Poradnik kupującego ABC fotografii – kompozycja
Strona główna  >  Edycja obrazu  >  Narzędzia do edycji  >  Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. V


Jeśli chcesz być na bieżąco z tym,
co dzieje się w świecie fotografii oraz otrzymywać informacje o nowych artykułach publikowanych w naszym serwisie, zapisz się do FOTOlettera.


Zapisz Wypisz

Porównywarka Porównywarka kompaktów Porównywarka kompaktów Porównywarka lustrzanek Porównywarka obiektywów
Czy wiesz, że ...
Zaprezentowany w 2003 roku Olympus E-1 był pierwszą lustrzanką należącą do systemu Cztery Trzecie – zaprojektowanego od podstaw w pełni cyfrowego standardu SLR?
Polecamy

Patagonia 2012

FotoGeA.com O fotografowaniu i podróşach

Akademia Fotoreportażu

FotoIndex

Chronoskron

Foto moon pl
 
Kurs Fotografii Warszawa

Adobe Lightroom – ciemnia cyfrowego fotografa, cz. V
Autor: Jarosław Zachwieja



Gdy aparat sprawia problemy z kolorami – kalibracja
Jeżeli nasz aparat wykazuje tendencje do wprowadzania do zdjęć dominanty barwnej i utrudnia nam to zbalansowanie bieli na zdjęciach, to warto wiedzieć, że Adobe Lightroom umożliwia nam przekalibrowanie własnego systemu odczytywania kolorów. Naturalnie aby się za to zabrać, należy dysponować odpowiednim wzorcem barwnym, takim jak np. Munsell ColorChecker firmy X-Rite. Odpowiednie narzędzia do przeprowadzenia kalibracji znajdują się w ostatniej grupie prawego panelu opcji w module Develop o nazwie Camera Calibration.
 
Sam proces kalibracji, choć prosty, jest dosyć uciążliwy: porównując wartości składowych RGB sfotografowanych pól barwnych z tym, co pokazuje nam Lightroom po najechaniu wskaźnikiem myszki na interesujące nas pole odczytujemy, czy i w jakim stopniu dla każdej z trzech składowych barwnych (czerwonej – Red, zielonej – Green i niebieskiej – Blue) aparat błędnie odczytuje barwy. W razie konieczności wprowadzamy odpowiednie poprawki w zakresie odcienia (suwak Hue) i nasycenia (suwak Saturation) danej składowej. Na sam koniec możemy też – jeżeli jest to konieczne – usunąć zieloną lub fioletową dominantę barwną z obszarów zacienionych za pomocą suwaka Tint.

Podczas kalibracji Adobe Lightroom ustawiamy odcień i nasycenie osobno dla każdej z trzech składowych barwnych.

Kalibracja tego typu nie ma dla większości fotografów większego sensu. Może być jednak użyteczna dla tych, którzy robią zdjęcia w studiu przy niezmieniającym się oświetleniu. Wówczas precyzyjne skalibrowanie Lightrooma pod kątem używanego aparatu pozwoli w przyszłości zaoszczędzić czasu na ustawianie balansu bieli według wzorca przed każdą sesją zdjęciową.
 
Na szczęście producenci Lightrooma (a właściwie aplikacji Adobe Camera Raw, bo to w niej ów mechanizm pojawił się już kilka lat temu) zadbali o to, aby fotografie ze wszystkich istniejących modeli aparatów cyfrowych były odczytywane tak poprawnie, jak to tylko możliwe – odpowiadają za to zaimplementowane w programie profile ACR, których wyboru dokonujemy w menu ukrytym pod przyciskiem Profile. Do większości aparatów przypisany jest tylko jeden profil ACR, jednak firma Adobe informuje, że istnieją modele, w których profil ten został mocno zmodyfikowany – w takich przypadkach użytkownik ma możliwość wyboru spośród dwóch lub więcej profili.

Trochę automatyki dla leniwych i nie tylko
Skoro już mowa o kalibrowaniu programu pod kątem konkretnego modelu aparatu, to warto również wspomnieć o jednej bardzo ciekawej właściwości Adobe Lightroom – definiowaniu domyślnych ustawień modułu Develop dla zdjęć o określonych parametrach. Aplikacja ta umożliwia bowiem zdefiniowanie własnego zestawu startowych parametrów edycji, który będzie wprowadzany automatycznie do określonej grupy zdjęć. Podstawowym kryterium jest tutaj zawsze model aparatu, ale dodatkowo możemy ustawić model seryjny cyfraka oraz czułość ISO, przy jakiej wykonane zostało zdjęcie! Jest to więc idealny sposób na to, aby zdjęcia miały odpowiednio korygowany poziom szumów w zależności od ustawionej czułości matrycy lub wprowadzaną korektę barwną właściwą dla tego konkretnego modelu aparatu.

Jeżeli mamy jakieś stałe parametry edycji, które wprowadzamy dla zdjęć z konkretnego aparatu wykonanych przy pewnej stałej czułości ISO, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby ustawienia te stały się domyślne dla wszystkich zdjęć należących do interesującej nas grupy.

Jeżeli chcemy zapisać nowe ustawienia domyślne edycji, wystarczy że wybierzemy dowolne, nie modyfikowane jeszcze zdjęcie z interesującej nas grupy, wprowadzimy nasze modyfikacje (tylko te, które zechcemy zmodyfikować!), a następnie wybierzemy z menu Develop | Set Default Settings. W nowo otwartym oknie mamy do wyboru dwie opcje. Kliknięcie Update to Current Settings spowoduje ustawienie nowych ustawień domyślnych danego typu fotografii (parametry, na podstawie których zdjęcia będą rozpoznawane są wyświetlane wyżej). Z kolei wybranie Restore Adobe Default Settings spowoduje przywrócenie ustawień fabrycznych.
 
Wyboru kryteriów rozpoznawania zdjęć dokonujemy w oknie Ustawień (menu Edit | Preferences) na zakładce Presets – służą do tego opcje Make defaults specific to camera serial number oraz Make defaults specific to camera ISO settings.

Gdyby coś poszło nie tak
Wszystkie dokonane zmiany w Adobe Lightroom można cofnąć standardową kombinacją klawiszy [Ctrl] + [Z] lub wybierając z menu Edit | Undo. Co jednak zrobić, jeżeli po serii czynności edycyjnych zechcemy tylko zresetować zmiany dokonane np. w opcjach z grupy HSL? Jest to bardzo proste: wystarczy kliknąć dwukrotnie (lub raz z wciśniętym klawiszem [Alt]) nazwę pakietu opcji, które nas interesują, aby przywrócić ich ustawienia domyślne.

Wciśnięcie i przytrzymanie klawisza Alt powoduje, że przy nazwach wszystkich grup opcji pojawia się napis Reset. Kliknięcie takiej nazwy powoduje przywrócenie suwaków z tej grupy do stanu domyślnego.

Jeżeli dokonane w zdjęciu zmiany nas nie zadowalają pomocne mogą okazać się dwa przyciski umieszczone tuż pod prawym panelem modułu Develop. Kliknięcie pierwszej z nich – Previous – powoduje nałożenie na zdjęcie wszystkich ustawień edycyjnych, jakie znajdowały się na fotografii wyświetlanej uprzednio. Jest to zatem narzędzie szybkiego kopiowania ustawień między dwoma zdjęciami (bardziej zaawansowane metody opisujemy w dalszej części tego artykułu). Druga opcja, opisana jako Reset natychmiast przywraca zdjęcie ustawień domyślnych.
 
To wszystkie narzędzia edycyjne znajdujące się na prawym panelu modułu Develop, lecz nie wszystkie, jakie udostępnia Adobe Lightroom. Na kolejnych stronach artykułu przedstawiamy bardzo interesujące opcje z paska narzędzi (Toolbar) znajdującego się tradycyjnie, pod zdjęciem.
Powrót do listy artykułów
Konkurs  Konkurs
Nocą wszystko wygląda inaczej

Pod osłoną nocy świat wygląda inaczej. Przenikają go miejskie światła, iluminacje budynków i głębia czerni. Fotografowanie przy słabym oświetleniu nie należy do najłatwiejszych, ale może przynieść fantastyczne, oryginalne efekty i wiele radości. Zabierzcie aparaty na nocną wyprawę i pokażcie, co uda Wam się uchwycić!
Nocą wszystko wygląda inaczej
 
Ostatnio dodane zdjęcie:
[30.11.2018]
Autor:
Ilona Idzikowska
 
Dodaj swoje zdjęcie
Przejdź do galerii
Poprzednie konkursy
Nagrody w konkursie

 


AKTUALNOŚCI | SPRZĘT | EDYCJA OBRAZU | TEORIA | PRAKTYKA | SZTUKA
Mapa serwisu mapa serwisu Reklama reklama Kontakt kontakt
Czas generacji: 1.315s.