Czerwone oczy i plamy na zdjęciach
Na deser dzisiejszego odcinka naszego cyklu poświęconego "cyfrowej ciemni" pozostawiliśmy dwa narzędzia usuwające bolączki nękające współczesnych fotografów: efekt czerwonych oczu oraz plamy na zdjęciach spowodowane zabrudzeniami na matrycy. Pierwszy z tych problemów dotyka głównie użytkowników aparatów kompaktowych oraz wszystkich tych, którzy wykorzystują lampy błyskowe wbudowane w aparaty. Drugi jest z kolei udziałem posiadaczy cyfrowych lustrzanek nie wyposażonych w systemy czyszczenia przetworników z rozmaitych paprochów.
Obydwa te narzędzia – nazwane kolejno
Red Eye Remove oraz
Remove Spots – znajdują się na pasku z narzędziami zaraz obok narzędzia do kadrowania. Ponadto Remove Spots można uruchomić klawiszem
[N].
|
Narzędzie Remove Spots służące do usuwania z fotografii plam można również wykorzystać do prostego retuszu, takiego jak wymazanie ze zdjęcia niezbyt estetycznej linii trakcyjnej. Nie jest to jednak przyrząd zbyt wygodny do takich zastosowań. |
Narzędzie do usuwania efektu czerwonych oczu jest banalne w użyciu: po jego uruchomieniu klikamy centrum oka sfotografowanej postaci i rozciągamy prostokątny obszar tak długo, aż obejmie on całą powierzchnię oka. Program sam wykryje obecność czerwonej źrenicy i skoryguje jej barwę. Z kolei Remove Spots ma dwa tryby działania będące odpowiednikami analogicznych funkcji w Photoshopie:
Clone oraz
Heal. Pierwszy powoduje przeklejenie wybranego fragmentu zdjęcia do innego, drugi natomiast wprowadza korektę barwną starając się dopasować do siebie fakturę, kolorystykę i oświetlenie obrazów źródłowego i docelowego. Szerokość pędzla do próbkowania ustalamy za pomocą suwaka
Cursor Size.
Niestety obydwa te narzędzia są stosunkowo młode i wymagają dopracowania. Red Eye Remove ma tendencje do zbyt silnej ingerencji w obraz, natomiast Remove Spots działa dość powoli a jego sposób nakładania praktycznie uniemożliwia użycie go kilka razy w niewielkiej odległości. Miejmy nadzieję, że narzędzia te (wprowadzone na wyraźne życzenia użytkowników Lightrooma) zostaną udoskonalone w kolejnych wersjach programu.
Zobacz także:Warsztat: Korekta zniekształceń geometrycznych w Photoshopie CS2/CS3Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. IVWarsztat: Poprawianie ekspozycji fragmentów zdjęcia w PhotoshopieWarsztat: Szybkie tonowanie zdjęć w programach graficznychWarsztat: Korekta tonalna zdjęć w programie graficznymAdobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. IIIAdobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. IIABC kompozycji – punkt widzeniaABC kompozycji – reguła trójpodziałuAdobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. I