Nikt ci nie uwierzy (ambrotypie, 18x24)
"Ta sesja to hybryda moich dwóch fotograficznych miłości - mokrego kolodionu i mody. To połączenie wydaje mi się ogromnie naturalne. Zwłaszcza, kiedy tłem staje się kolekcja Ani Pietrowicz, tak bardzo pasująca. Już w trakcie pierwszej rozmowy z projektantką wiedziałam, że to będą ambrotypie."
–
Marzena Kolarz
|
aut. Marzena Kolarz |
Technika Mokrego Kolodionu
To technika wielkoformatowa, w której obraz rejestruje się na płycie szklanej. Jeśli jest to szkło przeźroczyste – otrzymujemy negatyw, jeśli natomiast czarne – otrzymujemy obraz pozytywowy (nazywany ambrotypem). Właśnie ta wprostpozytywowa odmiana jest dla mnie mocno interesująca. Jak wygląda sam proces? Płytę szklaną należy oczyścić i rozlać na niej, w miarę równomiernie, kolodion (czyli mieszanką nitrocelulozy, eteru, etanolu oraz soli). Następnie taką płytę wkładamy do roztworu azotanu srebra na około 3 minuty i w tym to roztworze następuje jej uczulenie na światło. Następnie jest tylko kilka minut na przeprowadzenie całego procesu – naświetlenie (w aparacie wielkoformatowym), wywołanie i utrwalenie. Musimy to zrobić w czasie, kiedy płyta jest mokra. Technika ta była stosowana na szeroką skalę od lat 50. do początku 80. XIX w. A dziś następuje jej wielki powrót.
Zobacz także:Festiwal "Obecność"PowiększeniaImaging KoreaThe Prolongation of the momentTomasz Stańko w obiektywieNie-PrywatnośćZwierciadłaSlajdy w LunieSilesia Art BiennaleFestiwal TERRA"Eyes On" Wiedeń