografię, ich archeologią.

Zobacz także:
Sony Cyber-shot HX50: mały, lekki, zawodowy
Sony Cyber-shot HX300: 50-krotny zoom i komfort obsługi lustrzanki
Sony Cyber-shot WX300 do zabrania w podróż
Półkolonie fotograficzne - ferie zimowe 2014
Grand Press Photo 2013 – galeria zdjęć
WYWIAD: Cardiff po zmroku w obiektywie Macieja Dakowicza
Digiscoping, czyli świat w dużym przybliżeniu
Plener – dokąd, kiedy i z czym?
9. edycja BZ WBK Press Foto rozstrzygnięta
Śląska Fotografia Prasowa 2012 - galeria nagrodzonych zdjęć
Wyniki konkursu Sony World Photography Awards 2013
Czarno-białe czy w kolorze?
Zdjęcia, które kłamią?



Powrót do listy
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 6.745s.