EMD (Electromagnetic Diaphragm) Elektronicznie sterowana przysłona, stanowiąca integralną część systemu obiektywów EF Canona. Ponieważ mechanizm domykający przysłonę do wartości roboczej stanowi integralną część obiektywu, może być lepiej dopasowany do jego specyfiki. Dzięki temu uzyskano wysoką precyzje i dużą szybkość działania przysłony, jej ciche działanie oraz prostotę realizacji podglądu głębi ostrości.
FP (Focus Preset) Funkcja pamięci ostrości, stosowana jest w najdłuższych i najjaśniejszych teleobiektywach Canona. Pozwala na ustawienie ostrości na konkretną odległość i zapamiętanie tego ustawienia. Ustawienie to można później przywołać naciskając odpowiedni przycisk lub przekręcając odpowiedni pierścień na obiektywie (playback ring).
FTM (Full-Time Manual) Mechanizm ciągłego ręcznego ogniskowania wprowadzony do obiektywów AF Canona wraz ze szkłem EF 85 mm f/1.2L USM. Pozwala na ręczne ostrzenie obrazu w dowolnym momencie, bez konieczności uprzedniego odłączania mechanizmu AF. Zrealizowanie funkcji FTM wymaga wbudowania w obiektyw mechanizmu różnicowego o działaniu podobnym do samochodowego dyferencjału – dzięki temu równocześnie zarówno silnik AF jak i manualny pierścień mogą równocześnie sterować ustawianiem ostrości. FTM jest cecha właściwą obiektywom wyposażonym w pierścieniowy napęd USM – wyjątkiem jest napędzany silnikiem Micro USM obiektyw EF 50 mm f/1.4 USM. Termin FTM stosowany jest również przez innych producentów na określenie analogicznej funkcji obiektywu.
IS (Image Stabilization) System optycznej stabilizacji obrazu, kompensujący poruszenia aparatu i obiektywu, pozwalający wykonywać zdjęcia przy stosunkowo długich czasach naświetlania bez ryzyka "poruszenia" zdjęcia.
L (Luxury) Oznaczenie obiektywów Canona wysokiej klasy. Nie definiuje ono wymogów, jakie musi spełnić obiektyw, by się do niej zaliczyć, jednak szkła sygnowane literą L są zwykle bardzo solidnej konstrukcji i uszczelnione, zastosowano w nich pierścieniowy napęd USM oraz elementy ze szkła niskodyspersyjnego lub fluorytowe. Cechują się bardzo starannym wyczernieniem wnętrza, co pozwala uniknąć odblasków, a w efekcie flary i blików.
Macro To określenie w nazwie obiektywu oznacza, że jest on przeznaczony do makrofotografii. W odróżnieniu od wielu innych producentów Canon nie szafuje zbyt rozrzutnie tym oznaczeniem, i umieszcza je jedynie na obiektywach, które oferują skalę odwzorowania przynajmniej 1:1.
MP-E Tym symbolem oznaczony został tylko jeden, bardzo specyficzny obiektyw przeznaczony wyłącznie do makrofotografii –
Canon MP-E 65mm F/2.8 1-5x Macro. Jego unikatowość polega na tym, że oferuje on skale odwzorowania od 1:1 aż do 5:1 i co się z tym wiąże – nie pozwala ostrzyć na nieskończoność.
|
Canon MP-E 65mm F/2.8 1-5x Macro to obiektyw jedyny w swoim rodzaju – oferuje skalę odwzorowania aż 5:1, jednak nie pozwala ostrzyć na nieskończoność. |
USM (Ultrasonic Motor) Nowatorski system napędu układu autofokusa bazujący na nowym rodzaju silnika. W odróżnieniu od typowego silnika elektrycznego, wykorzystuje on elastyczny stojan oraz wirnik z ceramicznymi elementami piezoelektrycznymi. W porównaniu z klasycznym silnikiem, jego konstrukcja jest banalnie prosta, jednak wymaga zastosowania nowych materiałów oraz wysokiej precyzji wykonania.
Napęd USM zadebiutował w 1987 roku wraz z obiektywem EF 300 mm f/2.8L USM, a od 1990 upowszechnił się w droższych obiektywach Canona.
Silnik USM występuje w dwóch odmianach: pierścieniowej (
Ring USM) oraz opracowanego w 1992 mikrosilnika (
Micro USM). Na świetną renomę znaczna USM zapracowała pierwsza wersja – zapewnia ona bardzo szybkie, precyzyjne i praktycznie bezgłośne ogniskowanie. Dodatkowym atutem pierścieniowego napędu USM jest funkcja FTM (Full-Time Manual), pozwalająca na ręczne przeostrzenie w dowolnym momencie, bez konieczności odłączania napędu AF. W pierścieniowy silnik USM wyposażone są przede wszystkim drogie obiektywy profesjonalnej serii L. Druga wersja silnika USM, mikronapęd, stosowana jest w tańszych szkłach amatorskich. Chociaż sam silnik Micro USM jest niemal równie cichy jak jego pierścieniowa wersja, spory hałas wytwarzają przekładnie napędowe. One też powodują, że obiektywy wyposażone w ten napęd pozbawione są największych zalet pierścieniowego napędu USM – szybkości i funkcji FTM. W 2002 roku światło dzienne ujrzała druga wersja tańszego napędu USM (
Micro USM II), przede wszystkim mniejsza i prostsza konstrukcyjnie (a więc i tańsza w produkcji).
TS-E W ten sposób oznaczane są obiektywy typu tilt/shift, czyli z możliwością decentrowania osi optycznej. Dzięki tej funkcji pozwalają one na korygowanie (lub zniekształcanie) perspektywy oraz sterowanie orientacją płaszczyzny ostrości. Obiektywy TS-E nie mają silnika autofokusa i wymagają manualnego ustawiania ostrości.
Zobacz także:
Co znaczą magiczne symbole DX, VR, G, AI-S, czyli oznaczenia obiektywów Nikona?
Oznaczenia obiektywów Sigma
Oznaczenia obiektywów Tamron
Oznaczenia obiektywów Tokina
Soczewki asferyczne – chwyt marketingowy czy rzeczywista innowacja?
Potrójne widzenie, czyli skąd się bierze aberracja chromatyczna?
Powłoki antyodblaskowe – jak wpływają na nasze zdjęcia?
Aparat w okularach, czyli ABC filtrów optycznych
Ile naprawdę widzi aparat, czyli kąt widzenia obiektywu
Kalkulator kątów i pola widzenia obiektywu
Współczynnik wydłużenia ogniskowej