Pod koniec lat 1960-tych na forum Polskiej Federacji Stowarzyszeń Fotograficznych (której członkiem zostało
Zamojskie Towarzystwo Fotograficzne w roku 1961) toczyła się dyskusja na temat uporządkowania krajowego wystawiennictwa, organizowanego przez członkowskie stowarzyszenia. W roku 1968 akceptowany został pomysł organizacji każdego roku dwunastu ogólnopolskich wystaw fotografii, każda o innym temacie oraz przez inne stowarzyszenie i każda rozstrzygana i eksponowana w innym miesiącu, aby terminy nie pokrywały się wzajemnie. Ponadto na wszystkich wystawach obowiązywała jednolita punktacja (od 1 do 10 punktów) oceny zdjęć przez jurorów. Założeniem było też roczne sumowanie punktów zdobytych przez poszczególnych autorów i ich macierzyste stowarzyszenia. Na tej podstawie Federacja określała najbardziej aktywnego twórczo w danym roku autora oraz stowarzyszenia.
Zamojskie Towarzystwo Fotograficzne zgłosiło chęć organizacji ogólnopolskiej imprezy o tematyce „
zabytki” (mając na uwadze charakter
Zamościa) i taką pierwszą wystawę zorganizowało w roku 1968. Po początkowej aktywności stowarzyszeń (przykładowo Kraków podjął temat aktu i portretu, Kielce krajobrazu, Poznań przyrody) z upływem lat koncepcja „Ligi Towarzystw Federacji” osłabła, niektóre towarzystwa nie wytrzymały obciążenia organizacyjnego lub finansowego, a niektóre zaprzestały działalności. Zamojskie Towarzystwo Fotograficzne, praktycznie jako jedyne, dotrwało z systematyczną organizacją swoich „Zabytków” do dnia dzisiejszego, choć już nie jako impreza doroczna, ale od 1976 roku jako biennale.
|
Wystawa pokonkursowa, plakat |
Zamojska wystawa cieszy się nadal zainteresowaniem autorów z całego kraju, a wśród jurorów (szczególnie w wcześniejszych latach) znaleźć można m.in. tak znane nazwiska, jak
warszawscy fotograficy: Jerzy F. Beeger, Juliusz Garztecki, Edward Hartwig, Urszula Janowska, Tadeusz Sumiński, Jan Sunderland i Wacław Żdżarski, a także Jerzy Lewczyński z Gliwic, Paweł Pierściński z Kielc, Zbyszko Żeźniacki z Łodzi czy Jan Magierski i Zbigniew Zugaj z Lublina. Oczywiście wspieranych przez wielu innych fotografików z terenu kraju oraz lokalnych znawców fotografii i zabytków.
Tegoroczna, jubileuszowa, XXV edycja Biennale Fotografii
ZABYTKI po raz pierwszy zorganizowana została w formie konkursu międzynarodowego. Prace na konkurs, w łącznej liczbie 392, które spełniały warunki regulaminu, nadesłało 85 autorów. Stanowi to prawie dwu-krotnie więcej niż w edycji sprzed dwu lat.
|
1miejsce, fot. Przybyszowska Alicja, Emptiness |
Dwie ostatnie edycje Biennale objęte były Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Zamościa oraz Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej Stowarzyszenia Twórców w Warszawie.
–
Z uznaniem należy podkreślić fakt stałego, obserwowanego na przestrzeni kilku ostatnich edycji, wzrostu zainteresowania konkursem oraz systematycznego podwyższania poziomu nadsyłanych prac – zauważa Waldemar Siatka z Zamojskiego Towarzystwa Fotograficznego.
Więcej informacji: www.ztf.pl
Zobacz także:Jutro webinarium X-RiteImaging Korea od jutraCzwartkowy wieczór w LunieFestiwal TERRA, cz. 7Wernisaż w Łódzkim Domu KulturyTomasz Stańko w obiektywieNamaste NepalFestiwal TERRA, cz. 6Czarny marsz i PrezydentKonkurs ''Edycja czyni cuda'' rozstrzygnięty!Piąta część DisconnectNie-Prywatność – wernisaż