Kalibracja drukarki
Chcąc nie tylko przetestować kalibrator, ale też pokazać, jak duży wpływ na odwzorowanie kolorów na odbitkach ma dobrze przeprowadzona kalibracja postanowiliśmy przetestować Color Munki na dość dziwnej kombinacji sprzętowej – atramentowej drukarki fotograficznej oraz papieru fotograficznego dwóch różnych producentów. Wiadomo bowiem, że taka kombinacja niemal na pewno gwarantuje poważne zmiany w kolorystyce wydruków. W naszym wypadku była to drukarka Epson Stylus Photo R2400 oraz papier fotograficzny Canon Glossy Photo Print. Do wydruku próbnego użyliśmy planszy testowej firmy Fujifilm.
|
Plansza testowa firmy Fuji odzwierciedla pełną gamę barw i zakres tonalny przestrzeni sRGB oraz ilustruje kilka typowych tematów fotograficznych. |
Pierwsza próbna odbitka, wykonana przy domyślnych ustawieniach drukarki pokazał, jak niedobrym pomysłem było połączenie drukarki i papieru fotograficznego różnych producentów. Spadło nasycenie barw, a kolorystyka obrazu została zdecydowanie przesunięta w kierunku zieleni, co najbardziej uwidoczniło się na zdjęciu portretowym. Próba "uratowania" wydruku przez stworzenie dla tej pary drukarka-papier odpowiedniego profilu ICM wydawała się zatem jedynym wyjściem z sytuacji.
Przebieg procesu kalibracji
Podobnie, jak w przypadku strojenia monitora, rozpoczynamy od wyboru pewnych podstawowych parametrów pracy. Jest ich jednak tym razem nieco więcej. Przede wszystkim musimy zdecydować, czy chcemy przygotować nowy profil (Create New Profile), czy też zmodyfikować istniejący i ulepszyć go (Optimize Existing Profile). Następnie wybieramy drukarkę oraz podajemy nazwę docelową profilu. Jest to ważne, ponieważ – jak już wspomniałem na początku tego artykułu – dla każdego używanego typu papieru niezbędny jest osobny profil barwny.
|
Podczas kalibracji drukarki lista dostępnych opcji jest minimalnie większa, niż przy generowaniu profilu barwnego dla monitorów i projektorów. |
Następnie zostaniemy poproszeni o wykonanie wydruku pierwszej z dwóch tablic testowych na interesującym nas typie papieru. Wykonując go powinniśmy w miarę możliwości wyłączyć w sterowniku drukarki wszystkie systemy zarządzania kolorem oraz wszelkiego rodzaju "upiększacze" obrazu. Dzięki niemu kalibrator będzie w stanie określić kody barwne najbardziej nasyconych kolorów, jakie jest w stanie oddać nasza drukarka.
|
Kalibracja drukarki wymaga wykonania wydruków dwóch tablic testowych oraz zmierzenia ich za pomocą kolorymetru. |
Wydruk ten, przedstawiający barwne paski w mocno nasyconych kolorach, powinien po wykonaniu wyschnąć. Według twórców programu zalecanym czas schnięcia wynosi 10 minut, a wyświetlany na ekranie monitora zegar pozwoli nam go dokładnie odmierzyć. Następnie zostaniemy poproszeni o przeskanowanie kolorymetrem Color Munki każdego z pięciu różnobarwnych pasków po kolei.