Władza, jej narzędzia i mechanizmy fascynują Adama Broomberga i Olivera Chanarina. Ich praktyka artystyczna często prowadzi do bezpośredniego zaangażowania w relacje ze strukturami władzy w ramach tworzenia i wykorzystywania obrazów. Tak było w przypadku ich akredytacji jako reporterów w ramach
misji wojskowej w Afganistanie u boku brytyjskiej armii (The Day Nobody Died), w trakcie której, zamiast fotografować dramatyczne wydarzenia, skupili się na instrumentalnej roli fotografów na linii frontu, towarzyszących im rytuałów i protokołów dokumentowania wydarzeń wojennych. Podobnie podczas quasi-antropologicznej wyprawy do Gabonu artyści odrzucili oficjalne zadanie, a także konwencje fotografii dokumentalnej i użyli historycznych klisz z lat siedemdziesiątych, których niesławną cechą była niemożność właściwego oddania koloru ciemnej skóry.
Ostatecznym efektem było jedno jedyne zdjęcie To Photograph the Details of a Dark Horse in Low Light.
|
Adam Broomberg, Oliver Charnanin, Film still 2015 |
Dwie serie prac konstytuują ważną część wystawy. Pierwsza pokazuje studia pocisków, które połączyły się w powietrzu. Te nieprawdopodobne obiekty zostały znalezione na polach bitew
podczas wojny secesyjnej w USA i uważa się, że skutecznie uratowały życie dwóch żołnierzy. W ramach drugiego cyklu Broomberg i Chanarin sfotografowali pryzmaty wojskowe, kawałki szkła optycznego, które wykorzystuje się w celownikach broni precyzyjnej. Przemoc rozprzestrzenia się za pomocą tych materiałów: złączonych bryłek ołowiu i szkła kryształowego o ostrych krawędziach.
|
Adam Broomberg, Oliver Charnanin, Film still 2015 |
W tytułowym filmie wystawy Podstawowe zasady [Rudiments],
niepokojąca postać błazna – mrocznego klauna, którego występ balansuje na skraju wulgarności, radykalnie wystawia na próbę militarne kody i zakłóca starannie zaplanowane układy zbiorowej choreografii kadetów przebywających na obozie wojskowym na przedmieściach Liverpoolu. Film kieruje uwagę widza na formujący moment dzieciństwa i wczesnej młodości, a jego intensywny rytm wyznacza utwór na perkusję w wykonaniu amerykańskiego muzyka znanego jako Kid Millions.
|
Adam Broomberg, Oliver Charnanin, Film still 2015 |
Broomberg i Chanarin podważają nie tylko zadania fotografa, ale także samo medium i jego rolę jako instrumentu politycznego. Aparat nigdy nie jest neutralny i niewinny, jego fizyczne i materialne właściwości często zdradzają głębiej zaprogramowane ideologiczne zadania. Za każdym razem artyści odwracają tradycję dokumentalną, stawiając w centrum nie finalny zapis i jego emocjonalny efekt, lecz wielowarstwowy proces i złożoną politykę produkowania obrazów.
Podstawowe zasady [Rudiments] są ich pierwszą wystawą, na której kluczową pracą jest jednak film, a nie tak jak dotychczas fotografia. Równorzędną częścią ekspozycji jest także nieustający muzyczny performans.
Termin wystawy: od 26 czerwca do 6 września 2015r;
Miejsce: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski;
Adres: ul. Jazdów 2;
Godziny otwarcia: wtorek–niedziela w godz. 12.00 – 19.00, piątek w godz. 12.00 – 21.00,
w czwartki wstęp wolny
Kuratorka: Kaja Pawełek
Koordynatorka: Katarzyna Tomczak-Wysocka
Więcej informacji:
csw.art.pl
Zobacz także:Fotografuj postacie fantasy w zamkowej scenerii!"Blisko, coraz bliżej" – nowa książka Marka MisiaGambijskie rytuały na Brave FestivalKolejna edycja konkursu Kręć WrocławWyślij prace na konkurs "Koncerty"Wystawa LaboratoriumFotografie Martwej WisłyOstatnie dni wystawy PustkaDziś wernisaż wystawy Krakowski KazimierzWernisaż zwycięzców Projektu PrzetwórniaDziś Nienaturalny wernisaż w WarszawieWernisaż W koło MaciejaKolekcja Wrzesińska. Dziś wernisaż i spotkanie autorskieDziś aż trzy wernisaże!Zadebiutuj podczas TIFF FestivalZnamy program Eastreet 3Plener z cyklu Camera Adventure WorkshopsPoszukiwani redaktorzy do nowego czasopisma internetowegoWernisaż wystawy PalimpsestWernisaż wystawy pokonkursowej Oblicza ŁodziZakończenie Fotofestiwalu 2015