Do wyboru, do koloru
Najpopularniejszym – i najbardziej urozmaiconym – rodzajem statywów są
trójnogi. Tu, w zależności od solidności wykonania i przeznaczenia możemy spotkać zarówno filigranowe modele o udźwigu kilograma (w sam raz na zaawansowany kompakt lub lekką lustrzankę z tanim obiektywem) op studyjne potwory o nośności 20 kg. Typowy trójnóg składa się z kilku elementów: rozkładanych nóg, kolumny i głowicy. Lżejsze i mniejsze modele mają najczęściej niewymienną, zintegrowaną głowicę, te średniej klasy mają głowicę wymienną, modele przeznaczone do poważniejszych zastosowań są sprzedawane w ogóle bez głowicy, którą należy dokupić osobno. Po złożeniu, mają długość kilkudziesięciu centymetrów, co pozwala przypiąć je np. do plecaka fotograficznego.
|
Typowy trójnóg ma po złożeniu długość kilkudziesięciu centymetrów. |
Drugą kategorią są
statywy stołowe. Ze względu na niewielką wysokość (kilkanaście, najwyżej kilkadziesiąt centymetrów) w trakcie fotografowania musimy ustawić je na jakimś podwyższeniu: stole, murku czy barierce. Świetnie sprawdzają się z małymi aparatami kompaktowymi, ich zalety to niewielkie waga i rozmiary (zwykle zmieszczą się w kieszeni).
|
Mały statyw stołowy po złożeniu zmieści się nawet w kieszeni. |
Jednonogi, czyli
monopody to swoiste podpórki. Składają się z pojedynczej nogi, niekiedy zakończonej głowicą, na której wspieramy aparat. Nie pozwalają go całkowicie unieruchomić, jednak znakomicie ułatwiają fotografowanie przy dłuższych ogniskowych. Są przy tym znacznie lżejsze od klasycznych trójnogów i zajmują mniej miejsca, łatwiej zatem zabrać go na pieszą wędrówkę.
|
Monopod to urządzdenie szalenie proste, a przy tym bardzo poręczne. |
Kolejną grupą są
statywy specjalne. W ten sposób określić można wszelkie uchwyty, imadełka i przyssawki pozwalające przymocować aparat do najróżniejszych przedmiotów – od samochodowej szyby po szyjkę od butelki.
|
Ten statyw-przyssawkę można przymocować np. na dachu samochodu lub do szyby akwarium. |
Statywy kolumnowe są stosowane wyłącznie w studiach fotograficznych. Mają postać solidnej, metalowej kolumny umieszczonej na masywnej podstawie (zwykle wyposażonej w kółka). Do tej kolumny montowana jest poprzeczka, na której umieszczany jest aparat. Są one bardzo ciężkie, niezwykle stabilne i bardzo drogie oraz całkowicie nieprzydatne dla amatora.
|
Studyjne statywy kolumnowe ważą od kilkunastu do kilkudziesięciu kilogramów, i w praktyce amatorskiej są w zasadzie nieprzydatne. |